Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3
autor správa
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 09:24 | odkaz na príspevok
Pred nejakým časom sme tu - na RC portáli niečo riešili a vtedy vyšlo najavo, že je tu pomerne dosť veľmi dobrých pilotov akrobatických modelov.
A práve od nich by som potreboval radu - lepšie povedané informáciu.

..........................................................................................................................................................................................

Na jednom modelárskom fóre sa riešilo správne nastavenie "geometrie" akrobatického modelu.

A hneď na prvom bode sme sa "zasekli":

1. neutrály výchylek

........ použijeme trimy na vyrovnání modelu do přímého a vodorovného letu


............................................................................................................................................................................................

Nejak som si doteraz myslel, že ideálnym akrobatom by bol dokonale symetrický model, ktorý by letel rovnako v normálnej polohe aj v polohe "hore bruchom". (Vodorovne: s mierne pritiahnutou/potlačenou výškovkou.)

Ale ak v normálnom lete vytrimujem výškovku tak, aby model letel vodorovne (teda neklesal), znamená to, že ak má na krídle symetrický profil, tak po takomto vytrimovaní bude musieť mať mierne pritiahnutú výškovku.

Keď taký model potom obrátim "bruchom hore", tak nebude letieť vodorovne, ale bude postupne smerovať k zemi.

...........................................................................................................................................................................................

Aký názor na to majú piloti akrobati?
jetylo
modelár

Príspevkov: 1069

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 09:42 | odkaz na príspevok
Zase ma niekto potrebu teoretizovat a nasierat ostatnych ludi.
Bydlisko: Reca ( 56 rokov )
oto771
modelár

Príspevkov: 208

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 10:47 | odkaz na príspevok
Atto.
Keď taký model potom obrátim "bruchom hore", tak nebude letieť vodorovne, ale bude postupne smerovať k zemi.
To nie je pravda. To aby si mal let s akrobatom "brucho-chrbát" rovnaký, nezáleží len od "trimovania" ale hlavne od správneho posunutia ťažiska do takej polohy aby sa to správalo rovnako A zase platí, komu čo vyhovuje. Ale aj to je len čiastočná pravda, lebo na to všetko má vplyv presnosť stavby, vyosenie motora, miesto kde je ťažisko a až v poslednej miere trimovanie. Je to kombinácia všetkého a komplexné riešenie /u akrobatu/ a rieši sa to pri zálete modelu. Niekedy stačí jeden let a niekedy sa stým treba pohrať. Tá Vaša prvá veta platí možná tak akurát u školského modelu.
Bydlisko: Košice ( 70 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 588

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 12:22 | odkaz na príspevok
A čo sa vlastne pýtaš?
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 41 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 12:46 | odkaz na príspevok
Keď sa niekto niečo pýta písomne, tak tá jeho veta zvykne končiť otáznikom. Napr:
Atto:
Aký názor na to majú piloti akrobati?

A z kontextu vyplýva, že sa pilotov akrobatov pýtam na ich názor na toto (dokonca som to v mojom prvom príspevku dal veľkými písmenami (asi som podvedome tušil, že s tým niekto môže mať problém)):
Atto:
1. neutrály výchylek

........ použijeme trimy na vyrovnání modelu do přímého a vodorovného letu

To, o čo konkrétne sa mi jedná, som dal tučným písmom a ešte je to aj podtrhnuté.

A v ďalších vetách upresňujem, čo konkrétne sa mi na tom tvrdení nepozdáva.

...........................................................................................................................................

Taký Oto771 presne pochopil, o čo mi ide. A aj vecne odpovedal.

Za čo som mu vďačný.

..........................................................................................................................................

K "ústretovej" reakcii Jelyta nemá význam vôbec sa vyjadrovať.
vever440
modelár

Príspevkov: 252

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 12:57 | odkaz na príspevok
Ja som na fórach zistil že tieto všeobecne známe trimovacie pravidlá nie tak celkom naozaj platia Alebo aspoň ich teda všetky nepoužívajú tí najlepší piloti.

Myslím tie ako napr. http://www.minfo.cz/rcxxl/main.php?kat=clanek&clid=27&access=

Rozoberali niečo z toho chlapi tu:
http://www.akroforum.cz/viewtopic.php?f=3&t=2247&sid=d96ae25060b8936121f3840ea822942e
a tu:
http://www.rcmania.cz/archiv/images/servis/trimchart.htm

ja keď som lietal s akrobatom tak som zvykol vytrimovať či už v normálnom alebo obrátenom vodorovnom lete tak aby to "padalo" nadol rovnako, Nikdy som sa nepokúšal vytrimovať to tak aby to bez zásahu letelo vodorovne. Samozrejme tým posuvom ťažiska dozadu to nemusí padať a nakoniec poletí v priamom lete a to je asi taká hranica za ktorú málokto lieta...

