Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Advanced Scale Models Rozpätie: 2540 mm Hmotnosť: 9340 g
Kategória: Lietadla - elektrické Dĺžka: 1900 mm Materiál: preglejka, balza, fólia, plast
Motor: 4 x elektromotor triedy 3548 Kv=790
Popis

Model dostal familiárnu prezývku Beluga.
Pohon môže byť buď štyrmi spaľovacími motormi, alebo štyrmi elektromotormi. My sme sa pochopiteľne rozhodli pre elektro.
Model sme kúpili v stave nie veľmi lietavom a tak postupne absolvoval celú šnúru prerábok, pohonom počínajúc a zvukovým modulom, ktorý dáva modelu realistický zvuk štvorice turbo-prop motorov, končiac.

Parametre modelu:
. pohon štyrmi elektromotormi triedy 3548 - Kv=790 s 4-listými protibežnými vrtuľami 10,5x8
. napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh
. všetky kolesá odpružené (vrátane riadeného predného dvoj-kolesa)
. brzdy na zadných kolesách, kvôli skráteniu dojazdu po pristátí
. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:
. . . rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek, cca 80km/h s klapkami
. . . rýchlosť pri dosadnutí: cca 63km/h bez klapiek, cca 54 km/h s klapkami
. palubné napájanie z piatich spínaných BECov (4 SBECy, 1 UBEC), zlúčených Schottkyho diodami
. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu
. . . na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného 2-kolesa
. . . pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť.
. letový stabilizátor verzia Ed_11
. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát s periódou 1 sec (niečo ako čierna skrinka v skutočnom lietadle)
. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)
. varovný systém nadmerného odberu prúdu
. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)

Videá:
https://www.youtube.com/watch?v=wqvMw8zjBGY
a
https://www.youtube.com/watch?v=cRjbadyFX4Y
.

ID Modelu: AM9970 | Zobrazenia: 6016 | Pridané: 21. 9. 2020 o 18:08 | Autor: Janko-O


Beluga v Častej v predvečer…


Detail umiestnenia Pitotovej…


Nákladový priestor pre…


Predný a zadný…


Beluga na Zlete modelov…


Beluga…

1 2 3 4
Autor Správa
BOravec
modelár

Príspevkov: 575

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 27. 12. 2021 o 18:05 | odkaz na príspevok
Rád by som ešte upozornil na jednu vec pri takýchto zmenách na lietadle. Napriek tomu, že ste model správne dovážili, môže sa stať, že pri zmene plochy krídla a aj zakrivenia profilu môže byť nutné zväčšiť aj plochu vodorovnej chvostovej plochy. Ovplyvnili ste totiž parameter, ktorý sa volá súčiniteľ mohutnosti. Dá sa jednoducho vypočítať ak Vás to zaujíma, je uvedený napr. na "Akademie letectví"resp. v starších číslach Modelář. Jeho hodnota pred a po zmene by sa nemala príliš meniť. Ak áno, je potrebné urobiť zmeny aj na chvoste.
Že je niečo zle, na to neprídete pri bežnom kľudnom lete, ale spravidla pri manévroch, kde potrebujete plne vychýlené kormidlá. Ak to ale funguje OK, aj v krízových situáciách, tak v pohode a "nerýpať" do toho, zrejme zmeny neboli až tak výrazné.
Bydlisko: Bratislava
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 1. 2022 o 08:14 | odkaz na príspevok
Takéto úpravy, teda zväčšenie hĺbky profilu hlavného krídla, sme realizovali už na viacerých modeloch.
Spravidla sme zväčšili aj hĺbku profilu "zadného" krídla. U "Belugy" by to bol trochu problém, tak sme to nechali tak.

Na našu "obranu" chcem uvieť, že onen parameter (súčiniteľ mohutnosti) nemusí byť striktne nejaké pevné číslo a beda tomu, kto uhne smerom hore alebo dole od nejakej ideálnej hodnoty. Napr. náš 4m model vetroňa DG-808s má súčiniteľ mohutnosti možno polovičný v porovnaní s Belugou.

Na druhú stranu sa musíme priznať, že naše lietanie je tzv. "kostolné", to znamená ladné, uhladené, bez nejakých "skopičín", pri ktorých by sa zmena súčiniteľa mohutnosti mohla nejak výraznejšie negatívne prejaviť.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
BOravec
modelár

Príspevkov: 575

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 1. 2022 o 09:59 | odkaz na príspevok
To som ani netvrdil, súčiniteľ mohutnosti by sa mal pohybovať v doporučených hodnotách skrátka od -do. Líši sa to aj od typu lietadla, iné pre akrobat, iné napr pre vetroň. Ale ako som písal, keď to funguje, tak je dobre.
Všeobecne problém makiet je v tom, že modely - myslím tie účelové a športové majú trochu iné proporcie.
Mne sa stalo, že keď som robil polomaketu vetroňa Cobra 15, tak som si to úpravou hĺbky profilu na krídle dosť rozhodil. Navyše Cobra má miernu negatívnu šípovitosť krídla. Proste som mal s tým dosť roboty, nakoniec som v kombinácii so zväčšením plochy výškovky musel aj mierne predĺžiť chvost. No ale taký je život modelára.
Bydlisko: Bratislava
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 263 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 10 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: petog, hells222,