Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 30 31 32 33 34 35 36 37
autor správa
Jameson
modelár

Príspevkov: 221

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 8. 2015 o 21:03 | odkaz na príspevok
Podstatné je, že dopravný úrad zasa niečo prešvihol a skúša z vecí, ktoré sú pre RC lietadlá absolútne nepotrebné (vždy som považoval za absolútny základ letu s koptérou vedieť frekvenciu a napäte zdroja striedavého prúdu na Cessne) a naopak, vyslovene nutné postupy pre lietanie s RC, ktoré prirodzene ovláda každý skúsený modelár (ale nováčik o nich nemá ani potuchy) to nevidelo ani... z lietadla. Je potom fakt super, že certifikovaný pilot dokáže mrkom oka dekódovať METAR, keď mu raz multikoptéra niekoho prizabije, lebo na chumaja nastaví PIDy, vypne rádio skôr ako koptéru alebo tam poddimenzuje regulátory. Vidieť, že to pripravovali v zhodne, bez akejkoľvek porady s modelárskou základňou na Slovensku a viac-menej na tlak "zvonku".
Bydlisko: Bratislava ( 47 rokov )
svojvolauradnikov
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 8. 2015 o 21:07 | odkaz na príspevok
hneepy
modelár

Príspevkov: 73

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 8. 2015 o 21:45 | odkaz na príspevok
CAA-UAV:
Pre upresnenie: Skúška z teoretických vedomostí pozostáva z nasledujúcich predmetov:
letecké právo a postupy riadenia letovej prevádzky,
všeobecné vedomosti o lietadle,
letové výkony lietadla a plánovanie letov,
meteorológia,
prevádzkové postupy,
základy letu,
komunikácia.
Na tejto stránke nájdete skúšobné osnovy
http://letectvo.nsat.sk/wp-content/uploads/sites/2/2014/07/Sk úšobné-osnovy-uAV.pdf
Prednášky k témam http://web.tuke.sk/lf-klp/Antosko Matej/PNL/Prezentacie/


...to akoze komu DR...E a dostanem predpokladam osvedcenie podla osnovy a mozem zacat prakticky vfr vycvik... komunikacia ICAO v ANG. jazyku...
Bydlisko: Malacky
Iceman
modelár

Príspevkov: 77

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 8. 2015 o 21:58 | odkaz na príspevok
No poviem to takto a ako si to myslim momentalne ja. Predpisom maximalnej letovej hladiny 120m nad povrchom Zeme pre vsetky modely lietadiel oficialne uzemnili vsetkych vetronarov na Slovensku bez rozdielu kategorie. Tym ze budu potrebne pilotne licencie zase zrusili vychovu modelarskej mladeze nakolko som zvedavy ako sa deti (juniori do 15rokov) ktore by mali aj zaujem zacat lietat s RC modelmi ucili a neskor aj boli skusane z predpisov ako sa pozaduju na preukaz pilota.
Vsetci tu sklonuju len slovo dron ale tyka sa to vsetkych co lietaju s RC modelmi nakolko predpis je vydany pre všetky lietadlá spôsobilé lietat bez pilota vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky.
Bydlisko: Malacky ( 42 rokov )
hneepy
modelár

Príspevkov: 73

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 8. 2015 o 22:18 | odkaz na príspevok
...veru, chceli umravnit drony s kamerou - no, vystrelili (urobili dokument) a trafili vsetkych modelarov bez rozdielu vahy, velkosti, veku, schopnosti atd...
Bydlisko: Malacky
lacisz
modelár

Príspevkov: 47

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 08:57 | odkaz na príspevok
Vyzera to tak, ze pri kazdej ohlasenej akcii mozeme odteraz ocakavat pritomnost kontrolorov?? Je to cele zle.
chemistt
modelár

Príspevkov: 363

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 12:37 | odkaz na príspevok
Aha co som nasiel citali ste to niekto ?

"Zakon o geodezii a kartografii a vykonavacia vyhlaska jednoznacne definuje, co je to letecke snimkovanie a ide vylucne o geodeticku a kartograficku cinnost, ktora ma svoje presne specifika a nie hocijake fotenie z drona. Letecke snimky musia byt georeferencovane a robia sa za ucelom mapovania alebo dialkoveho prieskumu Zeme, musi tam byt isty prekryv, kamery musia byt certifikovane atd. Cize, ak by niekto dostal pokutu za porusenie ich nezmyslov a potom by ich zazaloval, pripadne podal trestne oznamenie za zneuzivanie pravomoci verejneho cinitela, tak to na 100% vyhra a ich tvrdenia su postavene na vode a je to iba zastrasovanie obcanov, ktori do hlbky nemaju cas studovat prislusne zakony. Zakon o ochrane utajovanych skutocnosti totiz rozlisuje jasne fotografovanie a filmovanie (§63) a letecke snimkovanie a vykonavanie geodetickych a kartografickych prac (§64), ved inac by pouzili pojem letecke fotografovanie a nie snimkovanie, keby tam nebol rozdiel (filmovanie je teda uplne mimo toho) aj v §64 a v dalsom texte sa odkazuje v poznamke pod ciarou c. 24 prave na spominany zakon o geodezii a kartografii, kde je to definovane a tym, ze tieto 3 pojmy zlucuje do jedneho, aby sa to nemuselo stale rozpisovat dokola dalej v texte ("dalej len letecke snimkovanie" , cim jasne stanovuje vyznam pojmu letecke snimkovanie, ze je to geodeticka a kartograficka cinnost. Aj zakon o geodezii a kartografii to nazyva doslova "letecke meracske snimky." Zrejme, aby to aj uradnici pochopili. Rovnako aj vyhlaska o podrobnejsej uprave geodetickych a kartografickych prac pojednava o leteckom snimkovani, takze uz z nazvu vyhlasky je zrejme, kde je zaradene letecke snimkovanie."
svojvolauradnikov
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 15:29 | odkaz na príspevok
Chemistt: Ja som autor toho textu a mierne modifikovany je na predchadzajucej stranke tohto vlakna. Ale jedna vec nam vsetkym unikla a dnes ma na to upozornil jeden skvely modelar. Pokial by niekto chcel oficialnu licenciu na letecke prace (cize aj nekomercne lietanie s kamerou, lebo uz musi byt povolenie na letecke prace a tym padom to nie je uz model lietadla, ale dialkovo riadene lietadlo), tak mu nestaci iba absolvovat skusky, vybavit poistku, zaplatit 600 EUR atd. To co nam vsetkym uniklo je toto a spiskalo to nie Ministerstvo obrany, ale Dopravny urad, a uz aj tusime preco:
(2) Diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou 20 kg a väčšou musí byť vybavené záložným nezávislým bezpečnostným systémom alebo záložným systémom rádiového spojenia a ovládania, ktorým sa pri prerušení alebo zlyhaní akejkoľvek časti primárneho systému riadenia a kontroly, vrátane rádiového spojenia, vykoná bezpečné vynútené pristátie. Minimálnou podmienkou je používanie dvojkanálového systému riadenia a kontroly.

Momentalne tuto podmienku z dostupnych systemov, ktore sa daju kupit ako RTF riesenie splnaju na Slovensku len produkty jednej jedinej firmy (2 redundantne flight controllery), alebo si musite namontovat autonomny padakovy system, pri mensich modeloch s kamerkou praktici nerealizovatelne, do uvahy pripadaju DJI Inspire 1 a vacsie. Otazne je, ci to staci, ak je tam podmienka dvojkanaloveho systemu riadenia a kontroly, mat iba ten padakovy system, toto neviem posudit. Je jasne, ze profesionalni filmari, alebo fotografi si kupia hotove ARTF riesenie a tam nemaju v sucasnosti moc na vyber, modelari si s tym zrejme poradia.

Takze co to v praxi znamena. Akykolvek model lietadla, vrtulnika, dronu (modely do 20 kg a hracky), ktory ma zabudovanu kameru: Musite z neho demontovat kameru a iba tak ho pouzivat, alebo ak sa to neda, tak ho mozete hodit do kosa, pokial je to nejaky model - hracka, kde by sa nedal pouzit zalozny system. Ak sa da nan namontovat autonomny padakovy system, tak to moze byt riesenie.

Pre ine UAV na profesionalne komercne pouzitie, ktore nebude filmovat a fotografovat, tiez musi mat tento zalozny redundantny system.

Vase modely nad 20 kg si musite tiez vybavit tymito zaloznymi systemami, inac vam ich Dopravny urad nezaeviduje a ste dolietali.

Takze pan Nemeckek ubezpecoval, ze ich nove rozhodnutie nie je vobec likvidacne, ale ako vidno, je likvidacne, minimalne pre mensie drony s kamerkou.


Takze opravujem. Aj DJI Phantomy a podobne lacnejsie drony mozete pouzivat len bez kamery, lebo licenciu nedostanete. Zalozny padakovy system je napojeny na primarny system (NAZA) a nie je to nezavisle, redundantne. https://www.youtube.com/watch?v=LbBLz1a5SsQ

Inac, ako postih je nielen pokuta 330 EUR, ale mozne aj trestne stihanie za neopravnene podnikanie (basa 1 - 5 rokov), takze netreba to brat na lahku vahu.
Banjo
modelár

Príspevkov: 299

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 16:32 | odkaz na príspevok
Myslim ze ten záložný systém je iba pre 20kg a viac .
Bydlisko: Bratislava ( 65 rokov )
svojvolauradnikov
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 16:53 | odkaz na príspevok
Ano, pre modely nad 20 kg, vsak to som napisal. Ale tam, kde treba povolenie na letecke prace, to je dialkovo riadene lietadlo.
(9) Diaľkovo riadeným lietadlom možno vykonávať letecké práce len na základe povolenia Dopravného úradu11) a povolenia podľa osobitného predpisu12), ak sa vyžaduje.

Modelom letecke prace nemozes vykonavat, lebo model je iba na rekreacne a sportove vyuzitie, akonahle sa jedna o komercne vyuzitie, treba licenciu.

Takze kamera + model = dialkovo riadene lietadlo (potreba licencie na letecke prace podla MO). A s dialkovo riadenym lietadlom sa nesmie lietat bez nezavisleho bezpecnostneho systemu, alebo nezavisleho zalozneho systemu radioveho spojenia a ovladania.

No a tazke modely iba na sportove lietanie ich musia mat tiez. Nie som modelar, takze sa opytam. Bolo doteraz beznym standardom, ze do modelov nad 20 kg sa davali nejake zalozne systemy alebo padaky? Alebo vam to skomplikuje zivot podla novych pravidiel, ci to nie je az taky velky technicky problem?
Banjo
modelár

Príspevkov: 299

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 18:03 | odkaz na príspevok
Asi mas pravdu, tento zakon je tak nezmyselny ohladne leteckeho snimkovania ze mam s toho depresie.
No ale je tam este dalsia vec co som teraz zbadal a to je tot:

Článok 4
Vykonanie letu v riadenom vzdušnom priestore
(1) Let lietadlom spôsobilým lietať bez pilota s maximálnou vzletovou hmotnosťou nie väčšou ako
0,91 kg, možno vykonať v riadenom okrsku letiska (CTR):
a) v horizontálnej vzdialenosti nie menšej ako 2 NM (3,7 km) od referenčného bodu letiska (ARP),
b) vo výške nie väčšej ako 30 m (100 ft) nad úrovňou zeme,
c) bez letového povolenia25), obojstranného rádiového spojenia a vybavenia lietadla spôsobilého
lietať bez pilota odpovedačom sekundárneho radaru.


to znamena ze ak je tazsi ako 0,91Kg a mas kamerku musis mat v CRT letove povolenie a obojstranné rádiové spojenie a vybavenie lietadla spôsobilého
lietať bez pilota odpovedačom sekundárneho radaru ?


A ak mas 10kg lietadlo alebo drona bez kamery , teda navykonavas letecke prace , tak ako to nasil DU v novom zakone, nepotrebujes , ani preukaz , ani vsetky tieto veci tykajuce sa ,predpokladam bespecnosti letoveho priestoru, a teda mas bespecnejsie letadlo ?

Zvlastne , riaditel DU sa buchal do prs , ze ide hlavne o bespecnost a zdravie obcanov.

Idem si dat antidepresiva
Bydlisko: Bratislava ( 65 rokov )
Jameson
modelár

Príspevkov: 221

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 21:37 | odkaz na príspevok
Presne tak, ak si v CTR a máš 1kg lietadielko, treba tam narvať odpovedač.. Zaujalo ma aj niečo iné: neviem, či si to niekto uvedomuje, ale tento článok definitívne znemožňuje používať Vajnorské modelárske letisko! Letisko je totiž presne 3,65km od referenčného bodu LZIB (ten je v priesečníku oboch dráh). Lietanie je tu celkove zakázané a aj keby sa presťahovali o pár sto metrov ďalej do poľa, tak by potrebovali odpovedače, rádiové spojenie a povolenie od veže. A netýka sa to len 10kg lietadla, ale aj tejto srandovnej peny pre začiatočníkov. Ešte pre upresnenie: CTR pokrýva väčšiu časť Bratislavy, takže ak pôjdete polietať s tým FunCubom niekam k hrádzi v Petržalke, ten odpovedač podľa uvedeného predpisu potrebujete tiež. Košičania, Žilinčania, Popradčania a ostatní obyvatelia miest s letiskami nech sa však moc netešia, sú na tom veľmi podobne...
Bydlisko: Bratislava ( 47 rokov )
svojvolauradnikov
modelár

Príspevkov: 21

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 29. 8. 2015 o 22:09 | odkaz na príspevok
Banjo: No priznam sa, tato cast o CTR je dost nejasne napisana a naozaj sa da interpretovat ako si napisal. Oni mozno mysleli ze bezpilotne lietadlo v CTR nad 0,91 kg nemoze lietat vo vseobecnosti vobec, okrem vynimiek na letecke prace spomenutych v odseku 2 a 3 a za stanovenych podmienok. Bolo to cele usite prilis horucou ihlou. Ten kto pisal tu cast bol asi trochu prepracovany, alebo mu z tej horucavy trochu preplo

Inac podla ich mentality je nebezpecnejsi nejaky mini dron s kamerkou co ma okolo 100 gramov (letecke, prace, poistenie, evidencia, skusky, prevadzkovy poriadok, 600 EUR, priemyselna bezpecnost) ako model o hmotnosti 19 kg, kde nepotrebujete nic a obaja budu pritom poletovat niekde na luke mimo civilizacie ako priklad. No neviem, keby nejakemu uradnikovi pristalo na hlave 19 kg aj z 1 metra, ci by to tak aj potom videl. To uz chce silnejsie lieky ako antidepresiva Pokial si nejaky administrativny vyplod statnej moci zasluzi Ig Nobelovu cenu za literaturu (ak sa tam aj pamflety pocitaju), tak tu mame dvoch nominantov: rozhodnutie c. 1/2015 DU a zakon o ochrane utajovanych skutocnosti MO.
salamander
modelár

Príspevkov: 338

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 30. 8. 2015 o 13:59 | odkaz na príspevok
Za komunizmu sa kamarát dal odfotiť zo synovcom, asi 200m v pozadí boli kasárne , o nejaký čas prišlo ŠTB a fotky mu zhabalo s patričnými vyhrážkami ,ešte raz .
Tieto zákony sú ešte hlúpejšie ako boli za komunizmu , žeby to boli synkovia bývalých eštebákov keď
vypúšťajú do sveta takéto zákony ?
Už pár rokov hovorím , svinskejšie zákony ako za komunizmu .
Bydlisko: okr. Prievidza1952 ( 72 rokov )
cobbra
modelár

Príspevkov: 30

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 30. 8. 2015 o 14:32 | odkaz na príspevok
svojvolauradnikov.....s poslednou vetou a s pouzivanim kamier by som nesuhlasil,v ostatnom klobuk dolu aky mas prehlad.
pises,ze....Inac, ako postih je nielen pokuta 330 EUR, ale mozne aj trestne stihanie za neopravnene podnikanie (basa 1 - 5 rokov), takze netreba to brat na lahku vahu.
Znaky a skutková podstata neopravneneho podnikania.
Trestneho cinu neopravneneho podnikania sa dopusti ten, kto neopravnene vo vacsom rozsahu poskytuje sluzby alebo vykonava vyrobne alebo ine zarobkove podnikanie. To by platilo v pripade,ze splnas vsetky poziadavky,licenie atd. DU , ale nemas prislusne zivnostenske opravnenie,nebodaj nemas zivnost vobec. Rekreacne hobby filmovanie z dronu alebo lietadla ti moze prislusna institucia DU a MO zakazat alebo obmedzit v urcenych lokalitach,ktore podliehaju utajeniu a su oznacene ako zakaz filmovania.aj ked tu uz je len velke hovno. Obmedzit vykon vlastnickeho prava k hnutelnym veciam moze len SR a to v Ustavnom zakone o bezpecnosti statu v case vojny,vojnoveho,vynimocneho a nudzoveho stavu.
Bydlisko: Banovce nad Bebravou ( 55 rokov )
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 30 31 32 33 34 35 36 37
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 154 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 5 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 3 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: