Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Kategória

Vrtuľníky (8)

  • Facebook
  • Reklama

Ako vybrať vrtuľník

Pridané: 3. 3. 2011 o 16:33 | ID článku: CLA51 | Zobrazenia: 21699x | Komentárov: 28 | Autor: Alfa

Podotýkam,že je to len na hrubo napísané a je to len základné vodítko pre vstup do sveta vrtuľníkov.

Prakticky od začiatku môjho záujmu o vrtuľníky sa
stretávam s otázkami typu (aký vybrať vrtuľník, ktorý je najlepší na učenie) atď. V poslednej dobe, keď je k dispozícii na trhu veľké množstvo typov vrtuľníkov, je tých otázok viac a viac. Odpoveď na túto otázku nie je jasná a ani jednoduchá. Nižšie napísané riadky nie sú presným návodom, ktorého sa treba držať, ale len ako uvedenie do veľmi krásnej, zaujímavej ale bohužiaľ aj drahej kategórie RC vrtuľníkov.
Autorom tohto pôvodného článku je Vít Klabačka vitocz.net a nakoľko sa stotožňujem s obsahom článku, tak som ho s menšími úpravami podal na zverejnenie.

Pri písaní som vychádzal zo svojich asi 18 ročných skúseností s intenzívným lietaním s RC vrtuľníkmi väčšiny kategoríí, . To samozrejme nemusí znamenať, že môj pohľad na vec je jediný a správny. Začínajúci vrtuľníkar by si mal pred zakúpením modelu položiť dve základné otázky.
1. Čo by sa mi páčilo a akú kategóriu by som chcel lietať?
2. Koľko som ochotný do toho investovať prostriedkov?

Uznávam, že už odpoveď na prvú otázku môže byť veľmi ťažká. Avšak správnou odpoveďou si môžete ušetriť nie málo peňazí a taktiež sklamanie. Tu je vhodné si uvedomiť ešte jednu vec - kúpou modelu investície ešte len začínajú. Preto myslieť si, že mám 500-700 Eur, kúpim model a výbavu za uvedené peniaze, to je samozrejme zle. Potom adept nebude mať na opravu po prvom páde a bude šetriť niekoľko týždňov až mesiacov na náhradné diely. A teraz skúsim rozdeliť vrtuľníky dostupné na trhu. Tu sa možno nezhodnem s niektorými kolegami obchodníkmi, ale čo už.

Kategoria č.1
Najjednoduchšie elektro-vrtuľníky. Cena okolo 20-50 Eur za kompletné vybavenie. Najčastejšie sa riadi dvojkanálovým vysielačom. Vyhovuje dobrá cena. Obvykle model, ktorý lieta skoro sám. Malé rozmery umožňujú lietať doma, ale vonku aj za mierneho vetra sú nepoužiteľné. Ešte jedna dôležitá vec. S týmto modelom nemôžete očakávať, že sa naučíte riadiť vrtuľník, pretože sa ako vrtuľník vôbec nechová a ani sa tak neriadi.

Kategoria č.2
Jednoduché elektro-vrtuľniky v cene okolo 80-200,Eur. Sem najčastejšie patria dvojrotorové modely, teda s dvoma rotormi nad sebou a bez vyrovnávacieho rotora.Výhodou je zase dobrá stabilita, dobrá odolnosť a možnosť lietania v miestnosti. Podľa variantu modelu môžu, ale nemusia mať cyklické riadenie, čo znamená, že s vrtuľníkom je možné letieť všetkými smermi (vpravo, vľavo, dopredu a dozadu). Smer hore a dole sa ovláda väčšinou otáčkami. To je sice funkčné ale veľmi pomalé.

Kategoria č.3
Elektrovrtuľníky v cene okolo 300-400 Eur. Tu je možnosť nájsť modely, ktoré sa zložitosťou mechaniky rotorovej hlavy približujú veľkým modelom. Rozmery už neumožňujú lietať doma v miestnosti. Je nutné ísť do haly alebo von. Veľmi slabý vietor im nevadí. Je možné s nimi zalietať aj základné akrobatické obraty ako premet a výkrut. Ale to je tak všetko. Súčasťou býva jednoduchý vysielač s pevne zabudovanými mixami, ktoré sa nedajú nastavovať a teda rádio je nepoužitelné na všetko ostatné.

