Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
donemilio
modelár

Príspevkov: 35

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 10. 2021 o 12:54 | odkaz na príspevok
flyabit:
vacsia vrtula je ovela lepsia co sa tyka odberu a tahu , samozrejme ak ma vacsia mensia stupanie.

Tak na co su potom dobre mensie vrtule s vacsim stupanim? Naco to vyrabaju, ked nie su dobre?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 22 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 1075

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 10. 2021 o 20:37 | odkaz na príspevok
Vrtuľa s väčším priemerom a nižším stúpaním má vyššiu učinnosť pri nižších rýchlostiach, zatiaľ čo vrtuľa s menším priemerom a väčším stúpaním pri vyšších rýchlostiach.
Bydlisko: KE - Furča
donemilio
modelár

Príspevkov: 35

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 10. 2021 o 09:16 | odkaz na príspevok
Mam tomu rozumiet tak, ze vrtula 12x6 bude mat pri nizkych rychlostiach dobry tah a pri vyssich rychlostiach slaby tah? A vrtula 11x10 bude mat pri nizsich rychlostiach slaby tah a pri vyssich rychlostiach dobry tah?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 22 rokov )
marianr
modelár

Príspevkov: 1340

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 10. 2021 o 11:41 | odkaz na príspevok
všeobecne áno, ak dosiahneš rovnaké otáčky
Bydlisko: Ba ( 63 rokov )
milos.b
modelár

Príspevkov: 1204

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 10. 2021 o 13:14 | odkaz na príspevok
@donemilio - prečítaj si niečo o vrtuliach https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo-vedet-o-vrtulich/ , možno Ti to trocha pomôže zorientovať sa v problematike (no to sme už "ďaleko" mimo založenú tému).
(niekedy stačí "poprosiť strýčka Googla a funkciu Hľadať"
( 58 rokov )
donemilio
modelár

Príspevkov: 35

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 3. 10. 2021 o 18:05 | odkaz na príspevok
Kolegovia, skor som ocakaval, ze mi odpovie kolega flyabit. Lebo mam pocit, ze toto jeho tvrdenie:
flyabit:
vacsia vrtula je ovela lepsia co sa tyka odberu a tahu, samozrejme ak ma vacsia mensie stupanie.

je malinko pritiahnute za vlasy. Preto som mu polozil aj taketo priblble otazky:
donemilio:
Tak na co su potom dobre mensie vrtule s vacsim stupanim? Naco to vyrabaju, ked nie su dobre?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 22 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 566

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 10. 2021 o 13:55 | odkaz na príspevok
Miesto rozprávania vrelo doporučujem daný pohon zmerať pre rôzne vrtule - tým myslím napätie, prúd, otáčky a ťah. Najprv na zemi a potom doladiť meraním za letu. Ak nie je vybavenie, tak použiť software napr. Moto calc.
Bydlisko: Bratislava
Atto
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2021 o 12:31 | odkaz na príspevok
BOravec:
Miesto rozprávania vrelo doporučujem daný pohon zmerať pre rôzne vrtule - tým myslím napätie, prúd, otáčky a ťah. Najprv na zemi a potom doladiť meraním za letu.

No ono môže byť problém s tým "pre rôzne vrtule".
Je zrejmé, že len málo modelárov má poruke k dispozícii určitý sortiment vrtúľ, vhodný pre nejaký konkrétny motor alebo konkrétny model.

Dôkazom toho je aj to, že Flyabit nemajúc vrtuľu 12x6, použil vrtuľu 11x10. To svedčí prinajmenšom o jeho flegmatizme, alebo aspoň o jeho bezstarostnosti.

Okrem zmerania napätia, prúdu, otáčok a ťahu, odporúčam zmerať, alebo aspoň z parametrov vrtule a z otáčok vypočítať Vpitch, pričom sa obávam, že mnoho modelárov nemá predstavu o tom, čo tento parameter znamená.
Pritom práve tento parameter pomôže presnejšie určiť, či daná vrtuľa je vhodná pre daný model z pohľadu toho, či sa jedná o model pomalý, rýchly alebo niečo medzi tým.
flyabit
modelár

Príspevkov: 141

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2021 o 13:32 | odkaz na príspevok
Nechodim sem kazdy den a preto som neodpovedal hned a zaraz. Okrem toho som nepovedal ze mensie vrtule s vacsim stupanim nie su dobre. Iba treba rozlisovat typ lietadla pre , ktore sa vrtula pouziva. Lietam akrobaty a tam je dolezity okamzity tah sa s plynom neustale cvicim. Pri napr treneroch , alebo warbirde je plyn menej na minimalke a okamzity zaber nie je potrebny. Opakom pouzitia vrule mensej s vacsim stupanim je pylonak, kde su vrule mensie , ale s vacsim zaberom . Tie dokazu aj po par sekundach plneho plynu stale zrychlovat model. Rychlost aku udeli lietadlu vacsia vrtula s mensim stupanim je
pri plnom plyne skoro konstanta . Lietadlo uz nezrychluje ! na rozdiel od vacsieho stupania.
Pre Atto . Pouzit namiesto vrtule 12x6 vrtulu 11x10 nie je flegmatizmus . Ved co sa tyka tahu a lietania na trenerovy je to to iste. Pri plnom plyne to poleti v podstate rovnako. Ale mat v akrobate 19 alebo 20 palcovu vrtulu rovnake nie je.
Raz som pocul hlasku , ktorej idea sa mi zdala cudna a chybna. Ake mas tazisko? Odpoved : To zistime po pristati. Dnes viem ze za tou hlaskou su roky skusenosti a je spravna. Chcel si radu tu ju mas: Lietaj a nemeraj kazdu blbost. Po desiatich rokoch lietania mi das za pravdu.
Bydlisko: Bratislava
BOravec
modelár

Príspevkov: 566

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2021 o 14:09 | odkaz na príspevok
Atto, súhlasím s Tebou.
Bydlisko: Bratislava
Janko-O
modelár

Príspevkov: 105

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2021 o 15:48 | odkaz na príspevok
Pretože to, čo dnes napísal flyabit, nebolo určené mne, nechcel som reagovať.
Ale tri krátke vetičky ma prebrali z letargie:
flyabit:
Lietaj a nemeraj kazdu blbost.
Po desiatich rokoch lietania mi das za pravdu.
(Odpoveď na otázku: Ake mas tazisko?) To zistime po pristati.

Modelárčim niekedy od roku 1975. Fakt sa mi nechce rátať koľko je to rokov. A nechce sa mi spomínať, koľko som toho nalietal, ani to, koľko modelov som za ten čas postavil, dokončil, opravil .....

Ale jedno viem isto: Pravidlo "Lietaj a nemeraj každú blbosť" má u mňa inverzný priebeh: Čím viac mám nalietané, čím viac staviam, čím viac opravujem ....., tým viac mám potrebu (ešte predtým) niečo (potrebné) zmerať.

Presnejšie povedané, život ma naučil, že skôr ako sa do nejakého projektu pustím, tak čo najviac "elementov" sa snažím k tomu vypočítať, alebo nasimulovať (v počítači).
Ak už mám nejaké časti hotové, alebo sa niečo vypočítať (nasimulovať) nedá, alebo ja to neviem, tak sa snažím čo najviac parametrov a veličín zmerať.

Potom už je veľká pravdepodobnosť, že projekt neskončí blamážou alebo sklamaním.

Postupu, kedy tú či onú vlastnosť modelu "Zistíme až po pristátí", sa snažím vyhýbať.
Samozrejme, že prvý let modelu (zálet) je riziko, ale okrem malých korekcií (drobné vytrimovanie, malý posun ťažiska a pod.) to býva skôr potvrdenie správnosti postupu, správnosti vypočítaných, nasimulovaných a zmeraných hodnôt a parametrov.

Metóda: Zistíme až po pristátí je len iné meno pre metódu Pokus - Omyl. Ja by som v tejto dvoj-slovnej vete položil dôraz na nepríjemné slovo Omyl.

Táto metóda sa vo všeobecnosti používa vtedy, keď nedokážeme (alebo nevieme) niečo vypočítať, zmerať, nasimulovať. A tak tam (len tak "z brucha" "niečo bachnem" a potom sa uvidí.

A tak aj flyabit vrtuľu 12x6 nahradil vrtuľou 11x10 a dostal: Omyl.

Hoci v dnešnej dobe, keď má každý doma niekoľko počítačov a zadarmo programy ako Moto-Calc, Drive-Calc a pod. a navyše po 10-tich rokoch lietania s akrobatmi ... No, neviem, neviem, komu dám za pravdu.
Asi Borisovi.
Bydlisko: Banská Bystrica
marianr
modelár

Príspevkov: 1340

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2021 o 19:41 | odkaz na príspevok
BOravec:
Atto, súhlasím s Tebou.


Aj ja.
Bydlisko: Ba ( 63 rokov )
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 114 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: