Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Kufríková nabíjačka Equilibrium Quad

Pridané: 19. 12. 2012 o 14:38 | ID článku: CLA149 | Zobrazenia: 1872x | Komentárov: 10 | Autor: Ludo

Venujem sa modelárčeniu už asi siedmym rokom a za ten čas mi prešlo rukami a dielnou nespočetne množstvo modelov lietadiel ktoré som staval alebo opravoval pre seba alebo pre mojich kolegov z klubu a kamarátov, či už s elektrickým pohonom alebo na spaľovací motor.
Cely ten čas mi bola k dispozícii a používal som nabíjačku od Robbe ktorá zvládla bez porúch a problémov všetko to, čo sa po nej chcelo, v čase aj nečase vetre a zime. A tak ako je trendom na celom svete a nielen v tom modelárskom – obnova, poslal som milú nabíjačku na zaslúžilí dôchodok s občasnou brigádou vo forme nabitia par NiMh akumulátorov v automatickom režime niekde v kúte. Tak som sa po rokoch rozhodol, že si podarujem niečo do dielne a rozšírim si svoje pôsobenie v oblasti elektroletov. V mojom rozhodnutí na výmenu nabíjačky ma dosť výrazne posilnila skutočnosť, že som pred nejakou dobou „objavil“ na internete a už aj u nás v klube trikoptery, a iné kopteroidné kombinácie.

Tieto mašinky mi dosť učarovali svojou jednoduchosťou, funkčnosťou a stabilitou letu a samozrejme aj obstarávacími nákladmi a v neposlednom rade aj faktom, že sa s nimi dá polietať aj na dvore pred domom. Ale koptéry budú predmetom iného zamyslenia.
Vráťme sa späť k nabíjačkám, po nejakej dobe strávenej pred počítačom a snorení po internete a E-shopoch vzájomných debatách a rozpravách pri pive s kamarátmi a ľuďmi znalými, som dospel k jednému záveru, ktorý vyplýval aj priamo z predchádzajúcej nabíjačky.

Väčšinu času som lietaval tak s dvomi až tromi akumulátormi LiPo a striedal som ich na nabíjačke pri aute a kým sa nabíjal jeden ten druhy akumulátor som lietal, koniec koncov ako všetci modelári lietajúci s električkami. Jeden let s eppčkovým samoletom mi trval približné desať až pätnásť minút a potom nasledovalo siahodlhé čakanie na nabitie akumulátorov. Tie minútky boli a sú síce k niečomu dobre človeku si aspoň oddýchnu oči a trocha povolia nervy a napätie z letu, a prehodí par slov a rozvinie nejaké siahodlhé debaty aké prebiehajú na modelárskych letiskách po celom svete.

Cely záver z tej starej nabíjačky je ale ten, že nabitie jedného akumulátora trval približne 50minút a potom nasledovalo desať minút letu. Keďže som sa aj ja rozhodol si dáku koptéru postaviť a skúsiť aké to je, potreboval som k tomu buď veľké množstvo článkov alebo výkonnú nabíjačku ktorá by zvládla „natlačiť“ ostatné akumulátory kým ja budem lietať. Nasledovala stavba trikoptery a zakúpenie dvoch 3S akumulátorov FOXY 2200mAh.

Nastavil som si časovač na vysielačke na 10min a začal sa učiť lietať – „poskakovať a visieť“ s koptérou, po odlietaní akumulátor putovala na Robbácku nabíjačku, nabíjanie trvalo necelých 45minut pričom sa do baterky natlačilo 1850 až 1900mAh. Nasledovala kalkulácia koľko by som potreboval akumulátorov na to aby som lietal skoro neobmedzene... Logicky zo všetkého vyplýva, že potrebný počet je päť a že kým vylietam ostatne štyri kusy ten piaty sa mi nabije. Nie je to však celkom tak, lebo keď človek odlieta štyri baterky a piata sa nabíja tak po ukončení procesu už ma k dispozícii len jeden akumulátor na lietanie a štyri na nabíjanie a tie ostatne štyri by sa nabíjali ďalších 200minut teda 3hodiny a 22minut, to je číslo s ktorým sa ne uspokojím.

