Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
expedition
modelár

Príspevkov: 76

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 10. 2019 o 22:34 | odkaz na príspevok
Dobrý chcem sa spýtať aké sú výhody a nevýhody bezsenzorového motora a to isté pri senzorovom.
Lebo mám problém s pohonom a myslím si že to je v tom že motor je bezsenzorový. Ďakujem.
Atto
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 10:15 | odkaz na príspevok
Bezsenzorový motor je jednoduchší - nemá senzory polohy rotora voči statoru.
Bezsenzorovému motoru musí byť uspôsobený aj regulátor - aj ten je "navonok" jednoduchší: nemá vstupy (konektor na pripojenie) senzorov.

Polohu rotora voči statoru (aby mohol pustiť ten správny prúd do tých správnych cievok) zisťuje inak: najprv regulátor motor "nejako" (zatiaľ nebudem rozvádzať podrobnejšie) trochu roztočí. Tak sa v cievkach naindukuje napätie, z ktorého vnútorné obvody regulátora určia aktuálnu polohu rotora voči statoru. A tak, keď už regulátor takto vie zistiť polohu (pohybujúceho sa) rotora voči statoru, vie aj pustiť ten správny prúd do tých správnych cievok.

Senzorový motor (aj regulátor) je síce zložitejší, ale vďaka senzorom vie zistiť polohu rotora voči statoru aj vtedy keď sa rotor nehýbe. Takže vie pustiť ten správny prúd do tých správnych cievok aj stojaceho motora.

Z uvedeného vyplýva, že bezsenzorové motory sú vhodné skôr do modelov lietadiel. Pri rozbehu sa vrtuľa akosi trhane pohne-roztočí a potom už "hladko" beží.

Na pohon modelov aut je vhodnejší senzorový motor, ktorý by sa mal vedieť hladko rozbehnúť aj zo stojaceho stavu.

............................................

Pred pár mesiacmi tu:
https://www.rcportal.sk/problem-z-regulatorom-ft12261-7
a tu:
https://www.rcportal.sk/ako-funguje-striedavy-regulator--ft12265
bol z Miorovej a mojej strany pokus o osvetu v oblasti motorov a regulátorov.
Ale ozvali sa "láskavé" hlasy, že také bludy tu nikoho nezaujímajú a tak to celé skončilo.
No a tak sa tu budú zrejme navždy opakovať elementárne dotazy na funkciu motorov a regulátorov.
nicor7
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 10:28 | odkaz na príspevok
Z akým motorom máš presne problém ?
expedition
modelár

Príspevkov: 76

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 11:39 | odkaz na príspevok
Ten OCDAY

A pár ľudí vravelo že to je tým že motor aj reg. Je bezsenzorový
Lebo mál som predtým jednosmerné combo a prešiel som na striedak a začal som mať s tým problém ale ten problém není taký že by som nemohol jazdiť je to iba taká malá chyba ale celkom ma to štve

A chcel by som vedieť či je to tým že je bez senzorové alebo tým že je to čína
Atto
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 12:35 | odkaz na príspevok
Bezsenzorový od senzorového rozoznáš podľa počtu (a aj hrúbky) káblov.

K bezsenzorovému vedú len tri silové (hrubšie) káble.

K senzorovému ešte navyše niekoľko tenších káblikov (zo senzorov).

............................................

Vlastnosti jednosmerného motora sú bližšie k senzorovému striedavému ako bezsenzorovému.

Keď sa to tak vezme, tak jednosmerný motor je akoby senzorový striedavý: polohu rotora voči statoru pozná aj vtedy, ak sa motor netočí.
expedition
modelár

Príspevkov: 76

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 15:05 | odkaz na príspevok
A niake výhody toho senzorového alebo nevýhody?

Pozeral som video že senzorový motor je dobrý pre rc auta a to hlavne pre expedičáky a crawler lebo jeho výhoda je že pred pomalým štartom to synchronizuje rotory a auto vyštarzuje bez zasekávania a iných problémov.
Ale nevýhoda je že nedovoľuje dosiahnuť max rýchlosť
A tu prichádza bezsenzorový motor ktorý je vhodný pre rc lode, lietadlá, helikoptéry atď pretože na rozdiel od senzorového dovoľuje dosiahnuť najvyššiu možnú rýchlosť.
Neviem či to je pravda tak prosím niekoho nech to potvrdí ale ma opravý po prípade doplní. Ďakujem
Atto
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 16:46 | odkaz na príspevok
Je to spomenuté hneď v mojom prvom príspevku:
Atto:
Na pohon modelov aut je vhodnejší senzorový motor, ktorý by sa mal vedieť hladko rozbehnúť aj zo stojaceho stavu.
RedByron
modelár

Príspevkov: 255

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 17:05 | odkaz na príspevok
Je to akp píše Atto - senzorový nemám ani jeden ale "laicky" takto: Jednosmerný motor (mám na mysli ten s uhlíkmi) je lepší na rozbeh a možno pomalé otáčky - prúd púšťa vždy do správnej cievky. Senzorový je mu preto bližšie charakteristikou (lepší záber zo stojaceho alebo pomalého stavu). Bezsenzorový je lacnejšie a jednoduchšie riešenie. Na lietadle sa ti vrtuľa točí stále (ak nemáš sklopku s brzdou) a preto senzory neriešiš. Pri štarte trhnutie nevadí,
Bydlisko: Dolný Kubín
expedition
modelár

Príspevkov: 76

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 10. 2019 o 17:22 | odkaz na príspevok
Pardón Atto ale ten váš príspevok mi nezobrazilo až teraz keď ste ho spomenuly. Takže sa ospravedlňujem.


A ďakujem za pomoc a odkazy zasa som o niečo múdrejší.
Atto
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 10. 2019 o 10:55 | odkaz na príspevok
expedition:
Pardón Atto ale ten váš príspevok mi nezobrazilo až teraz keď ste ho spomenuly. Takže sa ospravedlňujem.

OK. V pohode.

.................................................................................................

Ešte by som sa pokúsil predložiť dôkaz o tom, že medzi jednosmerným a senzorovým-striedavým motorom je veľká-veľká podobnosť:

Ono - striedavý motor aj naozaj "vzišiel" z jednosmerného.

Poďme sa pozrieť, že keby sa vrátil čas a mali by sme to riešiť dnes, ako by sme mohli postupovať:

Vezmem jednosmerný motor a poviem si, že najproblematickejšou časťou je komutátor a uhlíky, lebo tie sa pri veľkom odoberanom prúde najviac opotrebovávajú. A tak si poviem, že ich nahradím spínacími tranzistormi, ale aby som neurobil zase až tak veľký vývojový skok, budenie týchto tranzistorov urobím pomocou (mierne modifikovaného) komutátora a uhlíkov.
Fungovať to bude, lebo je to vlastne stále to isté a aj opotrebenie komutátora a uhlíkov bude menšie, lebo nimi preteká oveľa menší prúd, ako v jednosmernom motore.
"Synchronizácia" (aby tranzistory (a následne cievky) dostali ten správny prúd v tú správnu chvúľu) je mechanická: "modifikovaný" komutátor je na tej istej oske ako je rotor.

Potom si poviem, že aj ten "modifikovaný" komutátor ma začína štvať (chytá sa naň prach a začína byť nespoľahlivý) a rozhodnem sa ho "nejako" nahradiť:
"nejako" musím zosnímať polohu rotora voči statoru: použijem senzory (napr. Hallove) a signálom z nich ovládam "niečo" (v tomto prípade mikrokontrolér regulátora), čo bude posielať riadiace signály do spínacích tranzistorov.

Fajn, funguje to. Presnejšie povedané: funguje to rovnako ako jednosmerný motor a hlavne: vie sa to rozbehnúť aj zo stojaceho režimu - rovnako ako jednosmerný motor! Ideálne pre modely aut!

V tom za mnou príde letecký modelár, že by chcel tiež niečo také, ale toto "monštrum" sa mu zdá byť zložité a drahé.
A tak vymyslím fígeľ: "vyhodím" senzory a otravnú kabeláž k nim a poviem si: ak motoru riadiaci mikrokontrolér na začiatku pošle nejakú sekvenciu signálov, že sa motor NERIADENE začne chvíľu trochu točiť (vrtuľa tomu nijako nebráni), v cievkach motora sa naindukuje napätie (3 fázovo posunuté napätia z troch cievok) a mikrokontrolér z toho vie vypočítať presnú polohu rotora voči statoru, tak potom už môžem RIADENE posielať tranzistorom (a následne cievkam) tie správne prúdy do tých správnych cievok. A motor (po "naštartovaní" už môžem normálne ovládať.

Super! Je to jednoduchšie a teda aj lacnejšie a letckí (a lodní) modelári sú nadšení. A tak nejakému auto-modelárovi napadne "geniaálny" nápad: "Ušetrím!" Čiže chce použiť bezsenzorový motor na pohon autíčka.
Ale, ale, čo to robí! Šklbe to, trhá to, nechce sa to hladko a plynule rozbehnúť. Ale prečo?

Nuž preto, lebo pri malých otáčkach (pri rozbehu) je naindukované napätie malé a mikrokontrolér v regulátore je z toho zmagorený a nedokáže presne určiť správnu polohu rotoru voči statoru. A tak motor šklbe a trhá. A ak má pred kolesami nejakú prekážku, úvodná NERIADENÁ sekvencia je ňou zabrzdená a tak sa motor ani nerozbehne.

Nuž, škoda. Takýto motor sa do modelu autíčka veľmi nehodí. Tam patrí senzorový (alebo jednosmerný)!
expedition
modelár

Príspevkov: 76

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 7. 10. 2019 o 19:57 | odkaz na príspevok
Veľmi pekne ďakujem za objasnenie tejto problematiky.
RedByron
modelár

Príspevkov: 255

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 10. 2019 o 09:08 | odkaz na príspevok
Opäť súhlasím s Atto, len drobná pripomienka - pri crawler-och by som použil určite senzorový motor a napr. pri drifťáku možno postačí aj bezsenzorový.
Bydlisko: Dolný Kubín
Atto
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 10. 2019 o 10:56 | odkaz na príspevok
RedByron:
... drobná pripomienka - pri crawler-och by som použil určite senzorový motor a napr. pri drifťáku možno postačí aj bezsenzorový.

Chlapi, ospravedlňujem sa, ale v modeloch aut sa vôbec neorientujem.
Moja (možno trochu naivná) predstava o modeloch aut je: model Tatry 138 pomaly a maximálne plynule sa rozbiehajúci ......

Drifťáky - to sú asi tie modely, čo sú viac-menej neustále v šmyku a pohybujú sa skôr bokom ako dopredu?
newPOPE
modelár

Príspevkov: 309

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 10. 2019 o 11:08 | odkaz na príspevok
Dobra debata hosi, velka vdaka. Uz som si myslel ze jednosmerne motory su na tom o dost horsie oproti brushless. Ale vyzera, ze to az take zle nie je. A co sa tyka jednosmerak vs senzorovy predpokladam tam cenovy rozdiel v desiatkach % (mozno to tak nie je) nehovoriac o zlozitejsej kabelazi a zlozitosti ESC (chladenie, ventilaror, ...)
Bydlisko: SC
RedByron
modelár

Príspevkov: 255

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 10. 2019 o 11:53 | odkaz na príspevok
Atto:
RedByron:
... drobná pripomienka - pri crawler-och by som použil určite senzorový motor a napr. pri drifťáku možno postačí aj bezsenzorový.

Chlapi, ospravedlňujem sa, ale v modeloch aut sa vôbec neorientujem.
Moja (možno trochu naivná) predstava o modeloch aut je: model Tatry 138 pomaly a maximálne plynule sa rozbiehajúci ......

Drifťáky - to sú asi tie modely, čo sú viac-menej neustále v šmyku a pohybujú sa skôr bokom ako dopredu?


Tak tak - Cravler je to čo si chodí pomaličky po skalách ako pavúk - s vysokým - občas servom nastaviteľným podvozkom . Drifťák je to čo šmýka do zákrut - malý odpor kolesa by až tak nemusel vadiť pri bezsenzorovom brushless-e (moja domnienka).
Bydlisko: Dolný Kubín
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 76 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 7 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 7 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: ssumii, robertbulko, Jurajko, desko,