Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Ja Rozpätie: 2700 mm Hmotnosť: 1400 g
Kategória: Lietadla - vetrone Dĺžka: 1700 mm Materiál: preglejka, smrek. nosníky, lipa a balza
Motor:
Popis

Práca s drevom ma veľmi baví a historické vetrone sa mi páčia svojimi tvarmi tak som sa rozhodol, že si postavím nejaký model a budem chodiť s kolegami z klubu na súťaže SAM. Rozhodnutie padlo na Sokola od Radoslava Čížka. Konštrukčne bol spracovaný v septembri 1950. Ja som si model najskôr prekreslil v AutoCADe. Keď že som vtedy (zima minulý rok) nezohnal frézara, tak som si všetko vyrezal sám za pomoci ručnej a elektrickej lupinienkovej pílky. Na lepenie som použil sekundové lepidlo a disperziu Den Braven. Namáhané diely sú lepené epoxidom.
Rebrá pre výškovku sú vyrezané z preglejky 0,8mm. Všetky rebrá su odlahčšené. Koncové oblúky sú z 3 mm pedigu. Výškovka je delená a k trupu sa uchytáva pomocou gumy. Výškovka je ovládaná dvomi servami SAVOX. Chcem neskôr skúsiť či bude mať nejaký efekt keby som ju použil ako motýla, ale asi nie, skôr tie dve servá budú ako záloha keby jedno servo odišlo tak s tým druhým ešte zvládnem pristáť.
Prepážky na trup som vyrezal z preglejky 1,2 mm od predku po odtokovku krídla a ďalšie sú z 1 mm preglejky. Hlavica je vybrúsená z lipového dreva. Vnútri je aj diera pre závažie, ale ťažisko budem nastavovať posunom baterky alebo použitím vačšej. Pristávacia lyža je vyrezaná z 3mm preglejky. Trošku neštastne som si nakreslil tvar v mieste vlečného háčika takže drážka pre háčik nebude vyrezaná v lyži ale háčik bude vyrobený z plechu a prišrobovaný k nej. Servá som dal na dostičku, ktorá je prilepená v mieste chytania trupu počas štartu, takže sa nemusím báť ho aj silnejšie chytiť. Stredom trupú vedú bovdeny na výškovku a smerovku. Smerovka je na tomto modely pomerne malinká tak som sa snažil spraviť klapku čo najväčšiu.
Rebrá pre krídlo sú vyrezané z preglejky 1 mm. Stredná časť v mieste uchytenia krídla gumou k trupu je polepená 1mm balzou. Stojina na prednom nosníku je z preglejky 1 mm a zadná je z balzy 1,5mm. Na ušiach sú všetky stojiny z balzy. Koncové oblúky sú robené rovnako ako na výškovke z pedigu.

Zobraziť pokračovanie

ID Modelu: AM7865 | Zobrazenia: 13470 | Pridané: 26. 2. 2017 o 23:07 | Autor: PeePo

1 2 3 4
Autor Správa
Banjo
modelár

Príspevkov: 299

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 11:53 | odkaz na príspevok
Je zvlastne ze v zakladajucom klube SAM v USA s tym nemaju ziadny problem, a maju samozrejme modely v roznych mierkach a aj konstrukcne nevyhnutne upravene tak aby to lietalo, to sa tyka aj poctu rebiel v kridle a vo vyskovke.
Tento problem pretlacil p. Swiety v Europe, co vlastne diskvalifikuje vela disciplin a teda modelari z USA asi nepridu do europy na ziadnu sutaz.
Poznam zakladajucich clenov SAM119 a nieje tam zrovna rovnaka mienka ohladne tejto podmienky.
SAM kluby by sa mali drzat pravidiel zakladajuceho klubu a to SAM/THE SOCIETY OF ANTIQUE MODELERS/ USA a nebol by ziaden problem.
Bydlisko: Bratislava ( 65 rokov )
mojco
modelár

