Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Kategória

RC vybavenie (46)

  • Facebook
  • Reklama

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Pridané: 11. 4. 2017 o 11:52 | ID článku: CLA381 | Zobrazenia: 21580x | Komentárov: 93 | Autor: modelar22

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Touto otázkou sa zaoberá nejeden modelár. Je viacero možností. Najbežnejšou je využiť batériu v aute. No v novších typoch aut je to komplikované nakoľko akumulátor je zaprataný elektronikou a je takmer neprístupný. Ďalšia možnosť je elektro centrála. No to je dosť pridrahé.
A tak ostala tretia možnosť malý gelový 12V akumulátor. Tato možnosť je dosť často používná modelármi na letisku.


Používať ale akumulátor len tak naholo je dosť riskantné. Jednak z hľadiska skratu ale aj prevádzkového napätia, ktoré je bez kontroly. Podbitie gelového akumulátora pod 50% jeho kapacity znamená prudké zníženie počtu jeho nabíjacích cyklov. A tak jedno z mojich kritérií bolo mať tento proces pod kontrolou. A čo tak ho dobýjať priamo na letisku slnkom?
No keď som na stránke TME Slovakia našiel 14V/10W solárny panel za takmer ľudovú cenu 12€ bolo rozhodnuté, že pôjdem touto cestou.

.
V podstate sa jedná o akúsi mini fotovoltaickú elektrárničku /ostrovného tipu/. Srdcom zdroja 12V napájača je mikroprocesorom riadený regulátor, ktorý riadi nabíjanie akumulátora zo sol. panela a kontroluje aj jeho vybíjanie /keď klesne jeho hodnota na polovicu začne svietiť červena LED dioda. Má tiež kontrolu výstupu pri preťažení sa automaticky odpojí výstupné napätie.


K stavbe som použil spomínaný panel 14V/10W regulátor nabíjania CA06 gelový akumulátor bižutériu v štýle čo šuplík dal. Krabica je zhotovená 10 mm bukasu. Stavba je jednoduchá takmer všetky kontakty sú na svorkovniciach tak vystačíme zo skrutkovačom .



Celé zariadenie som testoval pri polo zamračenej oblohe panel dával cca 8W /0,6A/ Akumulátor /2S/
Bol vybitý pri lietaní na malom vetroni cca 30min lietania bez termiky . Chcel som poznať koľko dodá pri nabíjaní panel a koľko akumulátor tak som zvolil nabíjací prúd len 0,5A. /použitý nab. GRAUPNER a z panelu W-met WM-100/Nabíjaný akumulátor sa nabil cca za 50min celková odovzdaná kapacita bola 460mAh z toho zo slnka išlo 420mAh./viď obr./ Nakoľko používam AKU max 2S /1800 a nabíjam prúdmi do 1C tak mi to vyhovuje. No pre vyššie prúdy by bol potrebný 20W panel a lepší akumulátor /25-50Ah/Tieto má tiež spomínaná firma v ponuke no je to niečo väčšie a drahšie Toto riešenie nie je vhodné pre tých ktorý hľadajú výkonové riešenie nad 70W

http://www.tme.eu/sk/details/mf-20w/fotovolticke-moduly/

Časom som ešte doplnil merací prístroj, ktorý cez prepínač kontroluje napätie akumulátora a napätie fotovoltaického panela. Pripojenie panela som riešil cez 5,5 napájací konektor. To umožňuje v prípade potreby nabíjať gelový akumulátor v noci cez bežný adaptér 16V/1A./ napr. odnotebooku/. Keďže nabíjanie riadi regulátor netreba žiadna iná nabíjačka. V budúcnosti plánujem doplniť akustický modul kritického napätia a panel dostane svoje miesto na veku kufra vysielača.
Na výstupe sú zdierky pre 12V a auto zásuvka, aby sa dalo pripojiť rôzne príslušenstvo napr. USB nabíjačka na telefón, LED osvetlenie, malý menič na 220V atď.
[b]
[b][/b]

1 2 3 4 5 6 7
Autor Správa
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 9. 2017 o 14:49 | odkaz na príspevok
Az sa raz budu dat tieto solarne clanky zlozit ako karimatka a nebudu stat viac ako centrala to bude parada prist k vode rozrolovat 1,5x10m karimatku zo solarnich clankou pridat bateriu ako kondezantor na virovnavanie skokou a budu davat aspon 30A tak to bude parada zatial je to este v plienkach
jofrey007
modelár

Príspevkov: 111

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 10. 2017 o 10:17 | odkaz na príspevok
a toto je riesenie na dlhe, dlhe roky... ono sa zda ze ta nakupna cena je vysoka, ale spocitajte si to na 10-15 rokov prevadzky....

