Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
Tomi
modelár

Príspevkov: 300

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 08:50 | odkaz na príspevok
Dobrý deň! Stavam väčší model bezmotorového vetroňa a potreboval by som vyriešiť zapojenie batérii.Chcem sa opýtať,ako sa dajú zapojiť dve batérie,tak aby jedná z nich bola záložná a fungovala by tá,ktorá má väčšie napätie.Ešte by som sa chcel opýtať,či je v takomto pripade možné použiť aku nimh alebo nicd.Za odpovede ďakujem!
Bydlisko: Tento nick je neplatný! Aktuálny je: tomasbaranovsky
YamahaHE
modelár

Príspevkov: 155

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 10:58 | odkaz na príspevok
to neviem ako spravíš aby fungovalá tá ktorá má väčšie napätie ale prepojiť 2 batérie sa dajú,záleži ako chceš,či paralelne alebo sériovo(zvýšenie kapacity alebo voltáže).
Spájať sa môžu bud len NiCD s NiCD alebo NiMH s NiMH,a aby boli rovnaké,respektívne aby jedna nebola s kapacitou 1000 a druhá 4000.
Bydlisko: Humenné
jetylo
modelár

Príspevkov: 1069

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 11:17 | odkaz na príspevok
otazka je skor, naco su ti tam dva akumulatory, ked to je bezmotorove...mas len 1 prijimacove aku a tie ti stacia...
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
YamahaHE
modelár

Príspevkov: 155

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 11:19 | odkaz na príspevok
Tiež neviem ale odpovedal som mu na jeho otázku,a ak máš problém so slabou výdržou,prečo nekúpiš nejakú 1 poriadnu ?
Bydlisko: Humenné
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 13:27 | odkaz na príspevok
Dve batérie sú nato aby keď jedna z akéhokoľvek dôvodu prestala fungovať/vybila sa/zdochla, neprestal model riadiť ale na druhú v pohode dolietal. Aj "profíkovi" sa občas zatmie myseľ a nenabije alebo pustí omylom vybíjanie..
Podstatné je len jedno - aby tá krabička čo ich prepojí, nebola poruchovejšia než jedna normálna baterka. A to sa možno zdá sranda ale až tak nie je.

Ak je požiadavka vybíjať vždy tú čom má vyššie napätie, je to úplne triviálne - spojiť ich cez diody. Slušne predimenzované na vyšší prúd , a najlepšie shottky aby tam nebol veľký úbytok napätia. Krátkodobý (pulzný) prúd bežnej 3A diody je pár desiatok ampérov takže tam by som problém nevidel.
Ja osobne mám názor (s ktorým asi mnohí nesúhlasia ale to na ňom nič nemení) že od serva môže prísť aj indukovaný "nabíjací" prúd ktorý by baterka zachytila, ale dioda to zastaví, mohol by čiste teoreticky spôsobiť prepätie a prípadné kopance, tak by som dal diodu aj paralelne k tej normálnej ale opačným smerom (ale len na jednu sadu), alebo poriadny kondenzátor na stranu príjmača.
- treba dať pozor aby sa to neuklepalo v mieste letovaného spoja, zafixovať to. O zatečenej nejakej kyseline dúfam nemá zmysel písať.

Profi prepínače príjmačových bateriek s nejakou indikáciou a logikou prepnutia, sa normálne predávajú.
Upozorním len, že v dávnej minulosti pri prechode na 2,4GHz príjmače sa zistilo, že niektoré supergeniálne prepínače v momente prepnutia na zlomok času odpojili obe baterky a spôsobilo to pád napätia a reset príjmača (a v tej dobe či u niektorých horších systémov teda aj pád celého modelu, lebo sa príjmač po resete nespamätal v rozumnom čase)..