A profíci čo lietajú presnú a nie halabala tak vedia ale nepovedia

Neviem prečo ale vychádza mi výškovka na pilot extre 330LX mierne natiahnutá, ja si to vysvetľujem tak že v priamom lete majú vplyv na klopivý moment smerom nadol aj veľké kolesá podvozku vďaka ich odporu. A pri lete na znaku ten klopivý moment pôsobí opačným smerom ale asi rovnakou veľkosťou.

Moja Extra nemá v jednej rovine VOP a krídlo, neviem ako toto všetko ďalej vplýva na priamy let, uhol zoradenie bude asi v nule, uhol nastavenia asi tiež. Takže pre vytvorenie vztlaku už len mierne pritiahnem knipel a mám uhol nábehu
Bydlisko: Poprad ( 55 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2794

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 13:04 | odkaz na príspevok
Citujem sám seba z toho odkazu na akrofóre:
Model nesmie byť skrútený, musí byť stranovo vyvážený. Po podložení modelu pod smerovkou a uchopení za vrtuľu, musia byť krídla vodorovne.
Vytrimuješ model na vodorovný let, nastúpaš do dostatočnej výšky a pustíš model so stiahnutým motorom kolmo k zemi. Vytrimuješ tak aby naozaj nikam nebočil. opakuješ niekoľko krát tak aby si vylúčil bočné vplyvy. Keď už padá kolmo dolu prejdeš na vertikály od spodu. Z vodorovného letu prejdeš plynule do vertikálneho letu nahor. Musíš letieť fakt kolmo a vtedy "pustíš" kniple. Model bude strácať rýchlosť a vtedy obvykle začne bočiť. Sleduješ kam. Ak bočí doprava, motor vyosíš mierne doľava, ak ide za kabínou, motor potlačíš... A začínaš od znovu a opakuješ do zblbnutia až motor vyosíš do polohy, kedy model vo vertikále nikam nebočí.
Potom ladíš ťažisko. Model by mal letieť vodorovne aj na chrbáte tak, aby ti to vyhovovalo. Ak padá na čumák model je ťažký na hlavu (tupší na ovládanie), ak stúpa, ťažisko je moc vzadu (vratkejší). To ako má byť model tupý či vratký je na uvážení každého pilota.
Toto je základ. Zbytok si doladíš podľa vlastných pocitov...
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 55 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 15:00 | odkaz na príspevok
Páni - Vever a Laco,

véééľká, fakt veľká vďaka vám.

Idem si postupne poprečitávať tie odkazy, čo dal Vever.

Ale v podstate som spokojný s vašimi odpoveďami a (trochu "namyslene" dodám, že v podstate sú v duchu mojich teoretických predstáv.

To, čo Laco píše, že najprv vytrimovať na vodorovný let a v následnom kroku "pretrimovať" (vytrimovať do novej - inej polohy výškovky) je v súlade s mojimi predstavami, hoci by niekto mohol ten prvý krok (čo sa týka výškovky) "ušetriť",nastaviť (výškovku) do neutrálu a potom vytrimovať na naozaj zvislý let kolmo dole (bez motora) - aby model nešiel ani za kabínou ale ani za podvozkom.

................................................................................

To, čo píše Vever o tom, že má na svojej Extre mierne pritiahnutú výškovku a že to je zrejme spôsobené aerodynamickým odporom podvozku, to má logiku a nemám dôvod s tým nesúhlasiť.

Pre mňa je podstatné toto tvrdenie:
vever440:
ja keď som lietal s akrobatom tak som zvykol vytrimovať či už v normálnom alebo obrátenom vodorovnom lete tak aby to "padalo" nadol rovnako, Nikdy som sa nepokúšal vytrimovať to tak aby to bez zásahu letelo vodorovne.

Takže pre vytvorenie vztlaku už len mierne pritiahnem knipel a mám uhol nábehu


............................................................................................................................................................................................

Na onom (nespomínanom) fóre som argumentoval aj takto:
Atto:
Je jasné, že ideálny model neexistuje, ale na druhú stranu si myslím, že niektorý model je (svojim nastavením) k dokonalosti bližšie ako iný.

A akrobatický model, kde vo vodorovnom normálnom lete musím mierne priťahovať a vo vodorovnom lete "hore bruchom" musím rovnakou mierou odtláčať, je (podľa mňa) k dokonalosti bližšie, ako ten, čo je vytrimovaný na vodorovný let.

Dôvod je ten, že je symetrickejší (aspoň v tomto smere).
Takže keď budem s takým modelom letieť kolmo dole, tak model nebude uhýbať (snažiť sa pomaly dostať do normálnej polohy), tak ako to bude robiť model s "vytrimovano-pritiahnutou" výškovkou.
A rovnaké to bude s kolmým stúpaním.

Nepoznám akrobatickú terminológiu, ale mám dojem, že takýto "vytrimovaný" model bude robiť tzv. sudovité výkruty. Alebo, aby ich nerobil, tak budem musieť "nesymetricky šermovať" s výškovkou.

Keď budem robiť looping (volá sa to premet? neviem) s nejakým polomerom, tak inverzný looping (s rovnakým polomerom) budem musieť robiť s viac odtlačenou výškovkou. Takže dosiahnuť, aby tie dva loopingy boli rovnaké bude väčšia fuška!

Pri nožovom lete bude taký model mierne zatáčať (hoci mu na to nedávam žiadny podnet).

Atď, atď.

Symetrický model zatáčať nebude. A vyššie spomínané (ale aj tie nespomínané) obraty budem robiť s rovnako pritiahnutou a potom zas odtlačenou výškovkou.
A jeho riadenie tak, aby jeho normálne a "inverzné" obraty boli rovnaké, bude jednoduchšie.

Ale dopadlo to tak nejako čudne, možno aj preto, že debaty sa (bohužiaľ) nezúčastnil žiadny skutočný pilot-akrobat.
ludicek
modelár

Príspevkov: 588

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 17:37 | odkaz na príspevok
No ja som vlastne nečakal, že skúsený modelár sa pýta čo sa pýta, ja som čakal nejakú hru so slovíčkami ...
Za mňa možno len to, že ja najprv doladím vertikálny let a potom horizontálny. Tiež sa snažím aby v horizonte letel akrobat rovnako na bruchu aj na chrbte. Ladenie akrobatického modelu je dosť na dlho a je to osobne pre mňa veľmi príjemná činnosť, hoci musím skonštatovať, že keď to človek robí s radosťou môže sa stať, že naozaj zistí, že daný model proste nelieta podľa jeho predstáv a pošle ho preč.
Budú musieť stačiť odpovede účastníkov /modelárov nie skutočných letcov/, ktorých videá si vieš pozrieť a lietajú výborne.
Mňa inak celkom fascinujú komentáre perfektných 3D pilotov akrobatických modelov na konkrétny dotaz ako urobil to a to a odpoveď je ... ta ani neviem...
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 41 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 2. 2021 o 18:47 | odkaz na príspevok
Vďaka za odpoveď.

Isto nebolo mojim zámerom rozohrať nejakú hru so slovíčkami.
Išlo mi (a stále mi ide) o pochopenie vzťahu medzi letovým prejavom modelu a jeho "geometriou".

Som presvedčený, že ten vzťah je pomerne "tesný" a presný. Uvediem príklad.

Existujú rôzne letecko-modelárske simulátory. Niektoré umožňujú aj určitú zmenu geometrie modelu, posun ťažiska, veľkosť ťahu pohonnej jednotky a pod.
Mám prakticky overené, že tie simulátory tieto zmeny geometrie modelu odzrkadľujú veľmi verne na letovom prejave simulovaného modelu - v porovnaní, keď som rovnakú zmenu geometrie (alebo posunu ťažiska, prípadne veľkosti ťahu pohonnej jednotky) realizoval na skutočnom modeli.

Z toho jasne vychádza, že počítač "vypočíta" letové prejavy simulovaného modelu z presne definovaných logických a matematických vzťahov, ktoré samozrejme berú do úvahy geometriu modelu a aj ostatné parametre modelu: polohu ťažiska, veľkosť ťahu pohonnej jednotky a pod.

A hoci akrobaty nelietam, tak ma zaujíma ako sa to-ktoré nastavenie (geometrie) modelu prejaví na jeho letovom prejave.
Alebo naopak: ak má mať dobrý akrobatický model primerané letové vlastnosti, tak ako by teda mal mať nastavené určité ovládacie plochy.

Ja by som v tom nehľadal žiadne čáry-máry, ale logiku a aspoň nejakú minimálnu znalosť aerodynamiky, vlastnosti profilov a konštrukcie (modelov) lietadiel.

A hoci (ako som už uviedol) akrobaty nelietam, tak okrem úprimného záujmu o tieto veci, robím aj všetko pre to, aby som minimalizoval nepríjemné prekvapenia pri letových prejavoch svojich (rekreačných) modelov.

Aby proste keď niečo na modeli nastavím/zmením (vytrimujem, posuniem, vyosím .....), tak aby výsledky mojich zásahov boli očakávateľné a nie prekvapivé.
mior
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 2. 2021 o 08:05 | odkaz na príspevok
Atto:
............... minimálnu znalosť aerodynamiky, vlastností profilov ...................

Jednoducho, názorne a snáď aj zrozumiteľne je o základných vlastnostiach profilov niečo málo tu:

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1046&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-1

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1051&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-2

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1054&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-3
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
BOravec
modelár

Príspevkov: 539

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 2. 2021 o 11:00 | odkaz na príspevok
Ešte k tej Extre, ak má lietadlo súmerný profil, tak je logické, že pri vodorovnom lete musí mať mierne pritiahnutú výškovku. Inak ten profil nebude mať vztlak. Pri lete na chrbte to bude naopak, teda mierne potlačené. Predpokladám, že je tento model nastavený na 0° na krídle a 0° na výškovke.
Bydlisko: Bratislava
vever440
modelár

Príspevkov: 252

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 2. 2021 o 11:36 | odkaz na príspevok
K mojej Extre - mierne pritiahnuta je vtedy ked na znaku aj normalne klesa rovnako bez zasahu pilota. Ako som pisal netrimujem model na vodorovny let bez pritiahnuteho knipla.
Bydlisko: Poprad ( 55 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 1072

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 2. 2021 o 13:45 | odkaz na príspevok
...Pri nožovom lete bude taký model mierne zatáčať (hoci mu na to nedávam žiadny podnet).
Atď, atď.
Symetrický model zatáčať nebude....

Toto nie je celkom pravda. Teda bola by, ak by bol model symetrický aj pod a nad vodorovnou rovinou prechádzajúcou modelom. Model a nie len model, resp. trup, aby vyvodzoval vztlak, sa v nožovom lete pohybuje voči vzduchu viac, alebo menej natiahnutý a keďže plocha a členitosť trupu nad krídlom a pod krídlom nie je rovnaká a spravidla, kvôli úplavu za krídlom je voči krídlu posunutá aj výškovka, zvyčajne ho to niekam ťahá, alebo má snahu rotovať okolo pozdĺžnej osi.
Bydlisko: KE - Furča
Atto
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 2. 2021 o 21:04 | odkaz na príspevok
Trochu sa obávam, že navzdory môjmu úsiliu, aby sa tak nestalo, tak predsa len prišla chvíľa, ktorej sa obávali Ludíček a Jetyto: hra so slovíčkami a teoretizovanie.

Ale sľubujem, že budem stručný a vecný, hoci moja argumentácia bude postavená na (presnom) význame slov a (keďže to nemáme teraz ako odskúšať, tak) bude teoretická.

V tomto mojom vyjadrení:
Pri nožovom lete bude taký model mierne zatáčať (hoci mu na to nedávam žiadny podnet).
Atď, atď.
Symetrický model zatáčať nebude.
píšem o symetrickom modeli. Čím mám na mysli, že je naozaj symetrický, takže nemôže byť z jednej strany viac a z druhej strany menej členitý. Rovnako ako symetrický profil nemôže byť z jednej strany viac a z druhej strany menej klenutý. Ak je, tak je to profil nesymetrický!

Ako to s tou symetriou myslím, naznačuje tento "predslov" v úvode:
Atto:
Nejak som si doteraz myslel, že ideálnym akrobatom by bol dokonale symetrický model ...


Oceňujem, že si trochu predbehol (možnú - pravdepodobnú) debatu a už premýšľaš o rôznych nuanciách v letových vlastnostiach modelov (a je nespochybniteľné, že máš pravdu), ale my sme zatiaľ len v "prvej triede tejto základnej školy" a dokonca riešime ešte len prvý problém: ako vytrimovať výškovku akrobatického modelu.
1 2 3
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 116 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 17 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Erik-HM60, Binatron,