Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

autor správa
mino030
modelár

Príspevkov: 4

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 8. 3. 2015 o 23:48 | odkaz na príspevok
ahojte, poradte prosim, ak mate skusenost. potrebujem vyrobit diel a chcem, aby bol co najpevnejsi. cize viac vrstiev tkaniny. Otazka znie, ci pomoze, ked spravim vrchnu formu a spodnu formu a diel stlacim, kym vytvrdne? Bude tym pevnejsi? (som zaciatocnik, ak som skusebych borcov mojou otazkou pobavil, som rad)
Ivanhoe
modelár

Príspevkov: 672

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 05:58 | odkaz na príspevok
Nerozumiem otázke - ci pomoze, ked spravim vrchnu formu a spodnu formu a diel stlacim, kym vytvrdne? V prvom rade napíš o aký diel ide.
Bydlisko: Bratislava ( 68 rokov )
mino030
modelár

Príspevkov: 4

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 08:31 | odkaz na príspevok
sakra. myslel som, ze to musi byt jasne. spravim formu na ten diel z vrchnej strany a aj z vnutornej, budem mat teda dve formy, medzi ktore dam ten sklolaminat. a to chcem vediet, ci ten vyrobok bude pevnejsi, ked to takto stlacim. alebo ci staci spravit len jednu formu a laminovat? rozumies?
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 09:00 | odkaz na príspevok
Tiež by som rád videl ten diel .Pevnosť sa dosahuje skladbou tkanín a temperovaním ale to je dané tvarom dielu.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 09:15 | odkaz na príspevok
Ja tomu rozumiem takto - ak robím napr. kryt motora, tak si vyrobím pozitívne kopyto - a sú 3 možnosti:

a) iba to odlaminujem a nechám vytvrdnúť
b) odlaminujem to, zatvorím do vreca a odvákuujem
c) odlaminujem to a zvonku na to priložím aj negatívne kopyto (ktoré samozrejme musím mať pripravené)

a mylím, že kolega sa pýta na variantu c).
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
marianr
modelár

Príspevkov: 1466

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 09:56 | odkaz na príspevok
Ako zistíš koľko a akej tkaniny tam vojde?
Normálne amatéri ani nevákuujú.

Navrhujem tkaninu uhlík+aramid, aj keď neviem čo je to "čo najpevnejší".
Bydlisko: Ba ( 66 rokov )
mino030
modelár

Príspevkov: 4

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 10:29 | odkaz na príspevok
aaano, pf1960, toto myslim, moznost C. dosiahnem tym teda vyssiu pevnost toho vyrobku, ako keby pouzijem len jedno kopyto?
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 12:29 | odkaz na príspevok
... ak porovnas stejne vyrobky ( druh pouzitej tkaniny,zivica, tuzidlo, teplota a doba vytvrdzovania .... ) potom vyssiu pevnost bude mat ten u ktoreho dosiahnes vyssi stupen plnenia vlaknom.

Obvykle sa pri rucnej laminacii dostavas na 40:60 v pomere vlakna ku zivici. Ked dosiahnes opacny pomer tj. 60:40 alebo vyssi , bude vyrobok pri stejnej hmotnosti pevnejsi. Je to dane tym, ze vlakna su pevnostnym prvkom a zivica iba stabilizacnym. Mi. hodnoty mechanickych vlastnosti vlakien dost prekracuju hodnoty, ktore ma vytvdnuta zivica.

Vysoky pomer plnenia sa da dosiahnut i v amaterskych podmienkach perfektnym zvladnutim technologie laminovania i bez tlaku, pripadne vakua.Chce to vsak trpezlivost zrucnost a znalost problematiky.

Za urcitych podmienok je mozne si pomoct infuznym sposobom laminovania , pripadne zkonstruovat formy tak, aby ich bolo mozne zlisovat mechanickym lisom tj. tlak bude vacsi, nez pri obycajnom vakuovani.
V kazdom pripade vsak na formach potom musia byt odtokove kanaly na odvod prebytocnej zivice. Naviac, urcit presny pocet polozenych vrstiev tkanin ci rovingov je dost alchymia, hlavne ked vyrobok nema konstantnu hrubku stien... napr. vrtulove listy a pod.

Pozn. priemyselne sa dany problem riesi pouzitim prepregov (predsytene tkaniny ci rovingy) , vyhrievanych foriem a vysokotlakych lisov.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 13:22 | odkaz na príspevok
Podľa mňa pre výrobu takých vecí ako sú kabínky, krytky kolies, kryty motorov ti stačí pozitívne kopyto a jednoduchá laminácia. Ideál vrstvenie - sklo-aramid/uhlík-sklo.
Ak už chceš trup, VOP, SOP alebo krídla - tu už vstupujú do hry aj čo najmenšia hmotnosť a presnosť bez bubliniek - tam to asi bez vákuovania nepôjde.
A pevnostné komponenty ako sú podvozky a spojovacie trubky - to už predpokladá asi aj pec (tepelné vytvrdenie) a tlak - to ide doma ťažko.
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
mino030
modelár

Príspevkov: 4

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2015 o 13:36 | odkaz na príspevok
ok, dakujem vsetkym, hlavne VEKA za obsiahle informacie, dakujem za vas cas a trpezlivost. vidim to tak, ze skusim najskor jednoduchsie varianty a snad to bude stacit. aspon naberiem nejake skusenosti s laminovanim. este raz diky
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 404 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 7 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: tamiya, celleng81,