NiMH aku majú lepšiu kapacitu, ale sú rizikové tým že ich vnútorný odpor rastie a v prípade prehriatia sa môže aj jedným nabitím zvýšiť až tak že to neudrží odber serv, a aj keď budú nabité a naprázdno mať dobré napätie, pri pohybe serv padne.. Osobne by som radil NiMH sa vyhnúť ako nespoľahlivej veci.
NiCd majú svoje nevýhody ale takéto podrazy nerobia.
A123 majú trochu vyššie napätie než 5-článok, cca 6,6V, nie každé servo to znáša, ale stali sa obľúbenou a vysoko spoľahlivou náhradou. Treba sa zamyslieť, prípadne si vybrať servá čo to zvládajú (zo skúseností, lebo výrobcovia to často odmietajú)
jetylo
modelár

Príspevkov: 1069

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 17:03 | odkaz na príspevok
Z tohto pohľadu je mi to jasne, ale ako si spomenul fakt, že sú tam dve ešte neznamená že to bude fungovať a bude to spoľahlivejšie. Že to strkajú do veľkých motorových modelov to vcelku chápem, taký plne vybavený 2,6 metrový krill je pekne drahá sranda plná vybrácii od motora a materiálového namáhania od krkolomných obratov, čo s tým robia, ale u vetroňa mi to pripadá ako zbytočné. Dobrý 4 alebo 5 článok NiCD (nie NiHM) alebo lifečka to istí. tam nie je čo pokaziť. Argumet nenabitia článkov pred letom považujem za diletantsvo... to ako keby si si pred jazdou nenatankoval auto. Nepošlem eroplan do vzduchu ak nie som presvedčený a neskontroloval som stav palubného akumulátora. Ale keď pohľadá isto na webe nájde. Niekde som to videl, ale nemôžem si spomenúť kde..

EDIT: už som si spomenul, je to síce trochu iné riešenie, ale výsledok to dáva rovnaký. Ešte som niekde videl aj riešenie s FETom.

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=137&n=najjednoduchsi-zalohovany-dvojity-zdroj-pre-vacsi-model
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 20:01 | odkaz na príspevok
Riešenie s fetom nepoznám, okrem možností že by tam bola nejaká riadiaca logika.
A zaujímalo by ma, len tak zo zvedavosti - fet je totiž vodivý obojsmerne a zmizli by riziká spojené s použitím diody. Ale zas by mohli pribudnúť nejaké problémy, ono by sa to vo vodivom stave správalo ako keby tam bol len hrubý kus drátu.
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 21:41 | odkaz na príspevok
Bydlisko: Senec
zoom
modelár

Príspevkov: 498

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 2. 7. 2012 o 22:17 | odkaz na príspevok
Tomi:
Dobrý deň! Stavam väčší model bezmotorového vetroňa a potreboval by som vyriešiť zapojenie batérii.Chcem sa opýtať,ako sa dajú zapojiť dve batérie,tak aby jedná z nich bola záložná a fungovala by tá,ktorá má väčšie napätie.Ešte by som sa chcel opýtať,či je v takomto pripade možné použiť aku nimh alebo nicd.Za odpovede ďakujem!

Ja som pouzil toto a funguje. http://www.iminitra.sk/index.php?action=detail&idecko=8345&obchod=5&id_kateg=137&podkat=&vyr_naz=PowerBox Systems&dostup_naz=??? INFO ???
Bydlisko: NITRA ( 46 rokov )
Tomi
modelár

Príspevkov: 300

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 7. 2012 o 08:43 | odkaz na príspevok
jetylo:
Z tohto pohľadu je mi to jasne, ale ako si spomenul fakt, že sú tam dve ešte neznamená že to bude fungovať a bude to spoľahlivejšie. Že to strkajú do veľkých motorových modelov to vcelku chápem, taký plne vybavený 2,6 metrový krill je pekne drahá sranda plná vybrácii od motora a materiálového namáhania od krkolomných obratov, čo s tým robia, ale u vetroňa mi to pripadá ako zbytočné. Dobrý 4 alebo 5 článok NiCD (nie NiHM) alebo lifečka to istí. tam nie je čo pokaziť. Argumet nenabitia článkov pred letom považujem za diletantsvo... to ako keby si si pred jazdou nenatankoval auto. Nepošlem eroplan do vzduchu ak nie som presvedčený a neskontroloval som stav palubného akumulátora. Ale keď pohľadá isto na webe nájde. Niekde som to videl, ale nemôžem si spomenúť kde..

EDIT: už som si spomenul, je to síce trochu iné riešenie, ale výsledok to dáva rovnaký. Ešte som niekde videl aj riešenie s FETom.

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=137&n=najjednoduchsi-zalohovany-dvojity-zdroj-pre-vacsi-model


Dve batérie potrebujem kvôli tomu že vetroň s 12 servami o rozpäti 6m,spotrebuje dosť veľa energie a keď sa dostanem do termiky,tak je predsa spoľahlivejšie mať dve baterky s tým že jedna je záložná.

Nepoznáte aj nejaké stránky na výrobu týchto vypínačov?
Bydlisko: Tento nick je neplatný! Aktuálny je: tomasbaranovsky
stanco1
modelár

Príspevkov: 341

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 7. 2012 o 05:56 | odkaz na príspevok
Potom aby si nedopadol ako ja, stále so sebou ťahám záložnú batériu do vetroňa ktorú mám zapojenú cez diódu tak ako to písal coro. Raz som si ju zabudol doma (no dobre možno aj pár krát pred tým ) a zrovna vtedy sa mi uvyklal kontakt na plošnom spoji v lipolke. Náhoda či osud? Naštastie bol ten pád priaznivý a iba sa mi vytrhli krídla od trupu Odvtedy som si ju už nezabudol.
Bydlisko: rajecke teplice-konská
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 7. 2012 o 06:38 | odkaz na príspevok
Ak ide o model s 12 servami, je reálna šanca že sa dá servá rozdeliť na dve časti tak že každá z nich by stačila na núdzové pristátie.
Lebo kontakt na plošnom spoji je minimálne jeden na prívodnom prepínači navyše...
Skutočná redundancia je najlepšia taká, kde dva okruhy nie sú nijak spojené, vtedy riziko poruchy síce zdvojnásobí, ale je to porucha len polovice, a ak sa to dá uriadiť tak riziko že sa pokazia obe časti naraz je štatistikcky úplne iné, pravdepodobnosti sa násobia (1/1000 krát 1/1000 je jedna z milion).. Nie je to úplne tak lebo sú tu stále faktory čo sú spoločné a môžu spôsobiť poruchu oboch častí naraz, napríklad voda v trupe, pokazená nabíjačka ktorou sa nabíjali obe baterky, alebo slabá chvíľka pilota čo to nabíjal alebo skladal... ale aj tak je to podľa mňa výrazne najlepšia možnosť.
Princíp ale je, že to nesmie byť prepojené ničím čo by mohlo zhodiť obe časti naraz, a musí sa to dať ovládať tak že na každú časť sa podarí v prvom rade odkloniť model čo by padal na ľudí, a v lepšom prípade normálne pristáť. To okrem iného znamená že tam musia byť dva samostatné príjmače (väčšina aj 2,4GHz systémov dovolí použiť s jedným vysielačom dva príjmače, u FM to je samozrejme bez spätnej komunikácie čiže úplne bez problému).
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 7. 2012 o 08:56 | odkaz na príspevok
Tomi:
Dve batérie potrebujem kvôli tomu že vetroň s 12 servami o rozpäti 6m,spotrebuje dosť veľa energie a keď sa dostanem do termiky,tak je predsa spoľahlivejšie mať dve baterky s tým že jedna je záložná.

Nepoznáte aj nejaké stránky na výrobu týchto vypínačov?

Buďto použi dve sady NiCd SCE1800, alebo 2x A123/2300
Na obe vetvy shottku 20-30A (popísal coro). Jednoduché a spoľahlive. Vybíjať sa budú obe sady naraz.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 7. 2012 o 12:11 | odkaz na príspevok
tiez si myslim ze vozit zbytocnu zataz pre "keby nieco" je zbytocne, radsej kupit 2 rovnake packy a pouzivat ich paralelne bez prepinaca.
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 7. 2012 o 13:44 | odkaz na príspevok
redix:
tiez si myslim ze vozit zbytocnu zataz pre "keby nieco" je zbytocne, radsej kupit 2 rovnake packy a pouzivat ich paralelne bez prepinaca.


Na 6m vetroni je kilo hore dole, žiadna záťaž... teda ak samotný model nebude mať 15 kíl
No a cena takéhoto vetroňa je taká, že opatrnosti nikdy nie je dosť.
Dôležité je "nezabiť ho" elektronikou a servami z HC
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 325 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 6 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: addo7,