Drony sú na Slovensku hádam sto rokov. Drony sú bezpilotné lietadlá, a teda aj plošníky... Koptery sú na Slovensku od roku 2009, prvý hexakopter som vyrobil začiatkom roka 2010 - ešte stále funguje. Majú v tom pekný bordel - pozrite si to podrobne - úplne "zabudli" na lietanie s modelmi nad 910 gramov v riadenom okrsku a potom si pozrite, odkiaľ pokiaľ siaha riadený okrsok bratislavského letiska... Lebo úradník platený z daní tieto modely celkom zignoroval - otázka je, či to bol zámer (politická objednávka) alebo "iba" diletantizmus. Týmto de facto zakázali lietať s modelmi nad 910 gramov v Blave a širokom okolí, v Poprade a širokom okolí, v Košiciach od hraníc s Maďarskom až po Rozhanovce: [url]http://elektromodely.com/pub/ctr.html[/url], pričom modelárske letiská Hrašovík aj Mira Popivčáka SÚ v CTR, rovnako ďalšie miesta, kde sa tradične roky lieta s modelmi a NEBOLI tam nijaké kolízie, teda NEEXISTUJE (nepolitický) dôvod lietanie na týchto miestach zakazovať... Treba si uvedomiť, že to sa netýka iba kopterov a vrtuľníkov, ale všetkých, teda aj lietadiel s pevnými krídlami !! Detto bludy na ich webe - nezákonné info, že: Ak je akékoľvek lietadlo (aj UAV) využívané za účelom leteckej fotografie (fotografovanie, filmovanie a iné zaznamenávanie z paluby lietadla), je to výkon leteckých prác (§ 44 leteckého zákona), Nemajú na to nijakú podporu v zákone resp. si úradník prehodil kauzalitu - ten paragraf 44 hovorí o tom, že letecké práce sú iba také letecké činnosti, ktoré sa vykonávajú ZA ODPLATU, teda rozhodne NIE všetky. Do médií dali klamlivé info, že KAŽDÝ občan musí žiadať o povolenie na letecké práce, to je asi také vyjadrenie, ako že každý občan, ktorý ma vodičské oprávnenie, musí žiadať o licenciu taxikára, lebo v aute vozí manželku, deti, kolegov alebo o živnosť, lebo v aute vozí náklad... Ani nehovorím o blbostiach, ako požiadavka pri VLOS (Visual Line Of Sight) lietaní na C2 link, čo je technológia na BLOS (Beyond Line-Of-Sight) lietanie, pričom na Slovensku ani neexistuje C2 rozhranie na nijakej veži = C2 je od slov velenie a ovládanie - [b]C[/b]ommand and [b]C[/b]ontrol, pozrite, ako to dementi preložili = ovládanie a kontrola... No klasika, keď úradník platený z našich daní niečo preloží z angličtiny so znalosťou ruštiny.. Niečo podobné som videl pred pár rokmi v armáde, ked SR vstupovala do NATO - na formulári bola okrem iných kolónka "Date Of Bird"... Ide o to, že velenie z veže = Command = nie je pri C2 link foneticky, ale cez digitálne rozhranie, teda riadiaci letovej prevádzky nepovie mašine, že zmeňte kurz z 120 na 130 a výšku z 1000ft na 1200ft, ale to pošle ako digitálnu správu cez satelit, mašina mu odpovie, že prijala a ide robiť ten manéver a keď ho dokončí, tak oznámi, že je na novom kurze a výške... Control je jasné = samotné ovládanie mašiny (Remotely CONTROLLED Models), teda obsluha si ovláda stroj. V praxi sa to týka mašín typu Predator, ktoré štartujú, sadajú a lietajú na blízkom východe, ale obsluha je niekde v Nevade... Detto zákaz prenášať náklad, teda aj na VLOS (!).... Do neba volajúca hovädina, lebo toto je bežná vec, na ktorú sa koptery používajú, že napríklad prenesie kábel cez údolie = lietanie na VLOS !. Proste autor niekde čítal, že sa nesmú UAV používať na doručovanie zásielok a dal to tam, pričom je to tak kvôli niečomu celkom inému - kvôli podmienke na VLOS lietanie, teda zakazovať prenášanie nákladu na VLOS je len ďalšia volovina. Takže teraz je jeden zákaz na dvoch miestach len kvôli nepochopeniu problematiky... Proste klasika Slovensko - amatérizmus, diletantizmus, ľudia, čo o tom nemajú šajn platení z našich daní dávajú do médií a na web klamstvá. A vedia iba niečo zakazovať, prikazovať, pokutovať - moja skúsenosť s úradníkmi (jasné, že nie radoví zamestnanci) - ich hlavná náplň práce je dokázať svoju nenahraditeľnosť a ideálne dostať stále vyšší rozpočet na (akúkoľvek) činnosť... Ja taký štát nepotrebujem a nechcem, pravidlá musia myť nastavené rozumne a hlavne na základe reálneho stavu, nie od stola - pozrite, koľko tu majú kolízií civilných lietadiel a vrtuľníkov v posledných rokoch so smrteľnými následkami pri lietaní v malých výškach, pričom s modelmi práveže lietame v malých výškach a v pohode aj v noci, nie len cez deň a oni teraz po sto rokoch idú riešiť protizákonne a od stola nejaké UAV, lebo hranol. Len si pozrite, aké znenia zákonov, ktoré sa tohto týkajú, tu boli z súdruha Štrougala a koľko mali paragrafov (menej paragrafov, menej blbostí) - no comment... Neviem, ako Vy, ale ja som za niečo takéto neštrngal kľúčami, asi je na čase od základu zmeniť prístup štátu, lebo tá zmena, ktorú sme v novembri pred 26 rokmi chceli, zrejme ešte nenastala...