Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

BETA 1400 (prvé dojmy po vybalení)

Pridané: 11. 11. 2010 o 09:56 | ID článku: CLA44 | Zobrazenia: 79100x | Komentárov: 175 | Autor: Y@N

BETA 1400 – EPP model od RCM Pelikan


Vlastním EasyStar-a (ES) od Multiplexu a ako asi väčšina majiteľov ES, uvažoval som o jeho tuningu = krídelká + striedavý motor. Keďže však môj ES už toho dosť „preskákal“ (moje prvé lietadlo), rozhodol som sa, že si kúpim nového a toho takto „vylepším. Keďže rád staviam, rozhodol som sa, že si zaobstarám len nový KIT a postavím ho od základu s novým vybavením aj s tuningom. Práve v čase návštevy modelárskeho obchodu som sa dozvedel o novinke:

13.10.2010 sa objavil v ponuke RCM PELIKÁN model BETA 1400.

Rovnako ako ES aj BETA je vyrobená z EPP a už na prvý pohľad bolo jasné, že tvorcovia tohto modelu vychádzali z koncepcie EasyStar-a, no ponúkli hneď aj krídelká + striedavý motor. Rozhodol som sa teda, že moje ďalšie lietadlo nebude nový ES, ale skúsim BETU.

Keďže zrejme patrím medzi prvých, ktorí sa k nemu už dostali (v ruke som ho mal už 22.10.2010), prispejem svojou „troškou do mlyna“ s prvými dojmami a poznatkami (na Youtube sa už objavujú aj prvé videá z lietania).

Upresňujem, že model ešte nemám zložený, takže bude to skutočne článok len o jednotlivých dieloch, nie o stavbe a lietaní. Priložím aj fotky a porovnania s ES. Diely na fotkách sú síce spolu, no sú nelepené.

Úvod:

Model BETA 1400 sa predáva v 3 základných verziách:

RC set – kompletne osadený model + 2,4 GHz súprava
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)
o regulátor 20A
o 4x 9g mikroservo
o Y-kábel pre servá (to, že ho balenie obsahuje, je uvedené v návode)
o AKU LiPol 3S1P 1300mAh (20C)
o RC súprava 2.4GHz 4CH (CADET 4 FHSS)

ARF (PNP bez Tx, Rx, AKU)
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)
o regulátor 20A
o 4x 9g mikroservo
o Y-kábel pre servá (to, že ho balenie obsahuje, je uvedené v návode)

KIT (v Návode je používané označenie Rychlostavebnice)
o model
o striedavý motor CD 2622 (outrunner)
o vrtuľa 5x4“ (pevná)

Túto ponuku považujem za dosť širokú na to, aby si dokázal každý vybrať. Ako som spomenul vyššie, ja som si vybral KIT.

Krabica

Ako prvé som si všimol, že na krabici sú uvedené iné rozmery, ako sú na web stránke RCM Pelikán i v Návode na obsluhu:


Údaje na krabici



Údaje v Návode

Ja som rozmery zmeral ručne a sedia s oficiálnymi údajmi výrobcu (1420 mm resp. 940 mm).

POZN: Rozmery na krabici sú totožné s rozmermi EasyStar-a. Žeby ktosi zabudol opraviť údaje pri prepisovaní ... ?

V krabici sa nachádza aj "Návod na obsluhu" (ja by som ho skôr nazval Návod na stavbu a zalietanie). Je veľmi dobre napísaný, podrobný – pre mňa uspokojivý (aj keď chybičky sa nájdu - už na prvej strane je RC Set označený ako "BETA 1500").

Diely



Povrch dielov je veľmi hladký (na prvý omak hladší, ako u ES). Všetky diely boli v poriadku, nič nebolo poškodené, ani deformované.

Diely sú už olepené samolepkami. Chýbajú len na spodnej strane krídel (pretože tam sa ešte budú umiestňovať servá pre krídelká). Čo sa týka prednej časti trupu (nos) tak tam to olepenie nie je veľmi kvalitné. Vyplýva to zo zakrivení nosa a z toho, že samolepky sú vyhotovené z dosť tvrdej fólie – tá má tendenciu narovnávať sa resp. vlniť. Osobne to však nepovažujem za tragédiu a dokážem si s tým poradiť (a isto aj niekto iný, komu to olepenie bude vadiť).


1. Trup

Skladá sa z 2 polovíc, ktoré do seba dobre zapadajú (majú pár výstupkov + dier). V trupe sú už vlepené 2 bowdeny (pre VOP + SOP) v zložení: oceľová struna (drôt) + plastová trubka. Oproti bowdenom v ES je to „jednoduchšie“ prevedenie – ES má zloženie: oceľová struna (drôt) + plastová trubka vnútorná 1,5 mm + plastová trubka vonkajšia 3 mm.

Oproti ES sa mi zdá trup „menej vystužený“ – je proste dutý. Toto považujem za nedostatok. ES má trup vystužený priečkami (zvislými) a v zadnej časti šikmými.



BETA 1400



EasyStar

Ten kto pozná ES, tak vie, že servá sa do trupu vlepujú zvonku.
Tvorca BETY sa rozhodol pre umiestnenie serv zvnútra. Podľa môjho názoru je toto riešenie elegantnejšie, no „menej vhodné“. Tí, ktorí už museli po nejakej poruche meniť servo, vedia, o čom hovorím. Vyňatie serva (nech už je vlepené lepidlom, alebo obojstrannou páskou) vnútri v kabíne z EPP považujem za problém. Ak už bude trup zlepený, tak bežnému modelárovi (s bežnou veľkosťou ruky) do kabíny ruka nevojde. A ešte je potrebná nejaká sila na „vyňatie“.

Ja osobne plánujem dať servá zvonku a naviac chcem použiť pre montáž serv plastové krabičky s krytmi (servo mount), ktoré sa síce väčšinou používajú do krídel, ale nič nebráni tomu, aby som ich použil aj do trupu (láka ma hlavne to, že servá sú v nich na skrutky).

POZN.: Výrobca odporúča servá HS 55, no otvory pre servá vyhovujú servám HXT 900 (môj prípad).

Na obrázku prednej časti otvoreného trupu je vidieť pár kovových krúžkov, ktoré sú do nosa vlepené tavným lepidlom ako závažie. A ja zaboha neviem prísť na to, že načo. Je jasné, že to má byť dováženie nosa, ale ako výrobca môže dopredu predpokladať hmotnosť elektrovýzbroje, hlavne batérie u každého z nás?
Výrobca odporúča použiť „pohonný akumulátor Li-poly 11.1 V 1300-2200 mAh“ a to je sakra široký rozptyl hmotností.
Mám za to, že neskúsený modelár, ktorý by sa dal na stavbu tohto modelu (bez rozmyslu) a takto zlepil trup, by sa dostal do prekérnej situácie. Ak by neskôr zistil, že mu to závažie nesedí, mal by čo robiť, aby tie krúžky zo zlepeného trupu vybral (takže ako 1. krok pri začatí stavby trupu odporúčam tieto opatrne vybrať).

Na spodnej strane trupu (v oboch poloviciach) je žliabok pre vlepenie Ø 3 mm plastovej trubky, do ktorej 40 a 35 MHz-oví modelári umiestňujú anténu. Ja nemusím (ja som 2,4 GHz-ový), no viem presne, na čo tento žliabok využijem.
Už pri ES ma mrzelo, že som „nebol pri jeho stavbe“ (nemohol som byť – kúpil som ho z druhej ruky), pretože na RC fórach som stále nachádzal fotografie, na ktorých prvým krokom pri stavbe bolo vlepenie nejakého uhlíkového profilu po celej dĺžke do trupu. Ja to v ES nemám a zo začiatku (keď moje pristátia neboli ako „do perín“) som tým dosť trpel. Podarilo sa mi ES postupne 3x priečne zlomiť (hlavne v časti kabíny), ale zlepil som to celkom úspešne (podľa môjho skromného názoru).
Teraz už moje pristátia nie sú také „dramatické“, ale prečo to neurobiť pri BETE, keď môžem.
Kúpil som si laminátovú trubku Ø 3 mm a tú plánujem vlepiť pod celý trup. Od nosa (budem musieť žliabok potiahnuť až tam) až po chvost. Následne spodok trupu prelepím lepiacou páskou a verím, že po rokoch nebude BETA vyzerať tak „zmačkaná“ ako teraz môj ES.

POZN.: Trubku treba použiť laminátovú (nie uhlíkovú – tá sa nedá ohnúť), pretože spodok BETY (rovnako aj ES) nie je rovný. Trubku treba lepiť trochu do oblúka.




2. Kabína

Mne osobne je veľmi sympatické, že v prednej časti kabíny je „nos“, ktorý pridŕža kabínu spredu. Na ES pri tvrdších pristátiach kabína často odpadávala. Na RC fórach odporúčajú modelári dolepiť kus plastu na jej pridŕžanie. Ja som to na ES dorobil. Tu už nemusím.



Kabína je na magnety. Pre tých, ktorí tvrdšie pristávajú (aj mne sa stáva) toto nebude dlho fungovať. O lietadlách z EPP sa tvrdí, že sú „takmer nezničiteľné“ – to však celkom nezodpovedá skutočnosti. Pri páde lietadla na nos tento trpí deformáciami (stláča sa ako harmonika). Tie deformácie majú za následok, že otvor kabíny sa začne „zmenšovať“ a kabína po čase neprilieha (a magnety kabínu nedotiahnu).


3. Krídla

Už som spomenul, že v krídlach sú pripravené krídelká. Sú kratšie, ako sa odporúča na RC fórach pre ES, zato sú umiestnené ďalej od trupu.



POZOR: Ku krídlam dodáva výrobca výstuhu = trubku Ø 6 mm. Aj keď je to UHLÍK, je to extrémne krehká trubka (tenkostenná) !!! Pre použitie ako výstuha absolútne nevhodná !!! Ani neskúšať !!! Odporúčam hneď kúpiť hrubostennú uhlíkovú trubku 6x4x1000 mm a osadiť tú.

POZN.: Ja som to vyskúšal s tou dodanou a hneď pri 2. lete (žiadna akrobacia, iba kľudný len na zalietanie a dotrimovanie) sa mi krídla zdvihli do "V-čka". Našťastie to bolo vo výške len cca 10 m a dokázal som s tým pristáť bez škrabanca. Trubka bola v strede prelomená = "rozstrapkaná na vlákna".

Zámok pre spojenie 2 polovíc krídel je podľa mňa lepší ako u ES. Toto je však len prvý dojem, keď som zasunul krídla do seba „na stole“. Kvalita zámku sa prejaví až keď sa budú krídla zasúvať do zlepeného trupu (priliehanie) a u mňa ešte viac pri viacnásobnom rozoberaní lietadla (kvôli transportu).



Zo spodnej strany sú otvory pre servá (veľkosť otvorov je rovnaká, ako v trupe – tzn., že ja opäť použijem HXT 900), ktorých prívodné káble budú ťahané pod krytkami výstuhy.



Vec, ktorá mi tu vadí je to, že výstuž krídel končí pri otvore pre servo. Síce len časťou priemeru, ale predsa. Toto zväčšuje riziko lomu práve v tomto mieste. Pôvodne som chcel výstuž vymeniť za dlhšiu (predĺžiť aj otvor v krídlach), no asi od toho upustím – predĺžený otvor by zasahoval do uchytenia serva.



POZN.: Káble od serv nebudú postačovať až k Rx. Bude treba dokúpiť predlžovačky. Výrobca odporúča celkovú dĺžku káblov 50 – 60 cm. A taktiež odporúča pri vsúvaní krídel do trupu pripraviť si háčik z drôtu – treba najprv vtiahnuť kábliky od serv až do kabíny (v mieste spájania krídel je pripravený otvor pre kábliky - na obrázku v strede otvoru krídel).



Pár fotiek pre porovnanie krídel a trupu BETY a ES (ešte raz pripomínam, že BETA má rozpätie 1420 mm a ES 1370 mm – z fotiek to klamlivo vychádza v neprospech BETY).










Ťažisko: Výrobca udáva 62 – 68 mm od nábežnej hrany krídla.


4. Výškovka (VOP) + smerovka (SOP)






5. Motor + vrtuľa

Oficiálny údaj výrobcu o použitom striedavom motore je len jeho označenie CD2622 a informácia, že sa jedná o motor s rotačným plášťom (outrunner). Nech som sa snažil akokoľvek (aj s ujom Google-om) o tomto motore som viac údajov nezistil. Takže neviem nič o kV, W, prosto nič.





Po vybalení som zistil len to, že má Ø 22 mm. Upevňuje sa zadnou montážou (9 drevených preglejkových podložiek priskrutkovaných k zadnej časti motora 2 skrutkami). Montáž sa zasunie a fixuje (lepidlom?) do otvoru nad krídlami. V otvore sú vylisované rebrá, ktoré po zasunutí montáže určujú uhol osi motora + vrtule.


Uhol som nameral 8,5° (±)

Stále mám nutkanie nenamontovať tento „neidentifikovateľný“ motor do BETY.
Pohrávam sa s myšlienkou dať tam iný striedavý motor, o ktorom budem vedieť, čo je zač. Určite by to bol outrunner, pretože tie majú lepšie chladenie a nepotrebujú taký veľký regulátor (ja predpokladám tiež 20A – taký odporúča aj výrobca pre tento CD2622), ako inrunnery. Problémom však je, že pre výber motora mám obmedzené možnosti, keďže sa jedná o model s tlačnou vrtuľou. Original vrtuľa je 5x4“. Je možné ju zmeniť na max. 6x4“. Ale to je všetko. No a pre toto obmedzenie z titulu veľkosti vrtule musím hľadať motory, ktoré majú min. 1500 kV. Ale tie už majú dosť veľké hmotnosti a ako isto nemusím pripomínať, každý gram navyše skracuje čas motorového lietania (hovorím o motorovom lietaní, nie o plachtení bez motora, ktoré ES aj BETA umožňujú).

Rovnako výrobcom navrhnutá zadná montáž motora mi príde ako „jednorázová“. V prípade, že by som chcel motor v budúcnosti vymeniť, určite to nepôjde „bezbolestne“. K zadným skrutkám sa nedostanem (vidieť ich síce spredu cez chladiaci otvor, ale nedajú sa odskrutkovať – uhol skrutiek to neumožňuje). Tzn., že ak montáž fixovať do otvoru pre motor, tak len „zľahka a s rozumom“.


6. Príslušenstvo serv

Ako som už spomenul, trup obsahuje už osadené bowdeny pre servá VOP a SOP. V krabici som našiel aj drobnú bižutériu k servám (páky, drobné skrutky pre fixovanie oceľového drôtu k pákam VOP a SOP, krátke tiahla + vidličky pre krídelkové servá).



V balení sú aj suché zipsy, niektoré sú už nalepené v kabíne. Ja osobne suché zipsy nepoužívam – neverím im. Keďže AKU na suchom zipse musí byť neustále odlepovaný a prilepovaný (buď kvôli nabíjaniu resp. kvôli výmene – ak používam viaceré AKU), po čase zips nedrží „na fest“. No a pohyb AKU v letiacom modeli (hlavne pri loopingu) je nežiadúci (zmena ťažiska).
Rovnako neumiestňujem v kabíne „niečo“ na ľavú stranu a „niečo“ na pravú – mám rád všetko „v osi“ (vyvážene).


7. Hmotnosti

Trup (2 polovice aj so závažím v nose) ................ 144 g
Kabína .................................................................................... 9 g
Krídla (vrátane krytov výstuhy) ................................ 162 g
Výstuha (uhlíková trubka) ............................................ 10 g
VOP ....................................................................................... 22 g
SOP ....................................................................................... 10 g
Motor (holý len s káblikmi) ......................................... 59 g
Montáž (9 preglejok + 2 skrutky s podložkami) ... 8 g
Vrtuľa ..................................................................................... 2 g
Bižutéria (príslušenstvo serv + suché zipsy) ........... 9 g
Nenalepené samolepky ............................................... 12 g

SPOLU ........................................................................ 447 g

POZN.: Len pre porovnanie: môj plne osadený EasyStar (vrátane LI-Pol 11,1V/2200 mAh) váži 766 g.

Záver:

Model sa mi „nezhnusil“ ani po vybalení. Odkladám si jeho stavbu na „dlhé zimné večery“. Teraz sa ešte dá lietať, tak prečo sedieť v dielni. Po jeho stavbe a prvých letoch sem určite doplním svoje skúsenosti.

Prílohy:
Návod na obsluhu.

LETU ZDAR

Y@N

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Autor Správa
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2011 o 18:27 | odkaz na príspevok
chcel by som sa ešte opýtať toto:
ospravedlnujem sa za možno debilnú otázku - som začiatočník

odkedy mám Betu mám aj nové akumulátory enelopy 8ks


ide mi o to že ako prišli ešte som ich nenabíjal s už som bol viackrát lietať ako som meral spotreba je 200mA vysielač

ešte mi nič na vysielači nepíská nesignalizuje a teda neviem či sa mám spoliehať na návod kde je napísané:

po zapnutí skontrolujte či sviieti červená i zelená ledka akonáhle pri lete sa rozozvučí bzučák okamžite pristante ak bzučák bzučí ihned pri zapnutí ani neštartuje a nabite akumulátory


čiže opýtal by som sa či sa môžem na toto spoliehať ide mi skôr o osobnú skúsenosť
Bydlisko: okolie TN
Bumpy_SK
modelár

Príspevkov: 1301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2011 o 19:13 | odkaz na príspevok
taketo bolo aj na setovke od wild hawka, myslim, ze aj mozes
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2011 o 21:51 | odkaz na príspevok
dnes som parádne zalietal dokonca som na betu nalepil i starý mobil nokiu a urobil ilustračné video samozrejme kvalita o hovne 3gp !!!! )D

ale išlo o to že váha 300g a môžem dať i svoju terajšiu 5800 nokiu a to už budú iné videa i ked nie HD ale zapnem GPS a logujem trasu a následne export do google earth

išlo o test či to 300g vynesie a vynesie a to som ešte 6x4 vrtuľu nedal
Bydlisko: okolie TN
Bumpy_SK
modelár

Príspevkov: 1301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2011 o 22:08 | odkaz na príspevok
300g? to si tam co preboha daval daj dole kryty nech je zakladna doska a baterka
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2011 o 22:17 | odkaz na príspevok
tak opravujem asi do 100g ale neviem či je to z batt alebo bez


samozrejme toto bol len test používať to nebudem lebo kvalita je desná
Bydlisko: okolie TN
Bumpy_SK
modelár

Príspevkov: 1301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 8. 2011 o 10:10 | odkaz na príspevok
ja som zas vycital na rcmanii ze ta nova beta ma zavazie tiez, ale ze skryte v cumaku (nie na povrchu vo vnutri, ale v materiali)
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
birky
modelár

Príspevkov: 8

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 8. 2011 o 16:51 | odkaz na príspevok
presne s takym istym mobilom som to skusal v sobotu.


lietadlo prevazam rozlozene a mam urobeny drziak z takej peny z pocitaca.
jedno kridlo je vybrate, uhlikova tyc je prepichnuta zospodu a gumickou o nu je prichyteny trup.
do peny sa daju popichat dalsie potrebne veci.
Bydlisko: ba, ruzinov
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 8. 2011 o 22:35 | odkaz na príspevok
no paráda ďakujem za inšpiráciu ale že čo sa mi dnes stalo!!!

včera som parádne zalietal na zlomejej a zalepenej uhlíkovej trubke bola jemne do "V" dnes som ju vyrovnal idem lietať parádny let všetko OK až na to že som lietadlo vytiahol do výšky a urobil som trochu silnejší loping a krídla do porádneho "V" a už aj som išiel a toto je výsledok



čo stým kto poradí ?

PS inak už viem že dá sa uhlík i poriadne zlepiť s oceľovou výstužou ale treba použiť poriadny kalený kov nie to čo som dal ja moja chyba
Bydlisko: okolie TN
birky
modelár

Príspevkov: 8

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 08:29 | odkaz na príspevok
sekundak, sklenena paska a hotovo.
ze ta vobec napadlo lietat na zlomenej trubke. a trubke vobec, vsade sa pise o okamzitej vymene.
trubku si mal ihned odlozit do suflika a vymenit za 6mm uhlikovu tyc. + zafixovat krydla proti vytiahnutiu (suchy zips, magnety ...)
Bydlisko: ba, ruzinov
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 09:12 | odkaz na príspevok
však áno máte pravdu ale kedže deň pre tým to behalo ako hodinky nebál som sa...

neviete resp.nemáte v záložkách nejaké postupy na opratu epp alebo video postupy na youtube ?
le nikdy som to neopravoval počul som niečo o féne alebo o vodnej pare
Bydlisko: okolie TN
Bumpy_SK
modelár

Príspevkov: 1301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 10:18 | odkaz na príspevok
nahriat fenom / ponarat do vriacej vody a potom horucim nozom zahladit
hento cele rozrez a potom zalep ak to je oddelene aj zdola a drzi na kuskoch
ked uz budes fenovat tak trocha nahrej aj dieru na trubku nech ide poriadne ztuha
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 17:29 | odkaz na príspevok
ešte doplní triviálnu otázočku lebo všimol som si že mám ulomené to tiahelko alebo štiftík 5mm i toto:

toto opravujete ako ? drátik a sekundáč alebo ?...
Bydlisko: okolie TN
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 17:39 | odkaz na príspevok
a ešte otázočka pre birky na tvojich fotkách som si všimol jednu vec ohladne kábla pre krídelká ty máš urobené predlženie alebo to len tak vyzerá lebo najhoršia vec z lietania je zložiť krídla a rozobrať ich magnety mám
Bydlisko: okolie TN
birky
modelár

Príspevkov: 8

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 21:33 | odkaz na príspevok
kable k servam mam predlzene 30 cm servo predlzovackami, aby som ich nemusel vzdy lovit z trupu, ked pripajam kridla.
vydlicka sa mi este nezlomila, kupit nove tiahlo, alebo by som to skusil prevrtat a nejaky drotik podobnej hrubky normalne zamotat, nech sa to da rozobrat koli nastaveniu.
Bydlisko: ba, ruzinov
jano101
modelár

Príspevkov: 125

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 8. 2011 o 21:38 | odkaz na príspevok
super to urobím aj ja lebo aby som mal pean pri sebe pri každom štarte...
Bydlisko: okolie TN
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 295 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 9 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: desko,