Kategoria č.4
Modely elektro-vrtuľlníkov za cenu okolo 400-600 Eurza samotný vybavený model, ale bez vysielača, nabíjača atď. (komplet asi 25-27tisíc). Toto je prvá kategoria, ktorá sa dá nazvať vrtulníkom po všetkých stránkach. Má plnohodnotnú hlavu Bell-Hiller, dobre je vyriešená zadná vrtuľka. K ovládaniu týchto modelov je treba mať už rozumný vysielač s heliprogramom.

Kategoria č.5
Vrtuľníky elektro a spaľovacie v cene do 1000 Eur za kompletný model bez vysielača a ostatného zabezpečenia (štartér, žhavenie atď). Obvykle už veľmi dobre spracované modely s dobrými vlastnosťami. Vzhľadom na veľkosť je nutné lietať na voľnom priestranstve.

Kategoria č.6
Modely elektro a spaľovacie v cene nad 1000 Eur. Veľmi dobre spracované modely určené pre intenzívnejšie a akrobatické lietanie.

Kategoria č.7
Modely vrtuľníkov nad 1500,Eur. Sú to stroje špičkové a určené pre náročných pilotov.

Po prečítaní vyššie uvedeného, by sme teda mohli mať predstavu, do čoho pôjdeme a za koľko peňazí. Prvé dve kategórie a tak skoro aj tretia spadajú pod hračky (aspoň podľa mňa). Takže ďalej sa budem zaoberať už len vrtulníkmi a nie hračkami.

Do kategorie č.4 patria malé elektrovrtulníky Hornet, Maxir, T-Rex 250, . Vrtulníky Hornet , Maxir ,T-Rex 250 sú najmenšie bežne dostupné modely. Priemer rotoru sa pohybuje okolo 500-600mm, pohon sa používa štandartne trojčlánok Lipo v cene cca 20-30 Eur. Jedná sa o ľahké (cca 350-450g)prepracované a celkom dobre ovládatelné vrtulniky, s ktorými sa dá zalietať skoro všetko. Nabíjač a balancér sú dostupné za cca 50-100 Eur. Dajú sa kúpiť aj iné podobné modely z Číny, ale ich kvalita je veľmi mizerná.
Ďalej sem patrí T-Rex 450 ,Rave 450,KDS 450 Mini Titan a ďalšie. Sú to trochu väčšie stroje(priemer rotoracca 700mm, váha cca700-800g), preto je pohon výkonnejší. Aj tu stačí trojčlánok Lipo v cene cca 50 Eur. Kvalita je dobrá a dostačujúca pre začiatočníka, ktorý sa chce učiť. Zvlášť u tejto kategorie chcem upozorniť na KDS 450, ktorý lieta perfektne a už v základnej verzii je veľmi dobre zladený motor+regulátor. Kvalita veľmi dobrá a náhradné súčiastky za veľmi dobrú cenu.


Kategoria č.5-6 patrí modelom väčších rozmerov, lepších letových parametrov s väčšou odolnosťou proti vetru a samozrejme aj väčšou cenou. V tejto kategorie sa adept obvykle rozhoduje medzi elekto alebo spalovák. Každý z nich má svoje výhody a nevýhody.
Nadobúdacia cena samotných vrtulníkov je zhodná (elektro-spalovák). Napríklad výborný elektromotor s regulátorom stojí cca 8000 Sk rovnako ako spalovací motor s výfukom. Gyroskop, prijímač a servá sa pre túto kategoriu použivajú tiež podobné. Sú tu ale zásadné rozdiely v okamžitých výdajoch za palivo versus akumulátory.

Spalovací vrtulník triedy 30-50.
Tu je potreba mať nie len palivo, ale aj pozemné zabezpečenie. Štartér, žhavenie, štartovací nádstavec, palivové čerpadlo (cca 100 Eur). Do tejto kategorie patria TT Raptor, T-REX 600 nitro, veľmi obľúbený vrtulník Velocity 50 a Fury 55.atď.

Kategoria č.7 je skoro výlučne obsadená vrtulníkmi na spalovací motor triedy 60-90, prípadne benzinovými a turbínovými motormi. Priemer rotoru od 1500mm hore, váha min 4,5kg.
Táto kategoria je náročná finančne, pretože vyžaduje použitie kvalitnej elektroniky a hlavne kvalitné palivo, ktoré do motora tečie skoro prúdom(0,5l paliva s 20-30% nitra v 90 vrtulníku vydrží na 8 minút 3D letu). Ale nepopísatelnou odmenou sú vynikajúce letové vlastnosti, výborná viditeľnosť modelu vo vzduchu a pocit z letu.
S výberom vrtulníku veľmi súvisí RC súprava.
Časť modelárov už vlastní rôznu výbavu pre riadenie lietadiel a chceli by ju použiť pre vrtulník.
Bohužial, to čo obvykle dobre stačí pre riadenie lietadiel nemusí stačiť pre riadenie vrtulníka.
Je niekoľko základných kritérií, podľa ktorých sa dá určiť, či je vysielač vhodný k vrtulníku alebo nie.
1. Rc vysielač obsahuje potrebný a vhodný heli-program. Sem patria aspoň 5 bodové krivky plynu a kolektívu, aspoň 3 letové predvoľby(normal, Idle 1, Idle 2 a autorotácia) a niektoré špeciálne heli mixy. Šesť kanál je na hranici použitelnosti. Pokiaľ bude chcieť adept osadiť napr governor (regulátor otáčok) na spalovacom vrtulníku, tak ho už nebude mať kam zapojiť.

Podobne je to aj zo servami. Nie každé je vhodné do vrtulníku. Serva vo vrtulníku sú namáhané inak ako v lietadle. Dá sa povedať, že na servách stále niečo visí a oveľa viac sa pohybujú.
Nezrovnatelne viac trpia vibráciami, pretože rotačných súčiastok je na vrtulníku oveľa viac než v lietadle a celá mechanika vrtulníku tieto vibrácie prenáša. A tu sa ukazuje, že naozaj sa oplatí kúpiť Futabu a niektoré JR,Savox,Outrage. Pre mikrovrtulníky sa môžu použiť servá Hitec. Do vrtulníkov kategoríí 30, 50, 90 sú serva Hitec nevhodné.
Teraz sa možno ohradia niektorí spokojní uživatelia serv Hitec, že nemajú s nimi žiadny problém.
Je to možné, ale zaťažujú ich aspoň priemerne tak ako vo vrtulníku? Nie len z mojich dlhodobých skúseností vyplýva, že životnosť Hitec serv vo vrtulníkoch vyššie uvedených kategorií je len zlomok životnosti serv FUTABA a JR.
A čo človek ušetrí pri kúpe lacnejšieho serva, tak to sa mu niekoľkonásobne vráti v podobe havarovaného vrtulníku na závadu serva.
A ešte jedna veľmi podstatná vec. Vrtulník je treba kúpiť taký, na ktorý sú dostupné náhradné súčiastky.
Ako je vidieť, tak správne vybrať vrtulník nie je až tak jednoduché.Je veľmi vhodné zvážiť pre a proti a podľa toho sa rozhodnúť.
Dúfam, že Vás uvedený článok neodradil, ale pomohol Vám lepšie sa rozhodnúť pri kúpe Vášho nového modelu.
S pozdravom (Alfa) Peter Šmidovič.

1 2
Autor Správa
Brano
team RCPortál

Príspevkov: 3247

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 24. 12. 2011 o 02:37 | odkaz na príspevok
Zdravim inetMark!
Vidim, ze uz nie si zaciatocnik, kazdopadne, zopar clankov k zaciatkom tu mame.. Vseobecny rozcestnik: https://www.rcportal.sk/zaciatky-lietania-rozcestnik-c60
Na citanie je toho vela, tazko sa to da zrhnut do par viet vsetko

S tou reklamou mas pravdu, ale je to tazko. Ver mi, ze zo zarobenych penazi si nenechavame nic (respektive, tento projekt nie je ziskovy, takze nie je si co nechavat )
Vsetko ide na prevadzku, popripade reklamu AdWords nasadzujeme v urcitych intervaloch, predsalen, bere to cca 5 euro denne, ked je to nastavene tak, aby to malo vyznam
Bydlisko: Brno ( 28 rokov )
palo-lm
modelár

Príspevkov: 138

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 31. 5. 2012 o 16:38 | odkaz na príspevok
Parada - akurat to s tymi cenami uz nie je celkom pravda - vsetko rádovo zlacnelo. Snad az na tie top modely.
Bydlisko: Lipt. Mikuláš ( 48 rokov )
Gabriel
modelár

Príspevkov: 289

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 6. 2012 o 19:17 | odkaz na príspevok
Možem sa pridať k tým ktorým táto stránka chýbala keď začínali.. ja som si kúpil na začiatok walkeru V200D02 a celkom je to rýchla mašina na začiatočníka keď som ju pár krát rozbil potom si si kúpil MJX F-45 čo je podľa mna jeden z najlepších vrtuľníkov na učenie.
Bydlisko: Rimavská Sobota /dočasne BA - Ružinov/ ( 30 rokov )
kcs-weirdo
modelár

