Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Ako som vyrábal LEPT

Pridané: 3. 3. 2016 o 13:00 | ID článku: CLA327 | Zobrazenia: 1880x | Komentárov: 12 | Autor: Jack

Staviam jednoduchú plachetničku "LABOUS MOR" podľa časopisu MRB.
Na istom DF ju iný staviteľ skrášlil tým, že si dal vyhotoviť lept jej mena


Veľmi sa mi to zapáčilo, tak som začal laborovať, ako si svojpomocne túto parádu vyrobiť.

Ako na obrázku vidno, nejde o úplné odleptanie, ale len o zahĺbenie do medenej doštičky.
Keďže občas vyrábam nejaký ten plošák, mám doma chlorid železitý na leptanie a aj nejaké skúsenosti. Vzor spojov kreslím zvyčajne farbou v tužke.
No tentoraz som sa rozhodol skúsiť preniesť predlohu na meď prežehlením obrázka vytlačenom na papier v laserovej tlačiarni.

Najskôr som v PC nakreslil obrázok predlohy a zrkadlovo ho otočil.
Materiál - medený pásik - som kúpil v predajni elektro. Je to pásik na pospojovanie spotrebičov.
Odstrihol som z neho potrebnú dĺžku + 1 cm na uchytenie. Od oxidov som ho vyčistil octom a soľou. Kúsok vaty namočím do octu, potriem meď, posypem soľou a octovou vatou prečistím. Potom opláchnem prúdom vody, osuším a čistej strany sa už nechytám.

Teraz prišlo laborovanie s výberom vhodného papiera, z ktorého by sa obrázok najlepšie preniesol na meď. Po mnohých pokusoch bol výsledok stále rovnaký - obrázok sa nepreniesol úplný.
Aj teplotu modelárskej žehličky som postupne zvyšoval, až som zostal na 180°.

Priznávam, že už som chcel konečne vidieť aj nejaký výsledok, len nech je aspoň trochu prijateľný. Laborovania už bolo na mňa dosť.

Obrázok som nakoniec vytlačil na obyčajnom papieri a podaril sa mi aj kus, že tlačiareň sa trafila nakopírovať obrázok 2x na seba. To som chcel - viac toneru na obrázku.
Pri žehlení som ďalej zistil, že papier sa na meď lepí. Nielen obrázok, ale celý papier.
Prestal som ho strhávať a nechal odmočiť vo vode.
Bola to cesta, aj keď papier nešlo zmyť celkom. Farba sa nezmývala, no ostali v nej zalepené vlákna z papiera. Obrázok bol ale prijateľný.

Medený pásik som zospodu podlepil plastovou lepiacou páskou proti odleptaniu. Rovnako aj centimetrový presah na prichytenie.
Potom som ho priviazal na niť a ponoril do chloridu. Prvý pokus som kontroloval každých 10 minút, lebo som netušil, ako dlho bude leptanie trvať. Zároveň som zašpicatenou špajlou odstraňoval okolo obrázka vlákna papiera, ktoré bránili leptaniu.
Celkový čas na zahĺbenie bol nakoniec jedna hodina. Druhý kus potreboval rovnaký čas, takže s takýmto časom možno počítať.

Hotovú dosku som opláchol, osušil a obrázok umyl ocetónom. Potom som ho celý zatrel farbou. Po zaschnutí som odbrúsil farbu z reliefu papierom zr. 400 a 600, aby zostala len v zahĺbenom podklade a preleštil handričkou.
Nožničkami som obstrihal okraje a tiež trochu obrúsil.

Výsledok môjho pokusu je už nalepený na lodi.

Autor Správa
PeterPP
modelár

Príspevkov: 395

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 3. 2016 o 13:21 | odkaz na príspevok
Perfektné Oto !
Dúfam, že do Kútov prídeš ukázať aj novú NSSku
Bydlisko: Bratislava
Othello
modelár

Príspevkov: 2114

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 3. 2016 o 17:03 | odkaz na príspevok
Gratulujem k velmi podarenej praci...tiez sa tesim kedy plachetnicku uvidim nazivo.
Bydlisko: Senec ( 36 rokov )
Jack
modelár

Príspevkov: 133

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 3. 2016 o 19:38 | odkaz na príspevok
Do Kútov sa chystám a chcem prísť.
Môžem priniesť aj Labous Mor - možno to bude jeho prvá voda. Určite budem potrebovať poradiť, ako ho spojazdniť - a kde už stretnúť lepšiu spoločnosť, ak nie tam?
Bydlisko: Trenčín ( 62 rokov )
Othello
modelár

Príspevkov: 2114

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 3. 2016 o 08:21 | odkaz na príspevok
Kedže si leptal meď tak chlorid železitý je v pohode. Pre tých čo by chceli použiť iný kov:
na mosadz sa dá použiť aj zriedená "lúčavka kráľovská" (kyselina chlorovodíková a dusičná 3:1). na nerez, alebo železo sa používa neriedená. Dá sa dostať v niektorých farbách lakoch. V tomto prípade neviem či by obstala prežehlená grafika z tlačiarne ako použil Jack. Na železné kovy sme používali podobnú asfaltovú zmes ako sa dávala na podvozky áut. Aby som vysvetlil, hovorím o leptoch na replikách historických zbraní ktoré som robil ešte na škole a ako kováč v práci hneď po škole.
Bydlisko: Senec ( 36 rokov )
darco2
modelár

Príspevkov: 781

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 4. 2016 o 09:58 | odkaz na príspevok
Clanok od Jacka ma zaujal.. kedze aj na moje lode by sa obcas nejaky pekny napis hodil..

Ocistenie plechu nebudem opisovat...je som ho jednoducho obrusil 800 brusnym papierom..

Zacal som popisovanou metodou, ale nazehlovanie sa mi nepacilo.. vysledok bol stale neuspokojivy..
Takze som sa kukol na fora ludi co sa venuju elektronike a rozhodol som sa vyskusat preniest obraz na mosadzny plech osvitom UV svetlom..
1. co som potreboval navyse bol sprej Positiv 20 ktory som kupil v GME, bohuzial mali iba 200ml balenie, ktore je podla mna na niekolko modelarskych zivotov..
2. co som potreboval bol sprej transparent 21, tento sprej spriehladni pre uv svetlo klasicky papier.
Na osvit som pouzil UV lampu ktoru pouziva moja priatelka na gelove nechty..
Na spreji je sice napisane, ze sa ma ozarovat 1-3 minuty.. ale kedze lampa na nechty je slabsia, bolo nutne ozarovat plech 10 minut..
Preniesli sa tusim este aj spinky.. takze maximalna spokojnost..
Ako vyvojka sa pouziva luh sodny, neviem kolko % roztok... ale ja som si za par drobnych kupil 1l tohto hotoveho roztoku v GME..

Odleptaval som chloridom zelezitym.. trvalo to cca 30 minut..

Nasledne som plech ocistil acetonom, prelakoval sprejom a po zaschnuti som ho opatrne obrusil prilepeny na kusku rovnej preglejky..
Vysledok na 1. pokus je velmi uspokojivy !!

Myslim ze pre tuto metodu okraslovania mojich budem pouzivat aj do buducna..
Riso
Bydlisko: Malinovo ( 44 rokov )
Jack
modelár

Príspevkov: 133

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 4. 2016 o 13:49 | odkaz na príspevok
Vynikajúci výsledok - gratulujem.
Myslím, že metódu budeš používať nie len pre seba - už vidím frontu záujemcov z DF.
Oto
Bydlisko: Trenčín ( 62 rokov )
PeterH
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 4. 2016 o 17:04 | odkaz na príspevok
Keď sa leptajú plošné spoje pomocou preneseného tonera na DPS, v prípade ak sa toner nedokonalo prenesie, alebo pri strhávaní zle odmočeného papiera, je dobré dať do uzavretej misky na spodok vatu namočenú do acetónu, a dosku umiestniť nad. Toner sa naleptá a akoby mierne napučí - rozleje sa a uzavrie drobné vynechané dierky.
Niekedy používam elektrolýzu. Roztok je obyčajná kuchynská soľ rozpustená vo vode. Na + pól sa umiestni materiál z ktorého sa odoberá vrstva a na -pól nejaká elektróda.
Zdroj od 2-tužkových batérií, až po 75Ah baterku z auta.
Funguje na všetky vodivé kovy.
Zamaskujem plochy ktoré majú zostať reklamnou fóliou, fixkou na kreslenie DPS, farbou ....
príklad
hliníkový plech - hĺbka vyleptania 0,5mm, zdroj autobatéria, čas cca 20-30 sekúnd, (samotný text zaliaty farbou a následne strhnutá plotrovacia fólia


zväčšenie štvorcového otvoru z 9,5mm na 10,5mm (kľúčik na nožovú hlavu sústruhu zo starého gola orechu) - chrómvanádiová oceľ cca 5-10 minút
( 45 rokov )
Jack
modelár

