Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Vlastný návrh aj stavba Rozpätie: 1115 mm Hmotnosť: 3620 g
Kategória: Lietadla - turbíny, EDF Dĺžka: 1555 mm Materiál: Stavbárske XPS, depron 4mm, balza, preglejka, laminát
Motor: Upravené EDF 90mm + motor XRP B3678 1450KV EDF outrunner
Popis

Toto je môj nový jet, komplet vlastný návrh od prvej čiarky na výkrese po komplet stavbu. Zálet zatiaľ neprebehol ale v dohľadnej dobe bude. Chcel som mať jedinečný model aby keď si prídem niekde polietať neboli tam ďalšie dva tri rovnaké. Stavba mi trvala od začiatku júla doteraz, je to relatívne jednoduchá konštrukcia takzvaný BOX style, z rovných dosiek. Ak v tom niekto hľadá gripena tak áno, má to niečo z Mirage 2000ky, niečo z JAS-39 gripena, niečo z izraelského KFIRu, trup som si dopasoval tak rôzne na už existujúcu kabínu čo som mal a tak aby mi tam všetko paslo ako som si plánoval. Výkres vznikal v autoCADe dosť dlho po večeroch a s prestávkami lebo som mal stále rozrobené niečo iné. Plán mi vytlačili na dva kusy vo FAXCOPY v ZV po nejakých úpravách ale je to super riešenie a stálo to len 8 EUR. Krídlo bolo navrhnuté tak aby pekne pohodlne schovalo podvozky ktoré som už mal a aby malo spodok rovnú dosku a dalo sa pohodlne stavať v mojich podmienkach. Vystužené je až až a preplátované zhora aj zospodu toľko zatracovaným depronom 4mm. Podvozky som prekreslil do autoCADu ako prvé aby som mal presné rozmery a umiestnil som ich na veľké preglejkové lože. Potom som prekreslil toto zachránené dmychadlo https://www.rcportal.sk/zachranene-dmychadlo-g2362 a začal som prispôsobovať mierku aj vzhľadom na použitý materiál ako inak môj obľúbený depron a stavbársky extrudovaný polystyrén 10mm ktorý mi narezal kamarát z dosiek 20mm na polovice. Nakoniec mi to vyšlo na praktické rozmery tak, že to vojde v kuse do kombíku. Nezdá sa to takto ale je to v celku pekný veľký model. Nechal som sa inšpirovať jedným jetom ktorý som našiel už dávno na rcgroups fóre, foto som hodil do albumu. Bola to len taká prvotná myšlienka a môj model je potom už dosť značne modifikovaný. Je tam použité takzvané otvorené sanie aj vzhľadom na jednoduchosť konštrukcie trupu a dmychadlo si len samo prisáva vzduch cez nasávací krúžok, ten som vybrúsil na upravené dmychadlo ručne. Má to pekný zvuk aj vďaka vyváženiu ale hlavne vstupu vzduchu do dmychadla. Výtoková tryska je vyosená a má koncový priemer zúžený o 20 percent. Podvozky sú zaťahovacie a kompetne odpružené. fungujú spoľahlivo tak uvidíme v reále. Bola na tom halda brúsenia a tmelenia aby som dosiahol oblé tvary ale stálo to za to. Celé to je olaminované 25g tkaninou, povrchovka zamaskovala všetko zvyšné čo vadilo môjmu oku takže je to aj v celku reprezentatívneho vzhľadu Pôvodne mala byť povrchovka desert look v dvoch odtieňoch hnedej ale pokazil som to tmavo hnedou farbou ktorá bola nová inej značky a nevyskúšal som si ju lebo som sa spoliehal na to, že akrylom nemám čo pokaziť ale po uschnutí bola fľakatá a drsná ako šmirgel. Tak som to celé vodným šmirglom zbrúsil za asi 4 hodiny pod vodou a nanovo urobil túto osvedčenú povrchovku VERY OLD JET style Vyzerá ako veterán z vojny. Mne sa páči. V modeli sú spolu 4 servá, dve väčšie digitálne MG-16 na elevonoch, jedno 9gr s kovovými prevodmi na prednú podvozkovú nohu a jedno 9gr na smerovku. Regulátor je YEP 100A z hobbykingu s vymeneným chladičom, za tú cenu je to top 100A regler do 6s. Mám už tretí kus a keď sa dobre naprogramuje cez kartu tak fachčí bez problémov. Baterka vzhľadom na to, že som vyriešil jej pohodlné umiestnenie kde sa môže pohybovať asi 6cm dopredu a 8cm dozadu a váha je fajn tak som kúpil veľkú 6s 5800vku aby sme si aj polietali viacej. Jej chladenie je excelentne vyriešené tým, že predný špic trupu je z troch vrstiev balzy a je v ňom kanál na vstup chladiaceho vzduchu do trupu ktorý sa spája so vzchuchom ktorý vstupuje cez šachtu prednej podvozkovej nohy a obteká okolo baterky a je vysávaný opäť von dmychadlom a vstupuje do sania vzduchu vzadu na zúžení takže má dobrý prechod a rovno chladí aj BEC a prijímač, všetko je zdokumentované v albume. Na plný plyn mi to papá 88A na zemi takže to bude super pretože baterka by sa ani nemala nejak extrémne hriať. Je v tom aj gyro HobbyEagle A3-L ale na zálet pôjde na ruky a ak by bolo treba potom tlmiť nejaké nepresnosti tak ho vyskúšam. Všetko napája môj obľúbený osvedčený externý BEC hobbywing 5-7,5A s extra dvojčlánkom Zippy 2s 800mAh 20C a kapacitorom 3300mf / 16V. Vybavenie kokpitu je z môjho nebohého albatrosa od JTM a kabína je staručká kabína od pána Bosáka z českých Klatov a pôvodne bola ku plánu na MIRAGE 2000ku, už ani neviem odkiaľ som to vtedy splašil ale nakoniec predsa len našla využitie. Zálet plánujem po dôkladných nastaveniach ovládania, predtým ešte nejaké pojazdové skúšky a uvidíme. Ak sa podarí hodím sem potom foto aj video. Celú stavbu krok za krokom si môžete pozrieť v albume tu:

https://www.rcportal.sk/ms-1-siris-komplet-stavba-g3507
STAVBA KROK ZA KROKOM

ID Modelu: AM6537 | Zobrazenia: 11031 | Pridané: 26. 12. 2015 o 02:04 | Autor: pajlotmato

1 2 3 4
Autor Správa
Fasciman
modelár

Príspevkov: 916

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 09:36 | odkaz na príspevok
pajlotmato:
Už som ho tak dokombinoval, že do oka mi už sedí ale ešte sa mi tam objavuje jeden konštrukčný problém takže zatiaľ skôr uvažujem, že budú pevné ako v prvej verzii ale rád by som ich pohyblivé takže budem ďalej riešiť to ich ovládanie...Podľa výpočtu ťažiska sa skôr bojím o to ako ho dovážim, budem musieť napasovať viac vecí bližšie k ťažisku a motor viac dopredu...


Veľmi som zvedavý ako to bude vyzerať, teším sa na fotky. Len pozor na pevné ukotvenie páky kormidla ku kormidlu, však ty vieš. Rozbor nehody si predsa urobil a poučil si sa.

Či vlastne ukotvenie serva v krídle, teraz som si pripomenul čítaním Tvojich predchádzajúcich komentov.

A skús možno nejakú fiktívnu "digi camo". Na povrchovky si šikula.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
pajlotmato
modelár

Príspevkov: 1475

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 17:52 | odkaz na príspevok
No aj to je jeden z dôvodov prečo bude teraz krídlo balzové, bude tam pevne zakomponované lože na servo medzi dve rebrá aby nebola možnosť, že sa to uvoľní alebo, že by sa to prehýbalo, to bol možno tiež dôvod. No a vyzerať bude asi takto, už mi to všetko vychádza ako má, trošku ma pletú výpočty na krídle lebo keď som tam zadal presný rozmer aj polohu tých kačiek voči krídlu tak je centráž aj ťažisko úplne inde ako pri výpočte samotného krídla bez nich ale som si to prepočítal na papieri a vychádzam teda skôr z toho programu, pri zálete prvého prototypu bolo ťažisko dobre, aj model bol riaditeľný až kým nemalo čo ťahať za jeden elevon takže sa spolieham na ten program, už sa viac krát osvedčil. Teraz musím presne prekresliť podvozky aby som vedel nakresliť konštrukciu krídla a ich umiestnenie. Na tom obrázku je horná polovica pôdorysu z prvej verzie tak je vidieť tie zmeny čo som písal. Veľká zmena bude, že celý spodok konca trupu od polovice prierezu trupu kde bude pohon, bude riešený ako odnímateľný kryt a bude sa dať pristupovať k pohonu pohodlne keby bolo treba niečo riešiť, tak isto aj vrch trupu bude mať odoberateľný kryt nad ťažiskom kde by mala byť nádrž, uvidím ešte ako to tam narvem, možno ho ani nebude treba. Nie je to problém len je to pracnejšie dopasovať. Uvidíme čo bude z tohoto projektu...

Bydlisko: Trenčín ( 39 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1408

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 18:30 | odkaz na príspevok
Je to veľká placka ,aká ti tam vychádza plocha ?
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 916

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 18:52 | odkaz na príspevok
pajlotmato:
... takže sa spolieham na ten program, už sa viac krát osvedčil...

...


mne tiež ako jediný iba ten program ukázal správnu polohu ťažiska na delte (presne ako určená výrobcom), na tejto:



zdá sa, že veľmi presne dokáže určovať ťažisko.


pajlotmato:
...Veľká zmena bude, že celý spodok konca trupu od polovice prierezu trupu kde bude pohon, bude riešený ako odnímateľný kryt a bude sa dať pristupovať k pohonu pohodlne keby bolo treba niečo riešiť, tak isto aj vrch trupu bude mať odoberateľný kryt nad ťažiskom kde by mala byť nádrž....


Pozor aby si nestratil dostatočnú torznú (krutovú) tuhosť trupu, je všeobecne známe že najmä od smerovky je trup namáhaný na krut.

dve zhora aj zdola neuzavreté bočnice trupu môžu z toho urobiť krutom veľmi ľahko deformovateľné teleso, možno až taký "krutový flutter" trupu po výchylke smerovky.

Ale tu tomu zrejme zabráni priebežné neprerušené krídlo, vedené skrz obidve zhora a zdola neuzavreté bočnice trupu.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
pajlotmato
modelár

Príspevkov: 1475

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 19:56 | odkaz na príspevok
Toho sa nebojím, tam bude prepážka a preglejkové lože, okrem iného to bude celé olaminované takže pevnosť tam bude, ak to dám na 4 skrutky tak si myslím, že by to nemal byť problém. To osadenie mám vymyslené, v prípade, že tam bude turbína tak sa môže celkom ľahko stať, že pôjde viac dopredu kvôli ťažisku a bude tam rúra dozadu, potom by som urobil len také dvierka zo spodku trupu na prístup k pohonu. Je tam kopec miesta keďže má veľkosť menšiu ako 64mm EDF
Bydlisko: Trenčín ( 39 rokov )
Milan-H
modelár

Príspevkov: 111

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 12. 2016 o 23:16 | odkaz na príspevok
Maťo a aký dávaš profil krídla?
Bydlisko: Nemce ( 56 rokov )
pajlotmato
modelár

Príspevkov: 1475

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 12. 2016 o 00:09 | odkaz na príspevok
Profil je symetrický rady GOE...

Zástavba turbíny bude takáto jednoduchá, ale zdá sa, že budem musieť predsa len ísť s ňou dopredu a použiť rúru.



Najhoršie tam bude rozumne rozmiestniť všetko to čo sa o ten pohon stará

Bydlisko: Trenčín ( 39 rokov )
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 12. 2016 o 07:43 | odkaz na príspevok
Ahoj Maťo,

držím palce pri stavbe..... Turbína, prekvapenie, paráda.

prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Milan-H
modelár

Príspevkov: 111

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 12. 2016 o 10:11 | odkaz na príspevok
paráda, sledujem a držím palce
Bydlisko: Nemce ( 56 rokov )
LajkoBS
modelár

Príspevkov: 156

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 12. 2016 o 19:17 | odkaz na príspevok
Co to máš nafotene to nepoznam.
Bydlisko: Banska Stiavnica ( 68 rokov )
Risko
modelár

Príspevkov: 190

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 12. 2016 o 19:19 | odkaz na príspevok
Parádny je
Bydlisko: Banská Bystrica ( 19 rokov )
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 252 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 2 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Fv-70,