Príspevkov: 178

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 5. 2014 o 02:35 | odkaz na príspevok
Chýba mi tu trochu 0.-tá otázka: "Viem už lietať?" Skôr, než sa niekto rozbehne po spalováku, učiť sa lietať je lacnejšie na polohračke za 150-200 EUR. Pretože keď narazíte s Raptorom 30, len oprava stojí toľko čo taký malý elektrický vrtuľník aj s RC. Dôležitý pre ďalší rast je tam 4-kanál, t.j. že to vie lietať všetkými smermi ako veľký vrtuľník (stúpanie/klesanie, otočenie okolo vlastnej osi, let dopredu, dozadu, bokom). Koaxiálne (dvojvrstvý rotor bez chvostovej vrtule) sú stabilnejšie a jednoduchšie sa ovládajú, ale dá sa učiť lietať aj na klasickom. Koaxiály netrpia uhýbaním sa do strán, ktoré vzniká zmenou ťahu chvostového rotora (napr. pri otáčaní sa). Sú možno lepšie do bytu, ale kto sa chce seriózne učiť lietať, nevyhne sa klasickému stroju s chvostovou vrtulou.

Tzv. "fixed pitch" rotory, kde sa stúpanie ovláda otáčkami je možno pomalé, ale má menej dielov, ktoré sa môžu rozbiť.

Špecifiká spalováku nie sú iba v tom, že treba so sebou vláčiť kufrík plný štartovacích potrieb, palivo a pod., ale aj to, že motor pre začiatočníka nie je ľahké vôbec naštartovať a môže sa výkonom chovať nepredvídateľne, dokonca skapať za letu...

Pre začiatočníka je asi najdôležitejšia otázka, či chce lietať vonku alebo vnútri na malom priestore. S 270-gramovým modelom sa môžete odvážiť von iba pri bezvetrí a byt je preň trochu malý, ale dá sa s ním teoreticky lietať aj tam aj tam.

Tiež platí, že čím menší stroj, tým menšie riziko zranení a škôd.
Bydlisko: BA-V ( 37 rokov )
Tibor889
modelár

Príspevkov: 997

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 5. 2014 o 16:33 | odkaz na príspevok
Šéfe, na polohračke sa ešte nikto lietať nenaučil a na koaxiále už vôbec nie
Bydlisko: Boleráz-Klčovany ( 41 rokov )
kcs-weirdo
modelár

Príspevkov: 178

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 5. 2014 o 01:04 | odkaz na príspevok
Tibor889:
Šéfe, na polohračke sa ešte nikto lietať nenaučil a na koaxiále už vôbec nie


Niektorí robia prvé ochutnávky na koaxiále... u mňa to tak nebolo
Možno nezapadám do štatisktík, ale moja polohračka bola Walkera Dragonfly 4. Dnes sa už trh hemží lepšími vecami. Svojmu účelu však poslúžila, t.j. na získanie základného citu pre visenie a základné pohyby. Tým to ale aj končí. Na ďalší pokrok treba už niečo poriadne (t.j. nie "fixed pitch", ale s variabilným sklonom listov rotora).

Ak má niekto možnosť naučiť sa úplné základy s kamarátom, ktorý bude robiť kopilota, je to samozrejme iné.
Bydlisko: BA-V ( 37 rokov )
Tibor889
modelár

Príspevkov: 997

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 5. 2014 o 14:29 | odkaz na príspevok
Najlepšia polohračka na učenie je simulátor A ja som tiež začínal s koaxiálmi, ale narovinu, zbytočne vyhodené peniaze lebo sa s tým nedá lietať a riadenie je úplne iné.
Bydlisko: Boleráz-Klčovany ( 41 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 418

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 12. 2015 o 08:32 | odkaz na príspevok
Koaxiál bude vrtuľníkom až sa niekto podujme vyrobiť ho s kompletným cyklickým a kolektívnym riadením oboch rotorov. No ajtak sa bude líšiť od jednorotorových vrtuĺníkov, pretože je v porovnaní s nimi je aerodynamicky súmerný. Zatiaľ takéto končtrukcie somm videl len u makiet, ale pre začiatočníka by to bolo drahé riešenie - komplikovaná mechanika, dvojnásobok listov a pod. čo by zbytočne predražovalo havárie. o nastavení rotorov ani nehovorím - v podstate dvojnásobok roboty....
peterrc
modelár

Príspevkov: 981

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 12. 2015 o 10:58 | odkaz na príspevok
no, ak sa niekto podujme spraviť maketu koaxialneho vrtulniku čo používajú napr. rusi............... pokiaľ viem tak v ich zbrojnom arzenále helín majú aj nejaký koaxial a lietajú s ním. A vraj má dosť výhod. Aspoň čo som zachytil nejakú správu niekedy. Ale ako im to funguje neviem.
BOravec
modelár

Príspevkov: 418

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 12. 2015 o 12:15 | odkaz na príspevok
Áno, výhoda je hlavne v nosnosti stroja. Pri tom istom priemere rotorov má cca o 20% vyššiu nosnosť. Mimochodom najrýchlejší vrtuľník na svete je tiež koaxiál, ale to je už mmimo debatu okolo tohto článku o voľbe rc vrtuľníka:
Guiesphhe
modelár

Príspevkov: 2

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 6. 2018 o 20:05 | odkaz na príspevok
Zdravím vás! Mohol by ma prosím niekto zaskolit nastaviť t rex 450? Začal som so 4 kanálmi ready to fly potrebujem pomoc s t rex om dakujeem
JohnyPP
modelár

Príspevkov: 32

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 1. 1. 2019 o 06:01 | odkaz na príspevok
Ta otazka co chcem, je dost tazka, treba si to vyskusat "ci ma to bude vobec bavit a ako dlho".
Hracku hocikedy vyberiem a lietam, nepotrebujem prax, naucim sa TO ovladat za tyzden. Ale len doma. Je to v dnesnej dobe zalezitost 10-20€ plus cca 2 az 3 nasobok na nahradne diely podla sikovnosti a vytrvalosti ak ma tato zabavka dostatocne naplnuje
Ked uz ma niekto chut sa ucit, tak aspon 4 kanal, na ziskanie zakladnych orientacnych a ovladacich schopnosti , cena 50-100€ + zasa tie diely podla sikovnosti...
Tu sa da zamenit kupa lepsej 4k hracky za kupu simulatora, ak mame na to samozrejme dost vykonny hardver a minimalne full HD, idealne 4k 26 palcovy monitor pripadne televizor, na ktorom sa nam model do par sekund nestrati ako mala cierna bodka. Na malom notebooku to je tak na let v kokpite, alebo lupu

Vyssiu kategoriu a investiciu by som si dvakrat rozmyslel, je to konicek na dlhe mesiace, s pravidelnymi investiciami, a trufnem si povedat ze nie kazdy sa dokaze naucit lietat s takym komplikovanym strojom.
Tu je este cas si rozmysliet, na co mam. Fyzicky, psychycky aj financne.

Tie realnejsie vrtulniky s kolektivnym riadenim a bez tazkeho padla vyzaduju 100-200h treningu na simulatore.
A to len na visenie, teda naucenie mozgu na udrzanie vrtulnika na mieste, zakladne pohyby a orientaciu pri jednoduchom lietani.

Nasleduje 100-200h praxe striedavo vrtulnik : sim tak 1:1 Tu vacsinou do vrtulnika idu za ten cas nahradne diely v hodnote rovnej cene vrtulnika. Alebo aj viac ak mame bazarovy alebo "znackovy" vrtas. Realita je trochu ina ako simulator...
Pozor na znackove "vychytavky" typu blade a pod, tu len zakladne diely prevysuju hodnotu vrtulnika a tazsia havaria bud vedie k predrazenym tuningovym dielom alebo novemu vrtulniku = zbytocne vyhodene peniaze.

Suma sumarum: Rok prejde ako voda, skusenosti stale mizerne, 2 vyplaty fuc vo forme rozflakaneho modelarskeho salatu a caka ma taky isty dalsi rok ak uvazujem nad 3D lietanim. Stoji mi to za to ?
Bydlisko: Poprad
bell222
modelár

Príspevkov: 24

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 1. 2019 o 18:34 | odkaz na príspevok
Ja mozem doporucit Blade msr (predtym som nemal ziaden vrtulnik ani koaxial a ziaden simulator) a naucil som sa ma sice len 30g a vonku snim lietam len podvecer, alebo rano ked je bezvetrie, no v izbe je super.
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 76 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 12 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 19 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 20 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: lucik, Pancer, newPOPE,