Príspevkov: 431

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 12:31 | odkaz na príspevok
Banjo:
Je zvlastne ze v zakladajucom klube SAM v USA s tym nemaju ziadny problem, a maju samozrejme modely v roznych mierkach a aj konstrukcne nevyhnutne upravene tak aby to lietalo, to sa tyka aj poctu rebiel v kridle a vo vyskovke.
Tento problem pretlacil p. Swiety v Europe, co vlastne diskvalifikuje vela disciplin a teda modelari z USA asi nepridu do europy na ziadnu sutaz.
Poznam zakladajucich clenov SAM119 a nieje tam zrovna rovnaka mienka ohladne tejto podmienky.
SAM kluby by sa mali drzat pravidiel zakladajuceho klubu a to SAM/THE SOCIETY OF ANTIQUE MODELERS/ USA a nebol by ziaden problem.

Abolútny súhlas.
Bydlisko: Jaslovské Bohunice ( 53 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 14:43 | odkaz na príspevok
... bud nerozumiem reci svojho kmena , alebo mi vysvetlite odkial su tieto informacie:

Je zvlastne ze v zakladajucom klube SAM v USA s tym nemaju ziadny problem, a maju samozrejme modely v roznych mierkach a aj konstrukcne nevyhnutne upravene tak aby to lietalo, to sa tyka aj poctu rebiel v kridle a vo vyskovke.
Tento problem pretlacil p. Swiety v Europe, co vlastne diskvalifikuje vela disciplin a teda modelari z USA asi nepridu do europy na ziadnu sutaz.

V aktualnych europskych pravidlach nic z vyssie uvedeneho nevidim. Ked s podivam do starych pravidiel, nevidim ziadnu zmenu ohladne zvacsovania ci zmensovnia modelov tj je moznqa u vsetkych dotera lietanych kategorii

Osobne som toho nazoru , ze ked uz chceme sutazit , tak by sa mali modely stavat v M 1:1 ,aby slo porovnavat porovnatelne, ale inak , je to vec kazdeho stavitela ,ci nie?

Jedine, kde sa obmezila variabilita rozmerov je nedavno prijata elektro/gumacka kateoria.

http://www.sam119.sk/index.php?option=com_content&view=category&id=28&Itemid=14

Pozn. celkom by ma zaujimalo z coho je Fero konkretne obvinovany ( co vlastne pretlacil a proti comu) ....proste uz pohladu vyrobcu stavebnic ,rad by som pocul ( cital) relevantnu a dolozenu informaciu. V mojich sadach dielcov sa snazim dodrzat tvary ,konstrukcne riesenie ,rozmer i material.

viz napr:

http://veka1.rajce.idnes.cz/Lunak_-vyrezy/
http://veka1.rajce.idnes.cz/Sokol_-_vyrezy./


Neverim, ze rozoberaci model (z dovodu skladovania a prepravy) nevyhovuje pravidlam. Pokial je v pravidlach dovolene zosilenie konstrukcie nemalo by byt problemom ani zosilenie ,alebo zdvojenie rebier v miestach delenia kridel ci trupu... . Je evidentne , ze kazdy diel deleneho kridla v mieste lomenia musi byt ukonceny,tj nemoze tam byt len jedno rebro ,ako v pripade celistveho kridla, takze celkovy pocet rebier v konstrukcii musi byt o ukoncovacky vyssi, no nie? . Ale konstrukcny charakter, rozmery, tvar a matros su dodrzane... tak v com je problem??? Tak chapem text pravidiel ja.

Moj nazor je, ze nie je mozne dnes beztrestne lietat s originalnymi modelmi, bez zohladnenia sucasnych podmienok prevadzky modelov obecne.
Preto by bolo celom nelogicke , vytvaranie takych pravidiel (sucasne pravidla su ku stavbe , ako takej , relativne benevoletne) , ktore cloveka vystavuju riziku poskodenia ci ztraty modelu, alebo situacii ,ked sa vrati s natrhnutymi nohavicami ci vidlami do zadku zapichnutymi.

A na druhej strane.... ked sa jeden sam sadomasochisticky rozhodne vytvorit a dobrovolne dodrzovat nejake pravidla , preco potom oduva gambu. Ked s tym nesuhlasi , nikdo ho nenuti, aby sutazil podla mu nevyhovujucich pravidiel, alebo ano???? Ci modelarina bez sutazi to uz nie je modelarina?

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 1037

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 15:14 | odkaz na príspevok
Počkaj, ja sa neoduvam Ja som len konštatoval a urobil si alibi keby mal niekto namietky že na fotke predtým to mam inak ako to ma byť
Bydlisko: Trenčín ( 34 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 15:38 | odkaz na príspevok
PeePo:
Počkaj, ja sa neoduvam Ja som len konštatoval a urobil si alibi keby mal niekto namietky že na fotke predtým to mam inak ako to ma byť

... na teba gamba neplati. Ty si z tych kecov , ze co keby a tak, az tak vyplaseny, ze si hotove kridla prerobil.... to povazujem za opacny extrem.

Ps. by zaujimalo meno toho cloveka ,co ta tak k smrti vyplasil.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
Banjo
modelár

Príspevkov: 299

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 3. 2017 o 20:37 | odkaz na príspevok
Hlavna zmena nastala tu:

Pravidlá ME SAM RC modelov na roky 2017 – 2020

A. Všeobecné požiadavky súťaže

Za účelom preukázania vernosti (zhodnosti) s originálnou konštrukciou, môže byť od súťažiacich požadované, aby predložili plány modelov a/alebo fotografie, ktoré boli uznané organizáciou SAM ako historické. Organizátori súťaže môžu kedykoľvek premerať rozmery a zvážiť súťažné modely a porovnať ich s výkresovou dokumentáciou, aby sa uistili o dodržaní týchto pravidiel.

Konštrukcia modelu musí zachovať charakter originálu, t.j. nesmie sa meniť konštrukčná kostra a nesmie byť nahradená iným materiálom. V každej kategórii, okrem kategórie “Elektrogumák“, je povolené pomerné zmenšovanie alebo zväčšovanie modelov pričom musí byť dodržaná proporcionalita. Profily nosných plôch musia byť zhodné s predlohou. Vonkajšie obrysy, plochy, priemery kolies podvozku a dĺžky podvozkových nôh, musia odpovedať pomernému zväčšeniu, prípadne zmenšeniu.

Pre uľahčenie štartu zo zeme, je možné použiť kolieska s väčším priemerom. Miesto umiestnenia podvozku nesmie byť zmenené, rovnako ako aj počet rebier musí odpovedať počtu podľa pôvodného výkresu. Jednokolesový podvozok použitý na originálnom modeli môže byť nahradený dvojkolesovým, ale nie naopak.

Povodny plan bol zakazat stavat vsetky modely v inej mierke ako 1:1 , to nepreslo, tak tam aspon zmenili podmienky stavby modelu podla hore uvedeneho pravidla.
Mozno to niekomu vyhovuje, ja nikoho neodsudzujem, ja ani nestaviam historiky, ale ludia co to stavaju a sutazia ,niektore modely ktore boli stavane podla starych pravidiel budu musiet prestavat, lebo budu na sutazi diskvalifikovani na zaklade novych europskych pravidiel.
Bydlisko: Bratislava ( 65 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 01:11 | odkaz na príspevok
.... aha, to ma nenapadlo, ze je to zmena. Tuto podmienku podvedome dodrzujem od okamziku, co som sa s historikmi zoznamil ( este ziadne pravidla neboli) .... ccca od roku 1969 .
Modely nezvacsujem ani nezmensujem. Vyberam a robim len take modely, co sa mi pacia , alebo ma zujali nejakym konstrukcnym riesenim ci na danu dobu velmi dobrymi vykonmi.

Ukazka takehoto nadcasoveho slovenskeho modelu z roku 1949 ,ktory by vsak vzhladom k nedostatocnej dokumentacii, cez SAMacke pravidla nepresiel:




Pre mna je skor nepochopitelne , ze ludia su schopni nazyvat historikmi modely, ktore v mnohych parametroch zmenia!!

Potom sa dostavate do situacie,ze ten kdo je totalny magor a kopiruje vsetko podla doboveho originalu sa len tazko v ramci sutazi presadzuje proti upravenym modelom.

Myslim si, ze sutazny klud by nastal, ked by sa hodnotili zvlast pravoverne historiky a zvlast napodobeniny historikov. A nebude potreba riesit nic protichodneho .
Napodobeniny budu prakticky neobmedzene konstrukcne ( zostanu len tvary, nebudu dodrzane ani pohony atd .. ) .

A tie pravoverne historiky , pravoverni stavitelia ( nie konstrukteri) postavia uz z presvedcenia tak, ako boli navrhnute a postavene kedysi.

Kazdy modelar je iny, tak preco mame ludi nutit, aby robili to, co nechcu??? Ide o zabavu , alebo nie??


Kedysi ( cca koniec 80 rokov), ked som pomahal pri rozsirovani popularity historickych modelov , sme o sutaziach vobec neuvazovali.
Stavalo sa podla dobovej dokumentacie, z dobovych materialov...., bo nas uchvacovala stara technologia a nemohucnost ci zranitelnost tych starych vtakov. A historicke zrazy boli organizovane len tak , aby sme sa zisli a poukazovali , co kdo polepil a ako a ci vobec to leti.

Mozem ja za to, ze sa to dnes tak zvrhlo?????

Staci, ked sa podivam na situaciu v Cechach okolo Vosy od Cizka. V roku 2009 som ju z urcitych osobnych dovodov reinkarnoval v povodnom prevedeni (kamaratstvo s Radkom a fakt , ze som mu slubil ze ten model raz postavim) . Dopomohla k tomu potreba modelu pre chlapca od susedov a chut postavit detske lietadlo na profesionalnej urovni .

V januari 2010 som uverejnil prve video. V lete 2010 som ju ukazal na niektorych akciach, ..... a hned sa nasli medzi historikarmi i taki, co zacali tlacit , nech do nej dam RC, dalsi chceli motor, dalsi zvacsit .... som nechapal.

Ale som vyrobca ....tj. nas zakaznik nas pan,ze. Tak som sa podvolil vseobecnemu tlaku ( v RC verzii uz bola Vosa 2010 vystavena na MH vystave v Prahe).
V sucasnosti je to tak, ze o zasluhy na tom ,ze sa Vosa v roku 2010 vynorila na povrch z hlbky historie sa hlasia vsetci co videli moje videa, citali moje clanky v casopisoch , okopirovali moje upravy a veselo vyrabaju, predavaju ,rozdavaju.... Len ja dnes patrim medzi vyvrhelov,co prznia historicke modely. Divne , ale bohuzial pravdive.

Akurat ti , co si ma beru do huby uz nejako zabudli na fakt ,ze okrem tej prvej , volnej verzie Vosy viz : https://www.rcportal.sk/remembering-radek-cizek-and-his-glider-vosa-the-wasp-v4682 ,

uz tie dalsie za historiky a za Cizkove modely nepovazujem . Pre istotu som to vyjadril i nazvoch mnou navrhnutych variant.

Osobne to vnimam tak, ze chcem na mnou upravenych starych modeloch ( tj Vosa 2010, Vosa 2015,Cejka,Ero II, Eagle, Seagull,Major, Sokol,Lunak,Pedro,SV23, Fakir a dalsich ) dat ludom do ruk vyrobok, ktory pripomina svojimi tvarmi a koncepciou nasu modelarsku historiu a zdatnych konstrukterov ( Cizek, Spulak, Vydra, Jirasek, Prochazka , Cerny, Gabris,Herber, Liska,Fara,Stefan .....) ktori mali vplyv na formovanie mojho vnimania modelarciny. Sucasne nezabudam ani na vyrobne firmy ( Igra, Modela) a ich modely s ktorymi som ako usmrkanec zacinal a casom sa podielal i na vyvoji ci pravach technologie vyroby niektorych modelov ( pre Modelu Brezinka so kocom 90 rokov robil externeho technologa) .

Snazim sa ,aby ten kazdy moj vyrobok obsahoval dobove i sucasne konstrukcne prvky a technologie tj. aby si to ludia skusili - na stare nezabudli a nove sa naucili .

Za najdolezitejsie vsak povazujem, model vzbudzujuci nostalgiu, prisposobit sucasnym prevadzkovym podmienkam a jeho vykony dostat do urovne aktualne lietanych modelov, co uz predpoklada pouzit inu profilaz atd....Bo inak to nie je lietanie,ale trapenie, ci obmedzovamie sa len na idealne letove podmienky.

Toto s mojimi upravami na modeloch vobec nemusim riesit , staci kuknut sem: https://www.rcportal.sk/major-a-dva-blazni-u-vetrne-hurky-v4675

alebo tu: https://www.rcportal.sk/gravitace-a-motorizovana-vosa-2015-v4691


Takze, prakticky o nejakych historikoch uz nemoze byt rec , ..... no a vo, vo tom to je.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 1037

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 07:49 | odkaz na príspevok
Tá MI-8 vyzerá pekne
Bydlisko: Trenčín ( 34 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 916

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 07:57 | odkaz na príspevok
Toto je balzam na dušu pre modelára - staviteľa sledovať tie fotky. Krásne, držím palce pri zálete.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 1037

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 08:39 | odkaz na príspevok
Chcel som ísť so Sokolom cez víkend do vzduchu len ma skolila choroba takže som v sklze. Takže najneskôr na budúci víkend ho musím zalietať aby bol pripravený na súťaž.
Bydlisko: Trenčín ( 34 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 09:22 | odkaz na príspevok
PeePo:
Tá MI-8 vyzerá pekne

... uz so zohnal i pertinaxovu trubku . ale po debate so Zdendou Raskou som od stavby akoze sutazneho modelu upustil zo stejnych dovodov, ako ty. Vraj by som nedostal pozehnanie od SAMackeho vyboru, ze to nie su su dovery hodne podklady ( nie su zakreslene rebra a nosniky) a stejne ako ty, nemam chut sa nikym dohadovat.

Pozn. ten podklad pre model som nasiel v roku 1967, ako chlapcisko objavujuci zahady povaly nad kravskym chlievom. V taky cas to pre mna nebolo len tak , prejst okolo niekolkych zaparkovanych krav, vyliezt hore po rebriku s velkym odstupom priecok a polo tme snorit v pavucinach a sene,ze kde v riti su tie krabice s casopisami , co ich mysi zeru (viz zvlastne trimovany spodny okraj casopisu). .


Su to Letecke noviny , cislo 20 , z 15. oktobra 1949.




veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 1037

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 21:29 | odkaz na príspevok
Trup je už ako betón pevný a to nie je ešte lakovaný.

Len ma trošku trápi váha, asi bude okolo 1400 gramov :/ chcel som sa pokúsiť zmestiť do 1200.
Bydlisko: Trenčín ( 34 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 23:19 | odkaz na príspevok
... si ho obviazal do kriza, ako mumiu, tak je jasne , ze musi byt tuhy . Mumie sa tiez nehybu.

Makaj, makaj , nech ho stihnes zalietat a hlavne zvyknes na jeho neobratnost ,teda nez s nim pojdes na zavody. Potom poreferujes, ako si nakoniec nastavil to zoradenie.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
PeePo
modelár

Príspevkov: 1037

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 3. 2017 o 23:36 | odkaz na príspevok
Veď to bude boj vo vzduchu Ja som zvyknuty na F3K a to bude veľký rozdiel, ale zase o to peknejšie
Bydlisko: Trenčín ( 34 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 3. 2017 o 02:32 | odkaz na príspevok
... vsak to. Snaha o riadene lietanie v beznom pocasi s modelmi optimalizovanymi na minimalnu klesavost a dostatocnu stabilitu v priebehu neriadeneho letu( vsetky povodne volne modely) , prinasa podobne vysledky ako naberanie vody cednikom( sitkom) .
Nie ze by to neslo ,ale jeden sa nalopoti...bolo nam to treba??

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 233 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 7 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: jan-perina, Deny, peterprievidza, pepe206,