Navštívil som preto E-shop Bratislavskej predajne Modelhobby, kde mi padla do oka nabíjačka Equilibrium Quad. Jedna sa o nabíjačku ktorá obsahuje štyri samostatne integrovane nabíjačky Equilibrium 3, so šesť kanálovým balancérom dodávaná na slovensky trh firmou Pelikandaniel.
Moja reakcia spočívala vo vytreštených očiach, otvorených ústach a priblblom neprítomnom úsmeve, ktorý hovoril za všetko a o všetkom.
Tak som zdvihol telefón a vytočil číslo na môjho dobrého kamaráta a unipilota a duriča motorov Martina Zahorana zo spomínanej predajne a poprosil som ho o nejaké bližšie informácie k nabíjačke Equilibrium Quad a o potrebných komponentoch k nej.

Ako vždy aj teraz mi bolo vyčerpávajúco dobre a poučne poradene, začo mu úprimné ďakujem. Po vzájomnej dohode nasledovala objednávka samotnej nabíjačky, jej komponentov a zdroja.

V predchádzajúcej dobe sa mi káble, nabíjačka a konektory voľne váľali a svorne sa vzájomné zapletali a tak každodenne potvrdzovali Murphyho zákony, všade po igelitkách a kadejakých taškách a vakoch tomu som chcel spraviť definitívny amen.
Väčšinu svojich projektov ak nie všetky, sa snažím naplánovať do detailov a podľa možnosti aj v grafickej forme vo voľne šíriteľnom programe SketchUp, ktorý som si za posledne roky veľmi obľúbil. Človek sa s tým síce pohrá nejaké tie hodiny, strávi v myšlienkach nad počítačom v snahe ten projekt nejako vizualizovať, ale výsledok a optimalizácia komponentov stoji vždy za to. Plánoval som umiestniť nabíjačku a všetky veci k nej do jedného kufra, tak aby sa dala pohodlne prenášať, a rýchlo sprevádzkovať. Bolo potrebne tam vtesnať pomerne veľký box samotnej nabíjačky a keďže je konštruovaná bez zdroja, tak aj napájací zdroj približne rovnakých rozmerov. K tomu sa ešte prikmotrili napájací kábel zdroja na 220V a 4mm nabíjacie silové konektory a adaptéry balancérov. Na 4mm nabíjacie konektory som na spájkoval približne 50mm dlhé káble a na opačnú stranu káblov 3,5mm konektory, ktoré končia tesne nad adaptérmi balancérov.

Po niekoľkých dňoch mi Martin zavolal, že už ma moja nová nabíjačka čaká v predajni aj so zdrojom a kufríkom. Cestou do prace som sa zastavil v predajni prehodil par viet a konečne som držal v rukách vysnívanú mašinku. V sympatickej čiernej kartónovej krabici s farebným potiskom sa skrývala nabíjačka a doobjednane konektory balancérov a nabíjacie 4mm konektory. Samotná mašinka o dole uvedených rozmeroch je prehľadne rozdelená do štyroch riadkov samostatných nabíjačiek. Na ľavej strane elegantne modro podsvietene displeje s bielymi písmenami a na pravej strane šestnásť mikrospínačových tlačítok na ovládanie predvolieb. Na ľavom boku sú zapracovane do steny dva miniatúrne odsávacie ventilátory a vstupne napájacie káble so 4mm konektormi. Na pravej strane sa nachádzajú výstupné 4mm samičie nabíjacie konektory, konektory balancerov a teplotných senzorov. Spodná časť je čiastočne rebrovaná na zlepšenie odvodu tepla.

V druhej kartónovej krabici sa nachádzal zdroj na napájanie nabíjačky zo siete. Cele teleso zdroja je rebrovane, na vrchnej strane je veľkými písmenami zdôraznený jeho výkon 250W
Všetko sa podarilo pohodlne dostať do kufra UNI K1 o rozmeroch 410x295x145mm tak isto z ponuky Pelikandaniel.
Samotná nabíjačka a zdroj majú vlastne chladiace odsávacie ventilátory miniatúrnych rozmerov priemeru 20mm – nabíjačka dva a zdroj po jednom kuse. Kvôli úspore priestoru je samotný zdroj „utopený“ z 90% pod základovou doskou zo 4mm topoľovej preglejky na ktorej stoji prišraubovaná nabíjačka a platforma s konektormi balancerov. Samotne mimo úrovňové usporiadanie komponentov v kufri si vyžiadalo pridať aj doplnkové chladiace ventilátory z počítačového zdroja. Jeden spínaný priamo zdrojom ofukujúci nabíjačku zospodu a odsávajúci vzduch zo spodného priestoru a druhy samostatným vypínačom na platforme vháňajúci vzduch do „podpalubia“. Odsávací ventilátor ma o niečo väčší prietok vzduchu ako prisávací.

Týmto spôsobom sa zabezpečilo dostatočné množstvo vzduchu na chladenie aj za horúcich letných dni.
Na samotne nabíjanie bateriek bolo nutne vytvoriť visutú „plošinku“ mimo kufra oproti adaptérom balancérov, ktorá sa nasúva na bočnicu kufra. Počas prepravy je položena na zdroji čím ho ešte aj stabilizuje v priestore kufra. Nie je to naj ideálnejšie riešenie ale podstatne je, že je funkčné a jednoduché.

Prvé skúšobne nabíjanie sa odohralo u mňa v dielni krátko pred Vianocami, napojil som silové a balančne konektory na 4 kusy akumulátorov Foxy 2200mAh a zapol. Na všetkých displejoch naskočili hodnoty prúdu, napätia, času a kapacity a začali sa preteky v nabíjaní. Všetky akumulátory boli čerstvo zakúpené a teda s nižšou zostatkovou kapacitou.

Po približne 24 minútach sa ozval signál pípatka kanálu číslo 1 a na displeji svietil oznamovací nadpis FULL.
Po niekoľkých minútach nasledovali kanály 2,3a 4 s priemerným časom okolo 28minut.

Do každého akumulátoru za ten čas natlačilo plus, mínus 1000mAh. Počas celého procesu nabíjania bežal integrovaný mini ventilátor zdroja a pomocný ventilátor pod nabíjačkou. Integrovane ventilátory nabíjačky sa spustiť nestačili. Čo veští budúcnosť. Momentálne lietam s trikopterou na jeden akumulátor 2200mAh a s ňou zaletím približné deväť minút ležérneho, pohodového lietania. Aktuálne mam k dispozícii šesť týchto akumulátorov, z toho vyplýva necelá hodina letu rovnakého štýlu. Nabíjačka Equilbrium Quad vyriešila môj problém so zdĺhavým nabíjaním a čakaním. Je to veľmi dobra voľba za prijateľnú cenu pre tých nadšených a zapálených pilotov ktorí radi lietajú a neradi čakajú až sa im nabijú akumulátory.
Na margo prevádzkových parametrov je zbytočné sa nejako prílišne rozvádzať, nakoľko na stránkach Pelikandaniel sú pomerne vyčerpávajúco popísané.

Snáď len v krátkosti pre nabíjačku :

Napájacie napätie: 11 - 18V jednosmerné
Nabíjací prúd: 4 x 0,1A - 5A
Vybíjanci prúd: 4 x 0,1A - 1,0A
Výkon pre nabíjanie: 4 x 50W
Výkon pre vybíjanie: 4 x 5W
Prúd balancérov: 300mA
Presnosť balancérov: +/- 0,01V
Počet článkov: NiCd / NiMH 4 x 1čl. - 15čl.
Počet článkov LiPoly, LiFe, LiIon: 4 x 1čl - 6čl.
Pb akumulátory: 4 x 2V – 20V
Vstavaná zásuvka na teplotne čidlo.
Rozmery v mm 230x150x60
Hmotnosť (priblizna) 900g

Pre zdroj:

Napájacie napätie: 110V – 240V
Výstupné parametre: 15V / 16,5A
Maximálny výkon: 250W
Výstupné konektory: 2 kanály po 4mm
Rozmery v mm: 108x220x55
Hmotnosť: 970g

viac foto tu: http://www.rcportal.sk/kufrikova-nabijacka-am2364

Autor Správa
Ludo
modelár

Príspevkov: 1092

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 12. 2012 o 15:06 | odkaz na príspevok
Tento članok je len cisto informativny ako som postupoval a ake boli myslienkove postupy je samozrejme na kazdom ako si danu nabijacku spravi Mne ta masinka sluzi dobre a najlepsie to vyuziju FPVčkari a Kopterkari ktori budu vyuzivat baterky pribliznej kapacity ako ja
Bydlisko: Senec ( 39 rokov )
ubosek
modelár

Príspevkov: 46

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 12. 2012 o 21:16 | odkaz na príspevok
Kvalitovo je hrozna , 3 zo 4 kusou isli na reklamaciu, prestal fungovat jeden kanal
Ludo
modelár

Príspevkov: 1092

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 12. 2012 o 16:21 | odkaz na príspevok
ubosek:
Kvalitovo je hrozna , 3 zo 4 kusou isli na reklamaciu, prestal fungovat jeden kanal


A dovod preco prestal?..... hmm dufajme ze je to ta 4
Bydlisko: Senec ( 39 rokov )
ubosek
modelár

Príspevkov: 46

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 22. 12. 2012 o 21:54 | odkaz na príspevok
To netusim,bolo to na reklamacii a teraz sa nenabija
decko
modelár

Príspevkov: 15

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 3. 2013 o 23:33 | odkaz na príspevok
A napatie z naštartovaneho auta utiahne tuto nabijačku ktoru cucaju 4 baterky?
Bydlisko: Trnava - Boleráz ( 23 rokov )
Ludo
modelár

Príspevkov: 1092

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 3. 2013 o 23:38 | odkaz na príspevok
bez problemov, si zober ze aj ked bude valit do kazdej baterky 5A tak je to dokopy aj so zdrojom asi 25A, a to je nic v porovnani trebarz so starterom auta ktory bere aj 100A a viac.....
Bydlisko: Senec ( 39 rokov )
jetylo
modelár

Príspevkov: 961

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 3. 2013 o 07:21 | odkaz na príspevok
Nemyslim si, ze ti alternator na volnobehu da 25A...
Bydlisko: Reca ( 49 rokov )
jeeff
modelár

Príspevkov: 227

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 3. 2013 o 11:45 | odkaz na príspevok
Ja som tuto:

http://www.rcportal.sk/rychlo-nabijanie-na-rc-letisku-ft6631-2#post96239

riesil otazku nabijania z auta a vsetci sa tvaria, ze je to ok. Konkretne lv pise:

Na voľnobeh dá (podľa typu auta) 20-50A pri 14V to je 280-700W
Bydlisko: Senec
jetylo
modelár

Príspevkov: 961

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 3. 2013 o 12:15 | odkaz na príspevok
Jeff zabudol si tam dat aj tu druhu vetu..."Takže niečo vyrovná akumulátor a je to OK."... ta je totiz dolezita.
Bydlisko: Reca ( 49 rokov )
Ludo
modelár

Príspevkov: 1092

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 3. 2013 o 08:38 | odkaz na príspevok
no tak ked neda na volnobehu tak na trocha vyssich otackach urcite.....poliaci maju take tempomaty v polskych fiatoch, vola sa to tusim -BEAT - Brick Engine Auto Throttle a celokom im to funkuje
Bydlisko: Senec ( 39 rokov )
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 34 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 60 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 35 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 12 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 16 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: koreti01,