Príspevkov: 133

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 4. 2016 o 18:53 | odkaz na príspevok
PeterH - zaujímavé - určite odskúšam, keď budem také niečo ešte raz robiť.
Bydlisko: Trenčín ( 62 rokov )
PeterH
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 4. 2016 o 19:08 | odkaz na príspevok
Technologiu som okukal na noziarskom fore, tymto sposobom robia grafiku na cepel. Poleje sa roztopenym voskom necha vychladnut a ihlou vyskrabu do vosku obrazok az po kov. Vacsinou pouzivaju 2-3 baterky AA. Kvoli rychlosti a hlbke som vymenil zdroj za autobaterku.
Pri silnych prudovych zdrojoch pozor na skrat- tenky kabel sa rozpali. Pri plotrovacej folii zostavaju pekne ostre hrany.
( 45 rokov )
darco2
modelár

Príspevkov: 781

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 4. 2016 o 07:34 | odkaz na príspevok
Cital som o metode kde sa pouziva sol rozpustena vo vode..
Nevedel som, ze to funguje tak rychlo.. , mozno vyskusaj aj tu.
Kupil som priehladnu foliu, vyskusam ju v tklaciarni, a bnasledie to vyskusam presvietit na plech.. pomocou UV lampy..
Aku najemnejsiu grafiku vies prenist cez vyplotrovanu foliu, aby sa to nepodleptalo..
Viem ze ked sa robia lepty na modely, tak vedia urobit aj ako vlas tenke diely..
Riso
Bydlisko: Malinovo ( 44 rokov )
ejsik
modelár

Príspevkov: 192

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 4. 2016 o 16:52 | odkaz na príspevok
pri metode nazehlovania DPS je najlepsie pouzit nejaky leskly papier a ten odmocit vo vode - najidealnejsie su stare letaky alebo kriedovy papier, ten zanecha na DPS po odmoceny naozaj minimalne stopy, bezne takto plosaky vyrabam...
Bydlisko: Kosice ( 28 rokov )
PeterH
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 4. 2016 o 09:13 | odkaz na príspevok
Tiež používam lesklý papier z kalendárov, katalógov ... čím lesklejší tým menej sa toner zapečie do hĺbky a ľahšie sa odmočí.
Pri tých hliníkových tabuľkách hore na obrázku mi išlo hlavne o hĺbku nakoľko sú nanitované na podlahe móla a stúpa sa po nich. Pôvodne som začal s 3A zdrojom (cca 20-30minút na 1ks), ale čas súril a pri 10-tich kusoch - tak som vyskúšal autobaterku. Vzdialenosť elektród od seba cca 10-30mm - čas 20-30 sekúnd. Treba si uvedomiť, že el. prúd tečie cestou najmenšieho odporu, to znamená že mínus elektróda by mala byť rovnobežná s plus elektródou. Kde bude voči sebe bližšie lept bude hlbší. Na štvorcový otvor som použil na začiatok ako mínusovú elektródu gulatú skrutku a rohy som doladil s 2mm drôtom. Nejaké tabuľky mi ešte zostali, odfotím detail a vložím obrázok, prechod je nepodleptaný.
Ďalšia možnosť je použiť fotocitlivý lak, priesvitný papier a osvit UV, a následne vyleptať v soľnom roztoku. Nožiari túto metódu používajú na jemnú grafiku - lovecké motívy, svoje logá ....podla času a intenzity prúdu od jemného prstom necítitelného zafarbenia až po hlbšie lepty.
( 45 rokov )
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 57 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 23 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 24 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 23 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: mojo, Fabian, Berry, JurajD, PeePo, DaggyMAC, Binatron, diodadodo, braien23, oravano, marek4444, pdob,