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?force_sid=fnmm1qnbte2qsnvfm5svud7sq4
Bydlisko: Košice ( 56 rokov )
RedByron
modelár

Príspevkov: 263

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 10. 2017 o 20:00 | odkaz na príspevok
Za socíku sme mali vtip o ruských hodinkách. "Ide chlapík po červenom námestí s dvomi kuframi. Pristaví ho druhý s otázkou koľko je hodín. Prvý položí kufre, vyhrnie rukáv, na zápästí mu to zakuká, vytryskne fontánka. Aké máte super hodinky to sú sovietske? Chlapík odpovie: Áno sovietske. Zodvihne kufre, vzdychne a dodá: Len tie baterky...
Bydlisko: Dolný Kubín
jozefs
modelár

Príspevkov: 11

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 10. 2017 o 16:24 | odkaz na príspevok
Ja nabíjanie riešim na lúke tak, že mám zo sebou 12000mAh 6S lipol aku, ktore normálne používam na velku kopteru,....a z tohto aku, nabijem 5-6 lipoliek od 1500mAh 4S cez 2200 3S, a 5200 4S a podobne.....uplne v pohode....pred odchodom na luku, nabijem na plno ten 12000mAh 6S......dáva mi cca.25V, nabíjačku mám až na 30V povolene vstupne napatie......nikdy som nepotreboval v jeden den, nabiť viac ako 5-6ks bateriek, nestihol by som vylietať.....takto mi to predlži moj pobyt na lúke do takej miery, že si spokojne zalietam, a idem domov.
Bydlisko: Košice ( 57 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 10. 2017 o 17:57 | odkaz na príspevok
Ja rozmyslam nad ebikom kedze cez leto to do roboty je najrichlejsie a budem kupovat 20Ah 4S kocky cca 8ks ked to spojim dokopi ako 4S 160Ah tak by to na jeden pobyt pri vode mohlo stacit kedze nabijam 1300,1800,2200,4400,5000mah lipolky tak by to mohlo stacit
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 1. 2018 o 10:59 | odkaz na príspevok
Prenosný solárny panel ktorý dáva až 8,8A 160W



( 65 rokov )
RedByron
modelár

Príspevkov: 263

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 1. 2018 o 07:53 | odkaz na príspevok
TomasBA - k ebiku: - Neviem aký ideš kupovať, väčšina ktoré som ja pozeral majú napájanie 24 alebo 48V. Daj pozor na dve veci. 1, pri sériovom zapojení LiPo ti nenarastú Ah (Wh áno). 2, Ak si napríklad do 24V ebiku budeš chcieť osadiť napríklad 2x4S tak regulátor môže mať problém vyrovnať sa s tým ((2x14,8V=29,6V). Pre takýto prípad zváž 3S. Ak je ebike pôvodne stavaný na olovené akku je vhodnejšie zamerať sa na LioFePo - tam sa so štyrmi článkami dostaneš na hodnoty blízke olovu. Dôležité je samozrejme i to aké akku používaš v modeloch ak ich chceš využívať "obojako". Samozrejme ak budeš mať "múdry" ebike ktorý zvláda rôzne články Lixx, alebo si ho ideš stavať sám s vhodným regulátorom je tento príspevok bezpredmetný.
Bydlisko: Dolný Kubín
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 1. 2018 o 19:06 | odkaz na príspevok
Chcel som si ho stavat sam ale po prevezeni sa na 5600w tusim tyfune ci co to bolo ma to odradilo mojich 100kg to tahalo ltt do kopca a kedze byvam na dlhich dieloch tak to nehrozi... A nabijenie bateri budem riesit centralou jednoducho pomer vykon cena je neprekonatelni
sky59
modelár

Príspevkov: 94

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 1. 2018 o 14:21 | odkaz na príspevok
ako si prisiel na tuto mudrost? :

Podbitie gelového akumulátora pod 50% jeho kapacity znamená prudké zníženie počtu jeho nabíjacích cyklov.


modelar22:
Prenosný solárny panel ktorý dáva až 8A


a vykon da aky? ten prud nie je ani tak podstatny
Bydlisko: Bohdanovce n/T + Trencin/Wien ( 15 rokov )
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 1. 2018 o 15:51 | odkaz na príspevok
Tuto múdrosť najdeš na stránkach výrobcov a predajcov gel. aku.
( 65 rokov )
sky59
modelár

Príspevkov: 94

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 1. 2018 o 16:42 | odkaz na príspevok
modelar22:
Tuto múdrosť najdeš na stránkach výrobcov a predajcov gel. aku.


15 rokov som pracoval na zaloznych zdrojoch napajanych aj gelovymi aj tekutymi Pb akumulatormi a mozem ti smelo povedat, ze taka mudrost nie je nikde ako ty tvrdis
Bydlisko: Bohdanovce n/T + Trencin/Wien ( 15 rokov )
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 1. 2018 o 20:24 | odkaz na príspevok
neviem ako gelove ale olovene staci zopar krat hlboko vybit a su odpisane navzdy a uz ich nikdy nezregenerujes do povodneho stavu aj ked budes co robit mam to odskusane na klasickych 12v autobaterkach ale uz take nekupujem ani nekupim u klasickej olovenej dosiehnes max 3-4r normlanu funkcnost aj ked ich v pravidelnych intervaloch par krat doroka nabijes
ja baterky pouzivam momentalne 8 rok v oboch autach co mam a je to bosch silver(olovena ale postriebrene olovo)
otazne je ci sa da povazovat 50 percent vybitia za hlboke vybitie

este by som dopisal poznatok ze par krat v roku chodim zaleitat a nabijem 6-7 baterkiek o kapacite 2200mah aj 2700mah bez prestartovania a nedotklo sa to bateriek nijak absolutne to su spominane 8 rocne baterky
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
sky59
modelár

Príspevkov: 94

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 1. 2018 o 20:47 | odkaz na príspevok
mato321:
neviem ako gelove ale olovene staci zopar krat hlboko vybit a su odpisane navzdy a uz ich nikdy nezregenerujes do povodneho stavu aj ked budes co robit mam to odskusane na klasickych 12v autobaterkach ale uz take nekupujem ani nekupim u klasickej olovenej dosiehnes max 3-4r normlanu funkcnost aj ked ich v pravidelnych intervaloch par krat doroka nabijes
ja baterky pouzivam momentalne 8 rok v oboch autach co mam a je to bosch silver(olovena ale postriebrene olovo)
otazne je ci sa da povazovat 50 percent vybitia za hlboke vybitie

este by som dopisal poznatok ze par krat v roku chodim zaleitat a nabijem 6-7 baterkiek o kapacite 2200mah aj 2700mah bez prestartovania a nedotklo sa to bateriek nijak absolutne to su spominane 8 rocne baterky


Pises o 2 roznych veciach, ano hlboko vybite /1.6v clanok/ zosulfatuju a su v hrubom creve
Vybite na 50% je normalna funkcia a pri 50% maju stale okolo 2v clanok
Bydlisko: Bohdanovce n/T + Trencin/Wien ( 15 rokov )
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 1. 2018 o 07:09 | odkaz na príspevok
Olovený a gelový akumulátor sú v princípe rovnaké . Majú len rozdielnu náplň.

citát.

Zjednodušeně se dá říci, že gelový akumulátor je
konstrukčně velice podobný akumulátoru se zaplavenými elektrodami, jen
místo tekutého elektrolytu obsahuje gel

zásadu - vybíjení akumulátoru by mělo být ukončeno nejpozději při snížení
jeho napětí na 10,5V. Pro zachování dlouhé životnosti baterie je však nutné
ukončit její vybíjení vždy daleko dříve a to nejpozději při vyčerpání 75 až
80% její kapacity, tj. při napětí naprázdno 11,9 až 12,2V dle typu a provedení
akumulátoru.
Udává se, že pravidelné vybíjení (cyklické vybíjení/nabíjení) do ztráty 10%
kapacity významně nesnižuje životnost akumulátoru. Vybíjení do poloviny
kapacity snižuje životnost asi na pětinu (5 x ), vybíjení do úplného vybití
snižujeme životnost baterie asi na desetinu (10 x).

( 65 rokov )
RedByron
modelár

Príspevkov: 263

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 1. 2018 o 12:16 | odkaz na príspevok
Treba tam však silne zohľadňovať nielen to do akého vybitia ale i akým prúdom ("C" sa akku do vybitého stavu dostane. Myslím, že v takomto prípade je riziko v tých rovných platniach, ktoré potom už časom nie sú rovné. Preto, ak by som nebojoval s rozpočtom tak si kúpim do auta radšej špirálovú akku - platne nie sú rovné ale stočené do špirály s mriežkou medzi, ktorá im nedovolí "pokrútiť sa". Otázkou je že či každé dva roky akku vymením alebo sa spoľahnem na to že mi špirálová vydrž 3x dlhšie. http://milbatteries.com/optima-home/
(Moja varta mala po dvoch rokoch namiesto 700A štartovacieho prúdu len ca 220 a to pri izbovej teplote - predajca tvrdí, že je to OK - chviľku ma to bavilo sa s ním hádať, keď som chcel po ňom papier tak mi začal tvrdiť, že som sa o akku nesprávne staral. Podotýkam, že to bola akku z lepšej rady a tesne pred koncom dvojročnej záruky). Samozrejme súhlasím i so sulfidáciou.
Bydlisko: Dolný Kubín
1 2 3 4 5 6 7
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 287 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 10 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: