Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Návrh Rozhodnutia Dopravneho úradu číslo 1/2019

Pridané: 12. 3. 2019 o 21:22 | ID článku: CLA445 | Zobrazenia: 3014x | Komentárov: 19 | Autor: mhutnik

Vazeni leteckí modelari

Vyzerá to tak, že naše hobby, resp. sa to týka tých co lietajú, sa stane nedostupne. Hovorí o tom Návrh Rozhodnutia Dopravného úradu c 1/2019.

1 2
Autor Správa
Banjo
modelár

Príspevkov: 301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 3. 2019 o 22:23 | odkaz na príspevok
Je k dispozicii nejaky link na tento navrh zakona ?
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
destelant
modelár

Príspevkov: 865

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 3. 2019 o 07:51 | odkaz na príspevok
14.3.2019 bude LERMAS na rokovani na dopravnom urade ohladne tohoto navrhu, bude sa este pripomienkovat. Tak hadam nieco rozumne dohodnu.
Bydlisko: Hurbanovo ( 53 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 876

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 3. 2019 o 12:00 | odkaz na príspevok
Prečo sa zase zakladá nejaký článok, čo článkom ani nie je o veciach ktoré ešte nie sú oficiálne? Na to je fórum nie?
Bydlisko: Trenčín ( 29 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 990

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 3. 2019 o 16:39 | odkaz na príspevok
Zaujímalo by ma, na základe čoho dospel autor tohto "článku" k tomu, čo tvrdí v popise.
Bydlisko: KE - Furča
1polo1
modelár

Príspevkov: 66

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 3. 2019 o 13:29 | odkaz na príspevok
Bydlisko: Brezno ( 56 rokov )
RedByron
modelár

Príspevkov: 213

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 3. 2019 o 15:44 | odkaz na príspevok
čo plašíš! Z uvedeného som narýchlo pochopil, že ak to nemáš ako živnosť tak môžeš lietať do 120 metrov a max 1km od seba do 25 kg modelu a musíš mať poistenie ak váži viac ako 20 kg. Ak viac ako 25 kg tak musí mať systém bezpečného návratu/sadnutia pri strate spojenia. Všetko ostatné s rozumom to čo malo byť v rám,ci slušnosti už teraz.
"Držiteľom platného preukazu spôsobilosti pilota na diaľku vydaného Dopravným úradom, alebo porovnateľného dokladu vydaného iným členským štátom Európskej únie alebo Európskeho hospodárskeho priestoru musí byť pilot na diaľku lietadla spôsobilého lietať bez pilota pri prevádzke podľa podmienok kategórie B." Kategória B mi nie je celkom jasná, uvidíme, až niekto z toho spraví prehľadnú tabuľku.
Bydlisko: Dolný Kubín
PeePo
modelár

Príspevkov: 876

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 3. 2019 o 08:38 | odkaz na príspevok
"články" sa píšu rýchlejšie ako sa vôbec zverejnia oficiálne verzie dokumentov
Bydlisko: Trenčín ( 29 rokov )
VladoVrancik
modelár

Príspevkov: 1732

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 3. 2019 o 10:50 | odkaz na príspevok
Keby to bol clanok nic nepoviem ale ta jedna veta co autor napisal je skor bububu ako clanok.
Bydlisko: Nove Zamky ( 48 rokov )
FUGU
modelár

Príspevkov: 4

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 3. 2019 o 23:19 | odkaz na príspevok
Stavanie, lietanie - decky sen ktorý som si vždy chcel splniť. Som úplný amatér proti mnohým na letiskách či zrazoch. Po rozvode, som si dovliekol krabice s výbavou ktore ležali u fotra a lietadlá, projekty, proste všetko ponabijal batérie, kúpil nejaký materiál na stavbu trénera nech si najprv znova ruky zvyknú na ovládač, nech si neroztrieskam konstrukcnu Extru pri prvom pristávaní......a ako tak čítam návrh vyhlášky....asi to zase zabalim a možno predám všetko. Uvidíme ako to vo finále bude, no nechať sa buzerovat za víkendové polietanie trebárs aj hoc len so zatepľovakom????
Prosím, až bude mať niekto čerstvé informácie, založte téma na fóre.
Som za určité pravidlá. Tak verím že ludia čo o Tom rozhodujú vrátane LERMAS , nájdu najlepšiu cestu k spokojnosti modelárov aj verejnosti.
Bydlisko: BA
flyierrc
modelár

Príspevkov: 89

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 3. 2019 o 09:22 | odkaz na príspevok
NACO sa tu stresuje zas Ja som to pochopil takto:

S modelom do 25 kg C1-C4 mozes mimo osidlenych oblasti normalne lietat, nepotrebujes povolenie (let kategorie A) a ani preukaz ani technicak od lietadla. Len musis byt poisteny voci skodam sposobenym 3tej osobe, teda keby si lietal a nedajboze havaroval do niekoho alebo niecoho (auto, dom,...) a niesi poisteny, mas pruser a neplatis len skody ale este riesis v najhorsom basu. Policajti "mozu dat pokutu" a zakazat cinnost, ked ta uvidia lietat menej ako 50 metrov od zastavanych alebo zakazanych ploch.

To poistenie sa da pripoistit ked mas poisteny dom/byt a domacnost za par eur.

Povolenie potrebujes ked mas osadenu kameru - tzv. letecke prace (nemusis mat zivnost) - ale aj toto je diskutabilne, pretoze letecke prace su definovane v inom zakone ako sluzba za uplatu.. Cize ked si tocis pre radost a nezverejnujes, "malo" by to byt ok - pokial ale neobmedzujes osobnu slobodu, teda netocis susedu hore bez na zahrade ))

Cielom je podla mna trosku to regulovat, aby si "modelari" co lietaju najma s dronmi na sidliskach nad ludmi, detmi, autami, a podobne, vstupili do svedomia.

Kameramani a seriozni modelari co to myslia vazne, si povelenie na letecke prace, pripadne preukaz a technicak na obri model pojdu kludne vybavit.
Bydlisko: BA ( 39 rokov )
TomiXL
modelár

Príspevkov: 624

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 3. 2019 o 14:21 | odkaz na príspevok
flyierrc:
NACO sa tu stresuje zas Ja som to pochopil takto:

S modelom do 25 kg C1-C4 mozes mimo osidlenych oblasti normalne lietat, nepotrebujes povolenie (let kategorie A) a ani preukaz ani technicak od lietadla. Len musis byt poisteny voci skodam sposobenym 3tej osobe,...

Aj to len nad 20kg cize len pre velke lietadla.
Inak je v niektorych veciach ten navrh este menej prisny ako este stale platne rozhodnutie DU.
Bydlisko: Poprad, Košice ( 34 rokov )
Banjo
modelár

Príspevkov: 301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 3. 2019 o 19:55 | odkaz na príspevok
Tu ide hlavne o miesto kde sa da lietat, to znamena v CRT pasme letiska sa moze myslim iba 30m vyska + samozrejme bezpecnost, a v G pasme max 120m, a to je , ako sa to tu viackrat spominalo, pre vetrone a ine discipliny dost velky problem.
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
TomiXL
modelár

Príspevkov: 624

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 3. 2019 o 07:34 | odkaz na príspevok
Banjo:
Tu ide hlavne o miesto kde sa da lietat, to znamena v CRT pasme letiska sa moze myslim iba 30m vyska + samozrejme bezpecnost, a v G pasme max 120m, a to je , ako sa to tu viackrat spominalo, pre vetrone a ine discipliny dost velky problem.


Navrh stanovuje vzdialenost od ARP letiska pre jednotlive kategorie, kde sa moze lietat do 30m vysky, ale len v pripade ak sa let nekoordinuje s letiskom. Na Popradskom modelarskom letisku aj doteraz stale platilo, že sme volali na vezu letiska a hlasili zaciatok a ukoncenie lietania. Po nahlaseni by lietanie v tomto priestore do vysky minimalne 120m nemal byt problem. Po dohode sa bude urcite dat aj vyssie, kedze na takuto cinnost budu vediet ostatnych upozornit.

Neviem preto kvoli comu bolo dobre to sirenie paniky autorom, ked ak navrh rozhodnutia prejde, tak podmienky sa oproti platnemu stavu v podstate zlepsia.

Na druhej strane stale plati, ze minimalne pokial sa lieta v neriadenom vzdusnom priestore, je otazne kto to bude kontrolovat, ci niekto lieta do vysky 120m. Cyklisti sa tiez veselo vyvazaju v lesoch a nic sa nedeje.
Bydlisko: Poprad, Košice ( 34 rokov )
RedByron
modelár

Príspevkov: 213

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 3. 2019 o 14:13 | odkaz na príspevok
Ja to vidím tak, že sa tu prenáša nariadenie/zákon z EU - preto to bude menej prísne ako to čo tu platí doteraz. Tiež myslím, že znenie a formulácie už asi ostanú také ako sú teraz a pripomienkovanie je len povinná jazda. Ak sa samozrejme niekto zo zúčastnených zas nerozhodne, že by sa malo pritvrdiť .
Bydlisko: Dolný Kubín
RomanA
modelár

Príspevkov: 2

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 3. 2019 o 17:17 | odkaz na príspevok
Na stránke www.pina.cz je článok kde sa píše o pripravovaných zmenách. Chápem to, že k lepšiemu pre modelárov. Či ?.

http://www.pina.cz/2019/03/03/dobre-zpravy-pro-letecke-modelare-v-eu/#more-1393

Stále častější incidenty způsobené běžně dostupnými drony budily oprávněné obavy mezi leteckými modeláři, kteří byli připravovanou legislativou omezující jejich provoz řazeni se svými modely do stejné kategorie. Jeji přijetí v původní podobě by znamenalo praktický konec letecké modelařiny na území Evropské unie. Naštěstí to dopadlo dobře.

Následuje překlad anglického Google překladu původního vyjádření DMFV (Německé asicoace leteckých modelářů), které bylo pochopitelně v němčině a tou bohužel nevládnu.

Posledního února přijala Evropská komise novou směrnici, která se kromě jiných věcí věnuje také regulaci provozu dálkově ovládaných modelů letadel v celé Evropě. Po měsících nejistoty bylo nyní učiněno rozhodnutí ve prospěch letecko modelářského sportu. V zásadě lze říci, že všechny projednávané body byly do nyní schváleného dokumentu zapsány tak, jak Německá asociace leteckých modelářů ve spolupráci s poslanci Evropského parlamentu, Švýcarskou asociací leteckých modelářů, Spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury opakovaně požadovaly. Toto zajišťuje, že se občané členských států Evropské unie nemusí obávat omezení při provozu leteckých modelů, a že letecko modelářský sport může být i v budoucnu provozován na evropské úrovni bez legislativních překážek.

V konečné verzi směrnice jsou témata týkající se leteckých modelů formulována stejně, jako při nedávných rozhovorech mezi EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) a experty v Agentuře a Evropské komisi, jakož i se zástupci modelářů z členských zemí Evropské unie včetně Německé asociace leteckých modelářů:

1. Provozování leteckých modelů se nemusí podřídit definicím a omezením souvisejícím s takzvanou “specifickou kategorií”, která se týká provozu dronů na území Evropské unie.

2. Obecně vzato, byly zmírněny věkové požadavky a Evropská unie nyní nespecifikuje minimální požadovaný věk pro řízení leteckých modelů v případě, kdy chcete létat pod záštitou modelářského klubu, nebo pod dohledem zkušeného pilota.

3. Modelářské kluby a spolky by měly na základě vlastní žádosti obdržet provozní povolení od svých vnitrostátních orgánů, která leteckým modelářům v rámci jejich organizace zajistí stejné možnosti a svobody jako předtím.

4. Délka přechodného období byla stanovena na tři roky.

5. Svahové létání bude výslovně povoleno v celé Evropě jakožto součást “Otevřené kategorie” a bude možné ho provozovat dokonce i bez zvláštního povolení.

Nakonec to tedy dobře dopadlo a podařilo se prosadit rozumné řešení, o kterém jsem mluvil od začátku. Tedy oddělit legislativně provoz dronů a klasických modelů.
Bydlisko: Liptovský Mikuláš ( 50 rokov )
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 66 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 7 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 18 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 19 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: flyhawk, Casper1, marecek, stanleyBB, 500w, tomas-guru, vidra1985, Jakub815, jojo68, cybernetic, brdo2,