autor | správa | ||
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
Neviem preco vymyslas vymyslene...? Vacsina vyrobcov udava Ccka ako napr: 30/60, kde prve cislo udava trvale vybijanie a druhe tzv. kratkodobe, o case sa nehovori V citovanom clanku vyssie na ktore sa tu mnohi odvolavaju a uz som sa aj ja vyjadril, ze som ochotny ho akceptovat, ze pri zatazeni podla C napatie poklesne o 10% To znamena, ze 90% energie ide do motora a 10% sa straca ako teplo vnutri baterie A aj keby si tvoril 1kW v baterii za 2minuty sa nemoze nafuknut, nechce sa mi pocitat ale mozes skusit zratat o kolko stupne teplota baterie, uvazuj odhadom 10nasobne merne teplo ako ma voda, vaha 1kg, mozno sa mylim? A 1kW uvazovat nemozes, to by musela ist bateria do skratu a nie na pokles iba 90% napatia Ak mala BlackMagic napisane iba jedno 50C, byva dobrym zvykom a obvykle sa to chape, inak sa neda, ako trvaly vybijaci prud, vyrobca predsa nebude udavat max zataz v sekundach, v tom pripade by zjavne zavadzal, mal napisat 25/50C a nekupoval by som to Ako som uz napisal, nezaujima ma nic ine iba cislo C ktore vyrobca musi garantovat, ved naco ine sa to cislo udava? Iba pre marketing? |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Ako som uz napisal, nezaujima ma nic ine iba cislo C ktore vyrobca musi garantovat, ved naco ine sa to cislo udava? Iba pre marketing? Odpovedal si si sám... pre marketing. Lebo u Céčiek nikto nič negarantuje!
Ja by som to územne trochu zväčšil - Laco má slušné renomé aj v Česku, Francúzsku a inde. A takisto si ho vážim!
Tento axióm sme nevytvorili my, ale odborníci z vývoja a výroby lipoliek, ktorí to prezentovali vo viacerých odborných článkoch. Dokonca odkaz na tieto články na zahraničných weboch by sa dal na našej stránke niekde nájsť. |
||
donemilio modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
No ja teraz neviem. Jeden pise to a druhy ono. Tak ako je to s tymi lipo bateriami? |
||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Teraz ťa (a nie len teba) asi prekvapím: pravdu majú obidvaja. A na tebe je, aby si si vybral, či chceš viesť "papierovú vojnu" s výrobcami a predajcami LiPoliek, alebo chceš bežne dostupné LiPolky aj používať. V prvom prípade sa pravdepodobne so všetkými naokolo rozhádaš, ale s LiPolkami budeš mať večné problémy. V druhom prípade sa (potenciálne) rozhádaš len s jedným, ale z LiPoliek "vydoluješ" to, čo reálne poskytujú (bez ohľadu na "papierové" hodnoty) a vo svetle tohto prístupu budeš s nimi spokojný a ony ti odmenou za to dlho vydržia. Ale aby to tak bolo, musíš o nich niečo vedieť. Niečo skutočné - fyzikálne, nie papierové deklarácie. My - s bratom Miroslavom (mior) sme na LiPolkách zrealizovali bezpočet rôznych meraní a testov. Z toho, ako sme pri tom postupovali, nerobíme vedu ani tajnosti (ako sa v tomto vlákne už vyskytlo). Všetko je na našej web-stránke. Cez to všetko radi prijmeme nové informácie, či výsledky meraní, ak budú podložené zrozumiteľným postupom ich získania, nameranými hodnotami, prípadne fyzikálnym vysvetlením. |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Asi takúto blbosť. V roku 2006 som mal prvý model na Slovensku s pohonom 1kW a bol som za exota. LiPol v tej dobe boli takmer nepoužiteľné. V roku 2009 som mal model s pohonom 2kW. To už sa na Slovači objavovali elektromodely. V roku 2010 som mal v akrobate pohon 2,8kW. V roku 2010 som lietal s modelom Niuport 17 s motorom 6,5kW. Aj keď v súčasnosti lietam takmer iba vetrone (občas benziňáky) tak o električkách niečo viem. Aj o akumulátoroch LiFePO, LiPol, LiIon... Čo to som ich už poničil. |
||
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
Janko-O, preto som kupil od cinana nakoniec za stvrtinovu cenu Cudujem sa, ze sa modelari este "nevzburili" pretoze vyrobcovia odvadzaju cenu z hodnoty C Pravda je, ze iba niekolko vyrobcov pise co znamena to C, mnohi ale nie, aj preto som sem zverejnil moju skusenost Kazdy by si mal vyziadat najprv deklaraciu pismom, ze ake parametre ma mat bateria vratane max vybijacieho prudu, uz ked to nestaci napisane na baterii Potom by alebo prestali vyrabat smejdy alebo podstatne znizili ceny adekvatne specifikacii
Premyslal som ze co chcel autor povedat? Mozno chcel pocut ze v r 2009 sa narodil moj pilot, ja sam lietat neviem, to je verejne zname uz roky. Cize zaujimave to zacalo byt az v r 2014 ked zacal lietat. Ja robim vylucne pozemny personal a on vylucne pilota, mame to pekne podelene, obaja sme super spokojni. Tym kW som celkom nepochopil, posledny epp su34 (?) co mame ma dve turbinky co beru 105A z 22v batt, cize nieco vyse 2,2kW? Co s tym udajom? A zopakujem s odvolanim sa na uznavany clanok vyssie: ked zatazim bateriu tak, ze klesne napatie na 95% tak to uz ma byt nicenie baterie?! To som presne urobil s tym BlackMagic co sa nafukol, bateria Gens 3700mAh to dala bez nafuknutia ale vratil som ju lebo mala kapacitu 3400mAh pri 1C vybijani, obe baterie boli fungl nove, spravil som s nimi 2x cyklus v lietadle |
||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Nemyslím, že by sa niečo také v tom článku písalo. Ale poďme pekne poporiadku: Ak mám napr. 6-článkovú LiPolku 4200mAh, na ktorej je napísané, že C-rate je 50 a ja som si meraním overil, že ich naozaj má, tak musím podotknúť, že sa zrejme jedná o takmer novú, takmer "nebehanú" batériu, ktorá je navyše naplno nabitá a jej teplota je nejaká "normálna" - nejakých 22,5 stupňa Celzia. Ak tá batéria nie je zase až taká úplne nová a má už aj niečo "nabehané", alebo nie je naplno nabitá alebo jej teplota je citeľne nižšia ako ona "normálna" teplota, tak tá batéria Céčka nebude mať 50 ani náhodou. Hoci voľakedy ich spoľahlivo mala. Ak batériu, ktorá SKUTOČNE má Céčka = 50, zaťažím prúdom 210A, tak jej svorkové napätie klesne o 10%. Lenže medzitým sa trochu vybila a už aj bez záťaže nebude mať napätie 4,20 V/čl. Takže bude lepšie to merať tak, že batériu zaťažím spomínaným prúdom, zmeriam napätie a potom záťaž odpojím. Potom - po určitej dobe (napr. po pár sekundách) znovu zmeriam napätie. Rozdiel týchto dvoch napätí by nemal byť väčší ako 10%. Ak by sa niekto rozhodol, že zistí absolútnu kapacitu batérie tak, že pri nemennom prúde 210A ju nechá vybiť až "do mrte" (do poslednej mAh), tak v záverečnej fáze tohto pokusu sa vnútorný odpor batérie zmení na vykurovacie teleso o výkone rádovo kW. Ako som na to prišiel? Ako som už skôr spomínal, keď je LiPolka pomerne nabitá (na vyše ako polovicu až tretinu svojej kapacity), tak jej vnútorný odpor je zodpovedajúci Céčkam a príliš sa nemení. Ale keď jej (vnútorné) napätie klesne na 3,4 V/čl., tak jej vnútorný odpor stúpne na dvojnásobok (a my prestaneme snívať o tom, že rozdiel napätí so záťažou a bez záťaže bude stále menší ako 10%. Čo jasne znamená, že batéria už nemá Céčka rovné hodnote 50, ako na začiatku). Tým, že stúpol vnútorný odpor a kleslo vnútorné napätie LiPolky, tak aby bol záťažový prúd stále 210A, tak musím stále postupne znižovať hodnotu zaťažovacieho odporu (ja som používal výkonný reostat, ktorým som stále udržiaval zaťažovací prúd na konštantnej hodnote). Ak budem v tomto "bohumilom" zisťovaní absolútnej kapacity LiPolky pokračovať, tak o chvíľu klesne vnútorné napätie batérie na hodnotu asi 2,75 V/čl., čo má však za následok, že vnútorný odpor LiPolky stúpne na päť-násobok svojej pôvodnej hodnoty. To ale znamená, že rozdiel napätí so záťažou a bez záťaže bude teraz 50%, čo znamená, že polovica "vykurovacieho výkonu" je na zaťažovacom odpore a tá druhá na vnútornom odpore batérie. A aký veľký je ten "vykurovací výkon"? Vnútorné napätie je 6 x 2,75V, čo je 16,5V. A prúd je (stále rovnaký - udržovaný) 210A. Takže "vykurovací výkon" je 3465W. Na zaťažovacom odpore je jedna polovica - 1732,5W a na vnútornom odpore je druhá polovica. Takže s tým kiloWatom (či dokonca kiloWatmi) som zase až tak nepreháňal . |
||
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
V principe s tebou suhlasim, tych 50C ocakavam pri novej baterii, robil som iba 2 cykly Samozrejme ze som nesiel do mrtva na tej baterke, bola sice zatazena 105A co bol polovicny deklarovany max prud a isli sme len potial, ked sme ludskymi zmyslami nezaregistrovali ze otacky sa zacinaju znizovat, po okamzitom zruseni zataze napatie vyskocilo hore a bolo myslim viac ako 3.4V alebo az viac ako 3.5 uz presne neviem Zopakujem, ze genska to dala bez nafuknutia len bohuzial nemala kapacitu a mala aj nizsie C Moj zaver je taky, ze BlackMagic je totalny shit a mozno oslovim SOIku nech sa zavedu jasne pravidla na predaj lipo baterii, kazda by mala mat pribalenu vybijaciu charakteristiku, plus zmeranu kapacitu, vsak za ne pytaju stovky eur! Tych 95% pokles prave pisem ze v tvojom clanku sa to nepovazuje za likvidaciu baterie |
||
tomas-guru modelár Príspevkov: 501 Moje modely Poslať správu |
Moj zaver je taky, ze BlackMagic je totalny shit a mozno oslovim SOIku nech sa zavedu jasne pravidla na predaj lipo baterii, kazda by mala mat pribalenu vybijaciu charakteristiku, plus zmeranu kapacitu, vsak za ne pytaju stovky eur! ja sa čudujem že si tieto baterky (a všeobecne baterky z našich eshopov) ešte niekto kupuje. Veď činske HRB, Zee, Ovonic (alebo Hobbyking Zippy) vedia ponúknuť to isté za tretinovú cenu! Naozaj nechápem prečo jedna obyčajná 5000mah s mizerným 20C stojí cez 50€. EDIT: pozeram rcsvet a za 3 roky čo beriem už len z Aliexpresu už to šlo dole 6700mah 2s 50C za 42€. No aj tak, čínaň za toľko ponúka dve |
||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 4. 5. 2021 o 21:16
| odkaz na príspevok
Ja ti rozumiem. Bol by si prekvapený, ako veľmi ti rozumiem. Tu je článok, ktorý vznikol v máji v roku 2013: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=553&n=da-sa-bojovat-proti-klamaniu-zo-strany-modelarskych-vyrobcov Pravdu povediac, nemám pocit, že by sa nám za tých 8 rokov podarilo niečo zmeniť. A tak sme sa museli zmeniť (prispôsobiť) my: Čo sa týka potreby LiPoliek s nie príliš vysokými Céčkami (20 až 30), tak tu sme našli riešenie. Ale čo sa týka LiPoliek s vysokými Céčkami (50 a vyššie) tu sme riešenie nenašli a tak sme sa tomu prispôsobili tak, že sa nevenujeme modelom, ktoré by také batérie potrebovali. Proste: všetky modely, ktoré s bratom (vlastne s bratmi, lebo okrem Miora (Miroslava) mám ešte staršieho brata Milana) prevádzkujeme (a že ich je dokopy vyše 40 (ja sám mám 19 modelov lietadiel + model vznášadla)), sú poháňané takým usporiadaním LiPol batérií, že aj LiPolky s Céčkami 20 až 30 sú plne vyhovujúce. |