Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Vlastná výroba Rozpätie: 2000 mm Hmotnosť: 2000 g
Kategória: Lietadla - elektrické Dĺžka: 1200 mm Materiál: Laminát, preglejka, balza
Motor: Mabuchi 500 s prevodom 3,5:1
Popis

Elektrovetroň poháňaný motorom Mabuchi 500 s prevodom 3,5:1. Motor bol umiestnený pod krídlom a s prevodovkou bol spojený krátkym hriadeľom na ktorého konci bol pastorok. Pohonnú jednotku napájalo 10 článkov NiCd 1200 mAh. Priemer vrtule 400 mm. Sklopná vrtuľa sa otáčala okolo chvostového nosníka tvoreného v mieste ložísk unášača vrtule trubkou z nehrdzavejúcej ocele. Zbytok nosníka bola laminátová trubka z rybárskeho prútu. Ložiská boli z bicyklového kolesa avšak kónusy boli kvôli zníženiu hmotnosti prevŕtané a misky opatrne obrúsené. Chvostovým nosníkom prechádzali dva bowdeny a anténa. Gondola bola zo sklolaminátu s preglejkovými prepážkami. Otvárala sa zospodu. Chladenie akumulátorov a motora s regulátorom bolo cez otvor v špici gondoly. Výstup vzduchu bol medzikružím pred unášačom vrtule. Keďže motor nemohol byť vyosený, urobil som jednoduchý mix, ktorý pri spustenom motore jemne vychýlil smerovku, aby model letel rovne. Krídlo malo profil RG - 15. Bolo riešené ako dvojnosníkové. Nábežnú hranu krídeliek tvorila trubka, do ktorej boli vložené plastové válčeky, ktoré tvorili závesy krídelka. Do válčekov boli zaskrutkované skrutky a tie boli zalepené do krídla do balzových blokov. Model vedel stúpať pod uhlom cca 40 stupňov i napriek v porovnamí s dneškom slabým pohonom. Zásluhu malo na tom priaznivé obtekanie krídla ovplyvnené vrtuľou o veľkom priemere.

ID Modelu: AM7052 | Zobrazenia: 2564 | Pridané: 10. 5. 2016 o 19:47 | Autor: BOravec

1 2
Autor Správa
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 5. 2016 o 10:44 | odkaz na príspevok
Bydlisko: Bratislava
macil
modelár

Príspevkov: 1073

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 5. 2016 o 11:23 | odkaz na príspevok
Zaujímavé. Kedy to vzniklo? Bolo to aj niekde publikované?
Bydlisko: KE - Furča
Fasciman
modelár

Príspevkov: 932

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 5. 2016 o 11:43 | odkaz na príspevok
Čumím na toto neobvyklé technické riešenie pohonu a veľmi sa mi to páči. Existuje ešte tento model ? Nebolo by viac fotiek ?
Bydlisko: Banská Bystrica ( 50 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 1073

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 5. 2016 o 15:27 | odkaz na príspevok
Modela? To mám ešte niekde pod posteľou.
Bydlisko: KE - Furča
macil
modelár

Príspevkov: 1073

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 5. 2016 o 19:37 | odkaz na príspevok
Je len 4.
Bydlisko: KE - Furča
macil
modelár

Príspevkov: 1073

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 5. 2016 o 10:47 | odkaz na príspevok
Veď ja to netvrdím. Ja som mal len Té štvorku. T6 bola pre mňa drahá. Ale zato som si ju neskôr nechal v CETO Praha prerobiť na T4 FM35.
Bydlisko: KE - Furča
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2021 o 10:36 | odkaz na príspevok
Fasciman:
Čumím na toto neobvyklé technické riešenie pohonu a veľmi sa mi to páči. Existuje ešte tento model ? Nebolo by viac fotiek ?


Dnes by sa to dalo vyriešiť ešte jednoduchšie. Namiesto prevodu použiť BLDC motor s dutou oskou, cez ktorú by sa prevliekli káble na servo smerovky a výškovky.
Bydlisko: Bratislava
lucik
modelár

Príspevkov: 488

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2021 o 12:12 | odkaz na príspevok
Aka hruba by musela byt ta oska na motore aby ste tam napchal dva servokable a este aj chvostovu trubku.A asi aj loziska
Bydlisko: Horna Ves ( 39 rokov )
vladosu27
modelár

Príspevkov: 203

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2021 o 19:47 | odkaz na príspevok
Videl som už dávnejšie takéto riešenie, servá smerovky a výškovky sú v trupe do chvosta idú bowdeny.
Bydlisko: BRESTOVEC
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2021 o 20:29 | odkaz na príspevok
lucik:
Aka hruba by musela byt ta oska na motore aby ste tam napchal dva servokable a este aj chvostovu trubku.A asi aj loziska

Na dve servá stačia 4 vodiče. V mieste náboja vrtule bola oceľová trubka a až na ňu bola nalepená chvostová trubka z laminátu.
Treba si to nakresliť. Ložiská dnes nie sú problém a vhodný motor by sa tiež našiel.
Bydlisko: Bratislava
lucik
modelár

Príspevkov: 488

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2021 o 23:20 | odkaz na príspevok
Ako je to zaujimavé riešenie ,tymi vodičmi to viem,že stačia štyri.Len neviem aký motor by mohol byť vhodný,ked počitam že oskou motora by išla ocelová trubka vnutorneho pr. asoň 5mm,aby to bolo aj pevné lebo to drži chvost.Stena trubky 1mm už je 7mm vonkajšok a plus ložiska asi 10mm vonkajšok ložísk.Neviem najst taky motor,možno mate lepší zdroj.
Ak to teda dobre chápem...
Bydlisko: Horna Ves ( 39 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 3. 2021 o 10:40 | odkaz na príspevok
V úvode - v popise modelu píšeš toto:
BOravec:
Model vedel stúpať pod uhlom cca 40 stupňov i napriek v porovnamí s dneškom slabým pohonom. Zásluhu malo na tom priaznivé obtekanie krídla ovplyvnené vrtuľou o veľkom priemere.

S tým absolútne súhlasím.

Ale niekedy musíš byť s takými výrokmi opatrný .
Pred pár mesiacmi som na inom modelárskom fóre
[ http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=126&t=88715
a
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=88684 ]
začal tvrdiť v podstate to isté, teda že roztočená vrtuľa umiestnená (dokonca aj) za odtokovou hranou krídla priaznivo vplýva na obtekanie krídla (ktoré je pred ňou) a tým teda priaznivo vplýva aj na letové vlastnosti celého modelu.

Veľa nechýbalo a nás pár, čo tento názor zastávalo, chceli odporcovia tohto názoru verejne popraviť na námestí a naše hlavy pre výstrahu napichnúť na koly.

A čuduj sa svete, našimi odporcami boli aj renomovaní "veľkí" modelári, vlastniaci modelárske firmy.

.........................................................................................................

A teraz o tvojom modeli: Pekné, nápadité riešenie. Povedal by som - také neokukané. Veľmi to moje "oko" potešilo. Držím palce.
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 3. 2021 o 12:23 | odkaz na príspevok
Sranda ako sa pohádali, ale teraz vážne. Pri takomto riešení je nutné voliť naozaj pevný materiál, tenký chvost sa môže rozkmitať.
Ďaľšou nevýhodou je štart modelu z ruky, skrátka to so spusteným motorom bez zranenia nejde. Ale keďže to bol vetroň, tak som ho najprv hodil a až potom zapínal motor.
Ďalšia zvláštnosť je to, že vrtula nemôže byť vyosená, tak som to mal vyriešené tak, že pri zapnutí motoru sa mierne vychýlilo smerové kormidlo, aby model nezatáčal vplyvom momentu od vrtule. A samozrejme aj uhol nastavenia výškovky voči krídlu a osi otáčania vrtule musí tiež zodpovedať zvyklostiam. Proste sa s tým treba pohrať.

A ešte jedna pikoška: Plány môjho modelu som vtedy predal do firmy Graupner.

PS: Lucik, myslím, že bez úpravy motora sa to nezaobíde, takže zrejme zväčšiť otvor pre ložiská na sústruhu a osadiť ložisko s väčším priemerom. Vhodné by mohli byť ložiská používané v RC autách. Alebo je možné použiť konštrukciu ako má toto lietadlo:

https://www.youtube.com/watch?v=8GXvPMnWgsc

Videl som ho kedysi nad Bratislavou, je to fakt elegantný stroj.

A tu je príklad, prečo tú vrtuľu dať dozadu a aké výhody to má:

https://www.youtube.com/watch?v=I34o1OSnqFo

Tá podobnosť trupu s mojim modelom je čisto náhodná
Bydlisko: Bratislava
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 27. 3. 2021 o 15:22 | odkaz na príspevok
lucik:
Ako je to zaujimavé riešenie ,tymi vodičmi to viem,že stačia štyri.Len neviem aký motor by mohol byť vhodný,ked počitam že oskou motora by išla ocelová trubka vnutorneho pr. asoň 5mm,aby to bolo aj pevné lebo to drži chvost.Stena trubky 1mm už je 7mm vonkajšok a plus ložiska asi 10mm vonkajšok ložísk.Neviem najst taky motor,možno mate lepší zdroj.
Ak to teda dobre chápem...


Lucik, myslím, že firma Modelmotors z ČR kedysi vyrábala motor s dutým hriadeľom, takže ak by si do toho chcel vážne ísť, skús im napísať.
Inak určite sú na trhu vhodné motory, veď sa predávajú aj jednotky s protibežnými vrtuľami a tam je tiež na jednom z motorov dutý hriadeľ.
Bydlisko: Bratislava
lucik
modelár

Príspevkov: 488

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 3. 2021 o 09:20 | odkaz na príspevok
Asi ani moc nie,ja skor model zo štandardným usporiadaním.Ani nemam na to vybavenie na zostavenie daného pohonu.Pýtal som sa len zo zaujímavosti.Ale myslim ze to riesenie cez ozubene kola bolo asi jednoduchšie,ako cez hriadel motora.
Bydlisko: Horna Ves ( 39 rokov )
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 104 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 6 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 14 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: